شيوه‌هاي مقابله با عمليات رواني امريكا در جنگ آينده

شيوه‌هاي مقابله با عمليات رواني امريكا در جنگ آينده (با تاكيد بر عمليات فريب)

دكتر محمد باقر بابايي*

علي قلي زاده**

چکیده

هدف این مقاله شناسايي و پيش‌بيني روش‌هاي عمليات رواني امريكا و شيوه‌ها و روش‌های مقابله با آن در جنگ آينده با تأكيد بر عمليات فريب، است. در اين پژوهش از روش زمينه‌يابي از كارشناسان و صاحب‌نظران و روش توصيفي – تحليلي استفاده شده است. ابزار و روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات براي تدوين ادبيات موضوع و مباحث نظري تحقيق، به صورت كتابخانه‌اي و اطلاعات مورد نياز با استفاده از روش فيش‌برداري جمع‌آوري شده است. 200 تن از فرماندهان و مسئولان فرهنگي سپاه در رده ستاد نیروها و نيز صاحب‌نظران فرهنگي در دانشگاه امام حسين(ع)، جامعه آماري تحقيق را تشكيل داده‌اند.

واژگان کلیدی: عملیات روانی، امریکا، جنگ آینده، عملیات فریب.

 

مقدمه:

بررسی و مطالعه تاریخ جنگ های گذشته واخیر نشان می دهد که عملیات روانی یکی از عوامل برتری ساز در جنگ ها است . از این رو تاثیر آن به عنوان یک محرک ، در تمام امور همیشه مورد توجه بوده وجایگاه خاصی درنیروهای مسلح و سیاست های دفاعی و نظامی کشور ها پیدا کرده است.

   تاريخ بشري با شروع جنگ هاي ابتدایي شبه نظامي وكنش هاي متقابل خصومت آميزميان افراد شروع شده است . تقريبا” تمام تمدنهاي جديد زاييده جنگ و هم چنين اضمحلال تمامي تمدنهاي معروف قبلي بوده است . اين پديده با تحولات اقتصادي اجتماعي تكنولوژي و نيز دگرگوني در شرايط ايدئولوژيك و سياسي انگيزه ها اهداف و اشكال مختلفي همراه بوده است . بنابراين ، سخن از جنگ رواني مضمون جديدي براي انديشه اي قديمي بوده كه فراينده پرفراز و نشيب و پيچيده اي راطي كرده است . اين فرايند در جهاني كه درگير و دار انقلابها و تحولات عظيم علمي و فني و اطلاعاتي و فرهنگي و معنوي مي باشد هر آينه پيچيده ترمي شود.

   در جهان امروز،جنگ روانی جزئی از فعالیت های سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و اجتماعی کشورهای استعماری است که تحت پوشش سازمان های اطلاعاتی در سطح ملی و بین المللی دارای کارکردهای گوناگون می باشد. برای مثال ، سازمان مرکزی اطلاعاتی آمریکا (سیا) درحال حاضر با استفاده از شیوه های روانی ، کنترل افکار عمومی آمریکا و سایر نقاط جهان را در دست دارد.( متفکر،1383 ،ص29)

     امروزه جنگ روانی بخشی از کشور داری و در کنار ابزار های قدرت ملی جای گرفته است و به عنوان یک پدیده همیشگی و پیوسته صرفا به مقطع و فصل خاصی وابسته نیست و برد وسیع وگسترده ای پیدا کرده وکشور ها باید چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح برای به کار گیری آن یا دفاع در مقابل آن آماده باشند.پیشرفتهای تکنولوژیک در علم ارتباطات ، امکاناتی را در اختیار جنگ روانی قرار داده است .این امکانات یعنی گیرنده ها و فرستنده های رادیویی موج کوتاه ، فیلم ، گسترش گیرنده های تلویزیونی و ماهواره و ازدیاد مطبوعات موجب شده اند تا احتمال در معرض قرار گرفتن مخاطبان جنگ روانی افزایش یابد .

   درجنگ هاي آينده اهميت عمليات رواني به مراتب ازعمليات نظامي مهمتر خواهد بود و در رويارويي نيروها به صورت جنگ هاي بدون خون ريزي خواهد بود. در نبرد آينده عمليات رواني از ابعاد مهم نبرد نامتقارن خواهد بود . .(لطیفیان،1383،ص،130).

   خداونددر آيه 60 سوره انفال چنين ميفرمايد: ترهبون به عدوا…وعد وكم يعني با استفاده از ايمان (نيروي معنوي)و توكل به خداوند بزرگ در دل دشمنان خدا رعب و وحشت افكنيد . در جنگ آينده از اين آيه مي توان بهره هاي زيادي برد. شناخت دقيق نيات، انگيزه ها و مسايل رواني و موثر به نيروهاي خود و دشمنان ، از ضروريات مهم هر نبرد است .”سن تزو در چين باستان جمله اي را به اين مضمون گفته كه اگر خود و دشمنت رادقيقا” بشناسي پيروزي شما در نبرد حتمي است.”

   از ميان مطلب ذكرشده آنچه كه داراي اهمييت بيشتري است ، موضوع شيوه هاي عمليات رواني آمريكا و چگونگي مقابله با آن ميباشد . با توجه به مواضعي كه دشمنان قسم خورده ما (جنگ طلبان کاخ سفید) در خصوص ايران اسلامي در رابطه با پروژه برخورد باكشورهاي همخوان با سياست هاي جهاني آمريكا، اين احتمال وجود دارد كه جمهوري اسلامي ايران جزوه اهداف اصلی آمريكا قرار بگيرد . اميد ميرود كه توانسته باشيم اطلاعاتی درخور موضوع (مقابله با جنگ روانی آمریکا )به كارشناسا ن جنگ رواني فراهم آورده ، تا بتوانیم شناخت لازم را براي راههاي مقابله با اهداف ، شيوه و روشهاي جنگ رواني آمریکا را براي همه دست اندركاران ، و کارشناسان فراهم آوريم.

بیان مسئله:

   جنگ رواني قدمتي ديرينه دارد. صاحب نظران اغلب ازجنگ رواني به عنوان جنگ افكار، جنگ اعصاب،جنگ واژه ها ،و جنگ سرد يادكرده اند .براي اينكه اين جنگ باعث ميشود كه انديشه، بينش، عقل و در نهايت روحيه نيروهاي درگير و مخاطبان مورد هدف قرارگيرد. ابرقدرتهاي استكباري و حاميان آنها به خصوص آمريكا از جمله كشورهاي هستند كه توانسته اند از آن بهره برداري لازم وكافي را در جهان ببرند ، آنها از تمام روشها و شيوه فنون پيشرفت علوم ارتباطات و ابزارهاي پيشرفته درسه جنگ ايران و عراق ، خليج فارس (جنگ نفت) و جنگ ا فغانستان و مبارزه(به اصطلاح) با تروريسم دراعمال جنگ رواني استفاده كرده اند . پيشرفتهاي فزاینده در زمینه های سخت افزار و نرم افزار و افزایش سرعت تبادل و حجم داده ها باعث شده محدوديتهاي كنوني استفاده از اينترنت به كلي از بين برود . و اينترنت بستري مناسب براي عرصه های عمليات رواني و زمينه ساز ارتقاء قابليتهاي عمليات رواني قرارگیرد . امروزه شاهد تحقیقات زیادی در مراكز علمي و پژوهشي و دانشگاهها درمورد عمليات رواني هستیم ولی چگونه میتوان با عملیات روانی آمریکا به مقابله پرداخت ؟موضوعی است که کمتر در مورد آن تحقیق صورت گرفته است . به جهت اهمیتی که این امر درسیاست جمهوری اسلامی ایران دارد ، محقق در صدد این برآمده است که در این مقاله به صورت علمی به این سئوال جواب دهد .، که جمهوری اسلامی ایران با توجه به شیوه های عملیات روانی آمریکا چگونه میتواند با آنها به مقابله بپردازد:

سوال اصلي:

   شیوه هاي عمليات رواني جمهوري اسلامي ایران در جنگ آينده براي مقابله با عمليات روانی آمريكا چیست؟

سوالات فرعي:

   1)در جنگ هاي آينده آمريكا از چه شيوه هاي عمليات رواني استفاده خواهد كرد؟

2) شیوه هاي عملیات فریب جمهوري اسلامي ایران در جنگ آينده درتقابل با عملیات روانی آمريكا چیست؟

فرضیه اصلی:

   به نظر می رسد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به شیوه های عملیات روانی آمریکا درسطح منطقه و در روند تاریخ تحولات ، سیاسی ، فرهنگی و… از شیوه روشنگری ، فریب ، ایجاد ترس و وحشت و… برای مقابله با آنها استفاده نماید .

فرضیه فرعی:

1) به نظر میرسد آمریکا باتوجه به تاکتیک های که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله در نظر گرفته از شیوه های تهدید به حمله نظامی ،رسانه های جمعی ، تحریم اقتصادی و…،استفاده نماید

2)به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران با استفاده از شیوه های فرهنگی ، فریب ، ایجاد ترس و وحشت و… بتواند با شیوه های عملیات روانی آمریکا مقابله نماید .

اهميت و دلايل انتخاب موضوع:

   زمانی که آمریکا عمدتا از طریق “اداره اطلاعات جنگ “و”بخش جنگ روانی ستاد ارتش”درگیر برنامه های گسترده جنگ روانی شده بود. طرح انگلیس، مطرح شد و از طریق 1- هیات اجرایی”جنگ سیاسی “با ایجاد سازمان مخفی برای تبلیغ درکشورهای دشمن یا کشورهای اشغال شده توسط دشمن ‍2- سازمان های اطلاعاتی جهت انجام برنامه های جنگ روانی 3-بخش”ماورای بحار در بی-بی-سی”با دریافت راهنمایی از مراکز فوق اقدام به ارسال خبر به تمام کشورها میکرد.دراین زمان جنگ روانی به عنوان یک ا بزار نظامی ، شناخته و پذیرفته شده بود که از لحاظ اعتبار ، قدرت و مسئولیت با بخشهای نظامی ، اقتصادی و سیاسی برابری میکرد.این امر در طی جنگ جهانی دوم از چنان اهمیتی برخوردار شد که دو رقیب در به کار بردن عملیات روانی برای رسیدن به اهداف خود، به رقابت جدی با یکدیگر برخاستند و از آن پس این تلاش “جنگ روانی “و یا”جنگ اعصاب “نامیده شد.پس از این دوره، اهمیت جنگ روانی به اندازه جنگ مسلحانه و حتی در مواردی بیش از آن گردید، به طوری که جنگ مسلحانه درخدمت جنگ روانی درآمد .

   در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای درگیر به خوبی دریافته بودند که بکارگیری مناسب جنگ روانی،کمک بسیارمؤثری در راه دستیابی به اهداف سیاسی و نظامی آنان است، به همین جهت ازاین حربه استفاده میکردند تا برای در هم شکستن روحیه دشمن ، فلج کردن اراده پایداری مردم کشوردشمن و همچنین حفظ و افزایش روحیه دفاعی مردم و نیروهای خودی در برابر جنگ روانی بهره لازم را ببرند.

   امروزه به دليل ظهور رسانه ها ، امكان استفاده از قدرت سخت بسيار مشكل است بنا بر اين كشورها تمايل دارند از ابزارهاي غير خشونت آميز براي تسلط بر كشورها استفاده كنند. يكي از اين ابزارها عمليات رواني است كه عموما”بر پايه فريب اذ هان مي باشد.-با توجه به وضعيت سلطه جويي آمريكا ممكن است توسط ابزارهاي جديد در آينده د ست به اقدام عليه كشورما و يا سايركشورها بزند لذا شناخت اهداف نظامي عمليات رواني و روشها و ابزارهاي جنگ رواني و نحوه مقابله براي ما به خصوص نيروهاي نظامي امري ضروري به نظرمیرسد.

   -جلوگيري از تاثيرگذاري ابزارهاي جنگ رواني آمريكا و هم چنين دفاع همه جانبه درمقابله با جنگ رواني آمريكا درآينده.

-اهميت و حساسيت و نقش كليدي عمليات رواني در تحقق اهداف سپاه در جنگ آينده.

-علاقه دانشجو(محقق).

-خلاءموجود در موضوع تحقيق.

نوع تحقيق:

   نوع تحقيق به جهت ماهيت آن كاربردي خواهد بود.

روش تحقيق:

   در این تحقیق از روش “زمینه یابی از کارشناسان و صاحبنظران ” یا توصیفی-تحلیلی استفاده شده است .

متغیرها:

الف) متغیر مستقل : شیوه های مقابله.

ب) متغیر وابسته : عملیات روانی آمریکا در جنگ آینده..

جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه:

. با مشورت و راهنمایی استاد راهنما و مشاور کلیه کتب و اسنادی که با موضوع تحقیق در ارتباط هستند ، و همچنین فرماندهان و مسئولین فرهنگی سپاه در رده ستاد و نیز صاحب نظران فرهنگی سپاه در دانشگاه امام حسین (ع)، بعنوان جامعه آماری که تعداد   200 نفر در نظر گرفته شده اند. طبق تعاریف ارائه شده جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی کتب و اسناد که با شیوه های مقابله با عملیات روانی آمریکا درجنگ آینده با تاکید بر فریب و عملیات های روانی که آمریکا در گذشته مورد استفاده قرار داده ، میباشد زيرباشند : . باتوجه به نوع تحقیق ، روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه بندی شده استفاده شده است . تا آنجا که ممکن بود به نزد همه جامعه آماری رفتیم و با آنها مصاحبه کردیم.

مباني نظري تحقيق:

پیشینه تحقیق:

   جنگ رواني را از نظر تاريخي مي توان به سه دوره الف : جنگ رواني در عصر باستان ب : جنگ رواني در عصر ميانه ج: جنگ رواني در عصر جديد تقسيم كرد

جنگ روانی در عصر باستان.   براسا س اطلاعات موجود در منابع تاريخي ، جنگ رواني از گذشته بسيار دور مورد استفاده بشر واقع شده است . لاين برگر استفاده از وحشت و هراس توسط كيدون درجدال هاي او در برابر ميديانيتهاmidianies رادرحدود سال 1254قبل ازميلاد ذكر ميكند.استفاده از”اسب تراوا”توسط يونانيان براي تصرف تراوا ، يكي از مشهورترين نمونه هاي تاريخي اين شيوه باشد.

جنگ رواني در عصرميانه:

   يكي از روشها ي جنگ رواني كه رسول اكرم (ص) براي تضعيف روحيه و ارعاب مخالفان بكار مي بردند از بين بردن بلند گوهاي تبليغاتي دشمن بود ،كه بطور علني وعملي با پخش شايعاتي باعث تضعيف روحيه مسلمين مي شدند ، از جمله كشتن عصماء دختر مروان ازقبيله بني اميه و كشته شدن ابوعفك كه مردم را عليه اسلام تحريك مي نمودند ، بود.( متفكر،1383،ص24 )

جنگ رواني در عصرجديد:

   با بررسي تحولات جنگ روانی، ارتش آمريكا در اوايل جنگ كره اداره رياست جنگ روانيocpw رابه عنوان يك بخش ستادي ويژه ايجاد مينمايد. با تاسيس دفتر رياست جنگ رواني علاقه به اين پديده درميان نيروهاي مسلح آمريكا نيزگسترش يافت و با تحولات در صحنه عمل ، دكترين جديد ظاهر شد و براساس آن جمگ رواني جاي خود را به عمليات رواني و اقدامات رواني داد و عمليات رواني به عنوان فعاليتي تعريف شد كه عبارت بود از “اقدامات سياسي، نظامي، اقتصادي، و ايدولوژيك كه براي ايجاد احساسات ، نگرشها يا رفتار مطلوب در گروهاي دوست ، دشمن، بيطرف ، مخالف به منظور تامين مقاصد ملي طراحي و اجرا ميشد. ( حسيني،1372،ص7)

نظریات مختلفي در مورد عملیات روانی بيان شده است كه به دو مورد آن به طور خلاصه اشاره ميشود. “رونالد پروس“درباره ارزیابی تازه از جنگ روانی می نویسد : باید تعبیرات بی فایده “جنگ روانی”و”جنگ سرد ” را به کنار گذاشت و به جای آنها از واژه های توضیحی بهتری استفاده کرد .جنگ سرد و جنگ روانی اصطلاحات ناموفقی هستند .عاصف،1384،ص67)

   “لنبرگر“: (استفاده از تبلیقات در برابر دشمن همراه با دیگر وسایل اجرایی نظامی، اقتصادی و یا سیاسی که احتمالا برای تقویت تبلیغات ضروری است .) (همان،ص،77)

   نظریات و نگرشهای متفاوتی نسبت به عملیات روانی وجود دارد :یک نگرش، می گوید جنگ روانی عبارت است از مجموع اقدامات یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و مردم در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزار نظامی ، سیاسی و اقتصادی انجام می شود. طرفداران این نگرش،اغلب بر این باورند که تبلیغات جزءاساسی و اصلی جنگ روانی است نه همه آن.

   نگرش دومی وجود دارد که معتقد است :عملیات روانی ، طیف وسیعی از فعالیت ها نظیر ترور و خشونت سمبلیک را در بر می گیرد که به منظور ارعاب یا ترغیب مخالفان به تطبیق رفتار خودطراحی می شوند.کسانی که به این نگرش معتقد هستند ، فعالیت های پنهان نظیر جاسوسی ، براندازی-آدم کشی و دیگر اشکال فعالیت های پنهان که برای قالب بندی افکار و رفتار گروههای خاص طراحی شده باشد را درقلمرو عملیات روانی قرارمی دهند

   نگرش سوم، عملیات روانی را شامل اقداماتی نظیر رسوخ در شخصیت افراد می داند که باتکنیک هایی همچون شستشوی مغزی ، هیپنوتیزم و استفاده از عوامل روان دارویی که ادعا می شود برخی از دولت ها در زندان ها به کار گرفته اند ، انجام میشود. نگرش چهارم معتقد است ، عملیات روانی عملیاتی است که برای انتقال اطلاعات و نشانه های برگزیده شده باهدف تاثیرگذاری برهیجان ها ، انگیزه ، و استقلال عینی مخاطبان خارجی رفتار دولتهای بیگانه سازمانها، گروها و تمامی افراد طرح ریزی می شود .

(جمعی از نویسندگان –سال 2004 –ص5).

عملیات:

اجرای طرحهای نظامی که مبین ماموریتها و تدابیر استراتژیکی ، تاکتیکی ، خدماتی آموزشی و اداری اعلام شده ازسوی رده های بالاتر هستند (محمد نژاد ،نوروزی،1378،ص207)

عملیات براساس عرصه های فعالیت:شاملعملیات ایذای:عملیات تاخیری:عملیات هوا برد:و بر اساس کیفیت فعالیت شامل عمليات رواني تقسیم می شود .

انواع عملیاتهای روانی:شامل :عمليات رواني استراتژيك:،عمليات رواني در سطح عملياتي،عمليات رواني تحكيمي،عمليات رواني تاكتيكي، عملیات فرهنگی میباشد.

عملیات روانی آمریکا

عملیات برنامه ریزی شده برای فرستادن اطلاعات و معیارهای گزینش شده به مخاطبان خا رجی به منظور تحت تا ثیرقرار دادن«هیجانات » «انگیزه ها »استدلال عینی و نهایتا رفتارحکومتها، سازمانها، گروها و افراد خارجی -هدف عملیات روانی اغوا یا تقویت نگرشها و رفتار خارجیان بر وفق هدفهای عاملین عملیات روانی است (الیاسی،1374،ص127)

عملیات روانی آمریکا در ویتنام:

   آمریکائی ها در سال 1965وارد ویتنام جنوبی شدند تا جلو «سلطه کمونیستی»راگرفته و در آنجا یک «جامعه با ثبات و رشد کننده به طریق دمکراتیک»ایجاد کنند.عملیات نظامی علیه ویتکنگها و نیروهای نظامی شمال و بکار بردن طرحهای اقتصادی و سیاسی در بین مردم ویتنام جنوبی که (جنگ دوگانه نام گرفت)و در برگیرنده جنبه های قهری و غیرقهری بود به ترغیب برای رسیدن به هدفهای اول و دوم فوق در نظر گرفته شد.آمریکائی ها هم چنین مستقیما با یک مبارزه تبلیغاتی شدید به نفع حکومت سایگون درنبرد علیه « قلبها و اذهان» ویتنامی ها شرکت کردند.این مبارزه در راستای ابتکاراتی در عرصه های نظامی و سیاسی-اقتصادی ادامه یافت و جنگ دوگانه را به جنگ منفرد عملیاتی تبدیل کرد.( ملکوتیان، 1372،ص 19)

فريب:

   فریب از عناصر سنتی منازعات سیاسی و نظا می است بسیاری استدلال می کنند که فریب ویژگی ذاتی همه تعاملات انسانی است .بعضی اوقات فریب به اشتباه با اطلاعات غلط یا آشفتگی غیرعمدی یکی تلقی می شود .ا طلاعات نادرست یا به عبارتی فریب عمدی را نباید با اطلاعات غلط یکی تلقی کرد. فریب با دو معیار تعیین می شود: نخست اینکه اقدامی عمدی است : دوم اینکه طرف استفاده کننده از فریب آراء به منظور دستیابی به مزیتی طراحی میکند . اشکال مختلف فریب ماهیتأ در پنهان کاری و اقدامات گمراه کننده مشترک اند.(دزفولی ،1384،ص32)

تعريف فريب:

   فريب عبا رت است از ارائه وارونه واقعيت براي دستيابي به برخي برتريها ، فريب سياسي از طریق داشتن روابط ديپلماتيك يا بين المللي و فريب نظا مي از طريق عملكرد نيروهاي نظامي حاصل ميشود. (کریمی نیا،1383،ص95)

انواع فريب:شامل:فريب استراتژيك،فريب عملياتي،فريب تاكتيكي ،فریب سیاسی ،فريب نظامي میباشد.

انواع فريب نظامي:فريب نظامي استراتژيك،فريب نظامي تاكتيك،فريب نظامي نيرو،فريب نظامي در حمايت از امنيت عمليات است.

هدف فريب

   هدف فريب عبارت است از نتيجه مطلوب عمليات فريب از اينكه دشمن چه اقدامي را در زمان حساس و يا مكان مورد نظر انجام داده يا ميدهد . هدف عمليات فريب همواره با واژه “اقدامات خاص “بيان ميشود، نظير “واداركردن دشمن به انتقال نيروهاي احتياط خود از نقطه a به نقطه b در طول ساعت h”و يا به اشتباه انداختن دشمن طوري كه تصور كند از جناح چپ مورد حمله واقع خواهد شد” نميتواند هدف عمليات فريب باشد . و اين انتظارمطلوب به شمار مي رود . مجبور كردن فرماندهان دشمن به تفكري خاص تنها از اين جهت اهميت دارد كه يك مرحله از تحريك وي براي مبادرت به عملي است كه به اقدامي مطلوب براي هدف عمليات فريب منجر گردد تفكر بدون عمل داراي ارزش نظامي ميباشد(موحدی نیا ، 1385، ص88)

تعريف جنگ:

جنگ : این اصطلاح به انواع اعمال قهریه و جبریه ای اطلاق می شود که دولتی به دولت دیگر اعمال می دارد تا آن را به تمکین و اراده خود مجبور سازد . به اعتقاد کلاوزوتیز- تئوریسین مشهور”جنگ ادامه سیاست است با وسایل دیگر”

جنگ آینده:

   زمانی که به گذشته تاریخ نگاه می کنیم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم به این مسئله میرسیم که در طول زمان ، براساس تغییرات بنیادین در ابزار و تجهیزات و دسترسی بشر به تکنولوژی برتر، بخشی از مفاهیم جنگ نیز تغییر می یابد .

   جهان امروز به لحاظ پیشرفت تکنولوژی و وجود ارتباطات مختلف ، به یک دهکده کوچک تبدیل شده است و عمده کشورها با هم ارتباط و تعامل داشته و جمعیت ها و کشور ها آنچنان به هم گره خورده اند که جدا شدن آنها امکان پذیر نیست. در جنگ آینده ممکن است ما با دشمن در دو فضا (صحنه) روبرو شویم : (الف :فضای اول :جنگ بین دو نیروی متخاصم در یک جغرافیای مشخص .(ب : فضای دوم : برخورد دو نیروی متخاصم در جغرافیای جهانی و خارج از قواعد عملیات نظامی و یا سازمان ، ابزار و تجهیزات ویژه و روشها و تاکتیکهای ابتکاری و جدید که عموما ماهیت غیر نظامی دارند

   جنگ آینده به لحاظ پیچیدگی در تکنیک و تاکتیک نیاز به آموزشهای فوق العاده زیاد دارد و از این جهت نیروهای ما از کوچکترین رده تا بزرگترین رده باید بتواند در مقابل یک دشمن برتر، آمادگی عکس العمل مناسب داشته باشند. جنگهای آینده ممکن است بصورت دفعی شروع و با بیشترین سرعت ادامه پیدا کند و ما باید همیشه آماده بوده و با حفظ کارایی رزمی در همه زمینه ها در حداقل زمان،خودرا با شرایط وفق داده و مشابه ابتدای جنگ تحمیلی غافلگیرنشویم. (همان،ص 29)

ویژه گیهای جنگ آینده:

-برخورد دو نیروی متخاصم درجغرافیای جهانی(ماهیت شیوه جنگی،برخورد در حوزه های مختلف( سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی،جنگ بین قوی و ضعیف،معمولا خارج از قواعد نظامی می باشد،معمولا با سازمان وتجهیزات ویژه وخاص انجام می شود،استفاده از روشها و تاکتیکهای ابتکاری و منحصر به فرد و جدید،درگیری با نقاط آسیب پذیر دشمن،پرهیز از قرینه سازی،درک و شناخت شرایط زمانی و مکانی،تحمیل جنگ فرسایشی به دشمن،تضعیف اراده دشمن برتر،سرعت و شدت در اجرای عملیات،اتکاء زیاد به اصل غافلگیری و فریب،داشتن خلاقیت و ابتکار درنیروها و فرمانده هان،درگیری غیرمستقیم با دشمن،استفاده از عملیاتهای استشهادی،

انواع جنگهای آینده:جنگ نامتقارن،جنگ متعارف،جنگ نامتوازن میباشد.

ادبیات نظامی آمریکا:روند شکل گیری آمریکا،روند توسعه طلبی معاصرآمریکا،روند توسعه طلبی آمریکا درآینده،استراتژی آمریکا برای قرن بیست ویک،متدلوژی سناریو پردازی در مورد جهان و جنگ آینده،متد لوژی روند کنونی و پیش بینی جهان آینده،

شیوه های مقابله با آمریکا:

عملیاتهای آشکار:

   یکی از سیاست های مزورانه ی که آمریکا در ممالک اسلامی بخصوص در کشور های تحت سلطه خود از جمله عراق ، دنبال می کند تلاش در جهت ایجاد نفاق مذهبی و تفرقه قومی و نژادی است این سیاست در کشور عراق و اخیرا در لبنان و فلسطین پررنگ تر به نظر می رسد .همه می دانند و خود مردم عراق که عامل اصلی ناامنی و کشتار در داخل عراق نیروهای اشغالگری هستند که تب و تاب مردم را گرفتند و زندان های مخوفی را دایر کردن و بالاخره هر روز دهها و صد ها کشته برجای می گذارند در کنار متهم کردن دیگران مسئله تفرقه گروهی و نژادی است آمریکاییها در بین صفوف مسلمانان کوشش می کنند که تفرقه ایجاد بشود بین شیعه و سنی و هم چنین بین ترکمن و بین عرب و سایرین به هر حال اینها تلاش خودشان را می کنند اما از این نظرکه بین شیعه و سنی اینها تفرقه مذهبی را دامن بزنند مسلمانان باید هوشیار باشند که دشمن می خواهد از این طریق به هر نحوی در صف مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و به این ترتیب بتواند به غارت سرمایه ها و هم چنین ناامنی بپردازد .

(گروه سیاسی دری،85،اینترنت htm)

عملیاتهای پنهان:

   آنچه فرهنگ های ملت های جهان سوم و مشرق زمین را تهدید می کند جنبه های مبتذل و سود جویانه و سلطه گرانه ی فرهنگ غرب است که به دلایل سیاسی و اقتصادی سوار بر ارابه های تکنولوژی هوشیاری و اعتبار و هویت ملی انسانها را مورد تهاجم قرار می دهند و با اختصاص بودجه های هنگفت زمینه ی صدور این ارزشها و ناهنجاری های اخلاقی را فراهم می سازد. این ارزش های بیگانه با فرهنگ خودی ، عموما در قالب الگو ها و مدهای تمدن عرضه می شوند ، در حالی که بزرگترین دشمن فرهنگ “مد “ا ست که باعث از بین رفتن ارزشهای واقعی آن می گردد.”مد “در پی جایگزینی است ، مرتب ابداع و الگو های تازه ، خود را از بین میبرد.زیرا بشر وقتی که از حس بسیار با عظمت و نوگرایی در تجدد کمالات روانی و روحی استفاده نکرد ، حتمی است که آن حس را به دست مد بازیهای مستمر نمایشهای ظاهری خواهد سپرد .(همان)

   تشکیلات و ساختار مراکز سازماندهی ، هدایت و کنترل عملیات روانی یک مقوله سری بوده و از سوی همه کشورها مخفی نگاه داشته می شود . سازمان های عملیات روانی عمدتا در ذیل مراکز نظامی ، امنیتی و تحقیقا ت استراتژیک قرارگرفته و با سرویس های اطلاعاتی رابطه تنگاتنگی دارند . مقارن اولین سال شرکت دولت آمریکا در جنگ جهانی دوم ، قریب به 9 آژانس غیر متشکل ازنظامی و غیر نظامی هدایت و رهبری جنگ های روانی علیه دشمن را به عهده داشتند ،ولی در سال 1950 برای نخستین بار یک سازمان منسجم توسط هاری ترومن تشکیل می شود و آن کمیسیون روان شناسی یا استراتژی روانی نام می گیرد .

بسترهای عملیات روانی آمریکا:شاملبستر های قومیتی، بسترهای حزبی و سیاسی،بسترهای اجتماعی و فرهنگی،بستر های اقتصادی. میشود. بر اساس ادبیات تحقیق که بيان شده است ، می توان مطالب آنها را بصورت مدل مفهومی زیر خلاصه نمود که در آن شیوه های عملیات روانی آمریکا که شامل : عملیاتهای فرهنگی ، سیاسی ، تهدید نظامی ، اقتصادی می باشد آورده شده است ، و همچنین بستر های عملیات روانی در ایران که برای اعمال شیوه های عملیات روانی آمریکا فراهم بود بدین صورت بیان شده که شامل : بستر های فرهنگی .

اقتصادی ، نظامی ، جریانهای حزبی و سیاسی ، و قومیت های ایران می باشد. با توجه به مراحل اشاره شده در بالا ویژه گیهای جنگ آینده شامل : ماهیت شیوه جنگ ، خارج از قواعد نظامی ، جنگ بین قوی وضعیف ، فرسایشی بودن جنگ ، پرهیز از قرینه سازی ، تضعیف اراده دشمن ، سرعت ، شدت ، خلاقیت، ابتکار ، غافلگیری ، دارای تجهیزات ویژه ، منحصر به فرد بودن جنگ ، درگیری بانقاط آسیب پذیردشمن، درگیری در حوزه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و…همچنین درگیری غیر مستقیم با دشمن ، و استشهادی بودن جنگ می باشد. و تاکتیک های مشخص شده برای مقابله با عملیات روانی آمریکا ؛ تاکتیک روشنگری ، تاکتیک گواهی ، حمله به نقاط ضعف دشمن ، تاکتیک فریب ، تاکتیک ایجاد ترس و وحشت ، و معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، می باشد .

   در آینده یک سری عملیات های روانی توسط آمریکا و همچنین ویژه گیهای جامعه ایرانی بیان شده که عملیات روانی آمریکا شامل: تهدید به حمله نظامی ، رسانه های جمعی ، ماهواره ها ، تحریم اقتصادی، سیاسی ، تهاجم فرهنگی ؛ و ویژه گیهای جامعه ایرانی شامل : رهبری(هدایت) ، اعتقادات مذهبی، روحیه شهادت طلبی ، هویت ایرانی اسلامی ، ژئوپلتیک جغرافیای ایران، می باشد .

با توجه به عملیات روانی آمریکا و تاکتیک های مشخص شده برای مقابله باعملیات روانی آمریکا ازطریق پرسشنامه و مصاحبه زمینه یابی از کارشناسان و صاحب نظران که شامل فرمانده هان و مسئولین سپاه در رده ستاد و نیز صاحب نظران فرهنگی سپاه در دانشگاه امام حسین (ع) می باشند ، شیوه های مقابله با عملیات روانی (فریب ) آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد ،

 یافته های تحقیق:

در این پژوهش برای رسیدن به شیوه های مقابله عملیات روانی آمریکا در جنگ آینده ، به دو صورت انجام گرفته است . برای تدوین ادبیات موضوع و مباحث نظری تحقیق ، جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و بررسی اسناد اقدام گردیده . به این صورت که با مطالعه متون ، مقالات ، کتاب ، مراجعه به سایت های اینترنت ، روزنامه ها ، خبر نامه ها ، و منابع دیگر که مرتبط با موضوع میباشد.و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش فیش برداری و جمع آوری اطلاعات گردید و سپس با استفاده از پرسشنامه ای که از مؤلفه های بدست آمده از فصل دوم و ادبیات تحقیق بدست آمده بود در مقایسه زوجی تعداد 48سئوال برای این امر ساخته شد ،اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید .

فصل اول و دوم به کمک روش کتابخانه ای شکل گرفت که به کمک این دو فصل شاخص ها و مفاهیم اصلی تحقیق شناسائی شدو سؤالاتی برمبنای آنها ساخته شد تا زمینه مراجعه به اساتید و نخبگان عملیات روانی فراهم گردد که در این وضعیت از روش میدانی استفاده شد .بنابر این روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای برای تدوین فصول اول و دوم و میدانی برای تهیه یافته های تحقیق فصل چهارم می باشد.اطلاعات پرسشنامه های تحقیق پس از جمع آوری وارد نرم افزار آماری spss گردید و سپس با استفاده از امکانات نرم افزار فوق نتایج مورد نظر استخراج گردید. و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت . در این پژوهش نیز متناسب با تحلیل داده ها و اطلاعات از شیوه های آماری استفاده گردید .برای پاسخ به سوالات اساسی از روشهای آماری توصیفی (شاخص های تمایل به مرکز ، پراکندگی ، نسبت ها و درصدها و نمودارها نیز استفاده شد.

پس از ورود اطلاعات و پردازش آن ها با استفاده از نرم افزار spssیافته های تحقیق در سه بخش ارائه گردیده است .ابتدا مشخصات پاسخ گویان.سپس نظرات پاسخ گویان در باره هر یک از سؤالات پرسشنامه بصورت درصدبندی ارائه شده و در آخر به تحلیل داده ها پرداخته شده است.

الف: مشخصات پاسخگویان:

1- میزان تحصیلات پاسخگویان:

40/63٪ پاسخگویان دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکتری هستند در حالی که 50/36٪آنان دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس میباشند و1٪از نمونه مورد بررسی تحصیلات خود را بیان نکرده اند. این به معنای اینست که پاسخگویان دارای تجربه کافی برای پاسخگویی هستند .

2-رشته تحصیلی پاسخگویان:

50٪ پاسخگویان در رشته های علوم انسانی ،1/38٪علوم نظامی و9/10٪در رشته های فنی میباشند.

3-درجه نظامی پاسخگویان:

30/72٪ از پاسخگویان دارای درجه 16به بالا میباشند و 80/27٪ دارای درجه14و 15 ، میباشند این نتایج نیز بیانگر توانایی وتناسب پاسخگویان با موضوع مورد بررسی میباشد .

4-سابقه کار پاسخگویان در عملیات روانی:

60/93٪ پاسخگویان دارای سابقه ی 1 الی 15 سال میباشند . و40/6٪ دارای سابقه 15 الی 30 سال میباشند ، این بدین معناست که پاسخگویان دارای سابقه کار زیاد و دارای تجربه خوب میباشند بنابر این قابلیت پاسخگویی را دارند.

نظرات پاسخ گویان در باره هر یک از سؤالات پرسشنامه بصورت درصدبندی :

1- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک روشنگری،آمریکا،2/47٪احتمال استفاده از شیوه تهاجم فرهنگی ، 2/22٪ تحریم اقتصادی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 1/64 ٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

2- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک گواهی،آمریکا5/39٪احتمال استفاده از شیوه رسانه های جمعی ،3/26٪ تحریم اقتصادی 7/23٪ تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با50 ٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

3-باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ،آمریکا،5/47٪احتمال استفاده از شیوه تهدید به حمله نظامی ،و 25٪ رسانه های جمعی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 5/37 ٪شیوه حمله به نقاط ضعف دشمن 5/27٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

4- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک حمله به نقاط ضعف دشمن ،،آمریکا،35٪احتمال استفاده از شیوه تهدید به حمله نظامی ، 5/22٪ تحریم اقتصادی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 1/34 ٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تهدید به حمله نظامی استفاده نماید.

5-باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک فریب،آمریکا،5/38٪احتمال استفاده از شیوه رسانه های جمعی ، 2/22٪ تحریم اقتصادی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 6/36 ٪تاکتیک روشنگری و4/24٪ اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک فریب استفاده نماید.

6- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک ایجاد ترس و وحشت ، آمریکا،7/48٪احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی 5/20٪ رسانه های جمعی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 2/45 ٪تاکتیک روشنگری ، 2/26٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

7-2 باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در تاکتیک روشنگری ، آمریکا،39٪رسانه های جمعی 8/26٪احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با2/63٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

8-باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، آمریکا،7/31٪تهدید به حمله نظامی 7/31٪احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با4//32٪تاکتیک روشنگری ،27٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

9- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در تاکتیک گواهی ، آمریکا،6/25٪رسانه های جمعی 1/23٪تهدید به حمله نظامی 1/23٪احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با6//52٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

10-2باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در حمله به نقاط ضعف دشمن ، آمریکا،4/43٪تهدید به حمله نظامی 5/20٪احتمال استفاده از رسانه های جمعی،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با5/37٪حمله به نقاط ضعف دشمن ،25٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

11- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در تاکتیک فریب ، آمریکا،5/39٪ رسانه های جمعی 2/34٪احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با5/47٪ تاکتیک روشنگری ،30٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

12-2 باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در ایجاد ترس و وحشت ، آمریکا،4/56٪ احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با1/34٪ تاکتیک روشنگری ،7/31٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

13- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک روشنگری ، آمریکا ، 45٪ تهاجم فرهنگی ،5/27٪احتمال استفاده ازرسانه های جمعی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،5/62٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

14- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، آمریکا ، 5/32٪ رسانه های جمعی 30٪احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،5/47٪ تاکتیک روشنگری ، 5/27٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازحمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

15- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک گواهی ، آمریکا ، 8/36٪ تهاجم فرهنگی 1/21٪ رسانه های جمعی ،1/21٪احتمال استفاده ازتحریم اقتصادی، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،7/44٪ تاکتیک روشنگری ، 2/34٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازتاکتیک گواهی استفاده نماید.

16- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در حمله به نقاط ضعف دشمن ، آمریکا ، 6/43٪ تهدید به حمله نظامی 1/23٪احتمال استفاده ازتهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،2/43٪ حمله به نقاط ضعف دشمن ، 6/21٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازتاکتیک روشنگری استفاده نماید.

17- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک فریب ، آمریکا ، 5/37٪ تهدید به حمله نظامی ، 5/37٪احتمال استفاده از رسانه های جمعی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 40٪ تاکتیک روشنگری ، 5/27٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازحمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

18- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک ترس و وحشت ، آمریکا ، 6/52٪ ، احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 3/55٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

19- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در تاکتیک روشنگری ، آمریکا ،51٪ ، احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 5/57٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

20- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، آمریکا ،6/36٪ رسانه های جمعی ،4/24٪ احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 5/42٪تاکتیک روشنگری ،5/27٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

21- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در تاکتیک گواهی ، آمریکا ،1/34٪ رسانه های جمعی،8/26٪ احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 7/53٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

22- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در حمله به نقاط ضعف دشمن ، آمریکا ،5/39٪ ،تهدید به حمله نظامی، 5/35٪ احتمال استفاده از رسانه های جمعی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 40تاکتیک روشنگری ،5/37٪٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

23- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در تاکتیک فریب ، آمریکا ،5/35٪ رسانه های جمعی،30٪ احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با 2/46٪تاکتیک روشنگری ،6/25٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

24- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در ایجاد ترس و وحشت ، آمریکا ،7/48٪ تهدید به حمله نظامی ،5/20٪ احتمال استفاده ازرسانه های جمعی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با /45٪تاکتیک روشنگری ،35٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

تحلیل داده ها:

معنی داری تعداد آزمون

              z

نام متغیر
221/. .5./1 ماهیت شیوه جنگ
841/. 617/. قوی و ضعیف بودن جنگ
889/. 581/. فرسایشی بودن جنگ
980/. 470/. جنگ در حوزه های سیاسی وفرهنگی و…

باتوجه به اینکه توزیع داده های متغیرها بر اساس آزمون کولموگرو ف –اسمیرنف – نرمال بودند، لذا از آزمون پارا متریک t استیردنت استفاده گردیده .

فرضیه: 1 : ماهیت شیوه جنگ در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
ماهیت شیوه جنگ 48/16 517/1. 36 138/.

چون معنی داری محاسبه شده بزرگتر از معنی داری سطح آلفای 5./است بنا براین فرض صفر پذیرفته می شود.

فرضیه:2 : قوی وضعیف بودن جنگ در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران :

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
قوی وضعیف بودن جنگ 90/15 96/1- 32 58./.

چون معنی داری محاسبه شده بزرگتر از معنی داری سطح آلفای 5./است بنا بر این فرض صفر پذیرفته می شود.

 

 

 

فرضیه: 3 :فرسایشی بودن جنگ در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران :

 

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
فرسایشی بودن جنگ 44/15 71/2- 35 10./.

 

چون معنی داری محاسبه شده کوچکتر از معنی داری سطح آلفای 5./است بنا بر این فرض صفر رد و فرض اصلی پذیرفته می شود.

فرضیه:4جنگ در حوزه های سیاسی وفرهنگی و.. در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران :

 

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
حوزه های سیاسی وفرهنگی 77/14 78/3- 35 1../.

 

چون معنی داری محاسبه شده کوچکتر از معنی داری سطح آلفای 5./است بنا بر این فرض صفر رد و فرض اصلی پذیرفته می شود.

 

 

 

 

 

نتایج :

به کارگیری تاکتیک ها وشیوه های عملیات روانی یکی از راه کارهای موثر در پیش برد اهداف و ماموریت های عملیات روانی محسوب می شود .عملیات روانی در حالی که امکان تحقق سریع اهداف و ماموریت ها را فراهم منماید ، موجب افزایش روحیه و انگیزه کارکنان و انسجام سازمانی میشود ، و در عین حال مقاومت و پایداری نیروهای خودی را در مقابل دشمنان افزایش می دهد .اما این که تاکتیکها وشیوه های مناسب کدام است و کدام یک کاربرد بیشتری دارد مو ضوعی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است و ضمن استفاده از نظرات فرمانده هان و مسئولین فرهنگی سپاه در رده ستاد و نیز صاحب نظران فرهنگی سپاه در دانشگاه امام حسین (ع) برای مقابله با شیوه های عملیات روانی آمریکا در جنگ آینده ارائه شده است . در تحلیلی که از داده ها بعمل آمده فرضیه های 2و3 بدلیل اینکه چون معنی داری محاسبه شده کوچکتر از معنی داری سطح آلفای 5./ است پس فرض صفر رد و فرض اصلی پذیرفته شد.بنا براین فرضیه های ما مورد تائید قرار می گیرد .آنچه تحت عنوان پیشنهاد در پایان این تحقیق ارائه می شود متناظر بر نتایج و یافته های تحقیق است بنابر این نتایج تحقیق بدین صورت بیان میشود .

1- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک روشنگری ؛ از تهاجم فرهنگی،رسانه های جمعی ،و تهدید به حمله نظامی استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید.

2- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک گواهی ؛ از تهاجم فرهنگی، و رسانه های جمعی ، استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید.

3- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ؛ از رسانه های جمعی و شیوه تهدید به حمله نظامی ، استفاده نماید ، بعضی ازپاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران بایستی از تاکتیک حمله به نقاط ضف دشمن استفاده نماید ولی بیشتر پاسخگویان معتقدند که باید از روش تاکتیک روشنگری استفاده نماید

4- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک حمله به نقاط ضعف دشمن ؛ از شیوه تهدید به حمله نظامی ، استفاده نمای همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک حمله به نقاط ضعف دشمن باید استفاده نماید .

5- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک فریب ؛ از تهدید به حمله نظامی، و رسانه های جمعی ، استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید..

6- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک ایجاد ترس و وحشت ؛ از تهدید به حمله نظامی ، استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران از روش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید .

5-5)پیشنهادات

آنچه تحت عنوان پیشنهاد در پایان این تحقیق ارائه می شود متناظر بر نتایج و یافته های تحقیق است بنابر این پیشنهادات محقق بدین صورت بیان میشود .

1-. پیشنهاد می گردد که مسئولین سازمانها مخصوصا سازمانهای نظامی برای روشنگری و آگاه سازی پرسنل تحت امر آموزشهای لازم را بدهند .. مسئولین نظامی باید آموزشهای لازم را به پرسنل خود داده تا در موقع درگیری برای کاهش آسیب پذیری از نقاط قوت دشمن برتر پرهیز نمایند و با بهره برداری از نقاط ضعف او بر وی هجوم برند و همچنین آموزشهای لازم را برای کسب اطلاع وسیع و همه جانبه از نقاط ضعف دشمن ،در مراکز نظامی در اولویت آموزش قرار دهند ..

2-. پیشنهاد می گردد بیشتر به مسائل فرهنگی و روشنگری و آگاه سازی مردم نسبت به عملیات روانی آمریکا توجه خاصی شود ..آگاه کردن جامعه و روشنگری مبتنی بر این است که باید حیله های دشمن از طریق رسانه های جمعی ، ارتباطات چهره به چهره به اطلاع مردم رسانده شود تا از اهداف دشمن آگاه شوند . بایدروشنگری یا افشاگری و استراتژی حقیت گوئی برای وارد کردن شوک ، هوشیاری و ارشاد مردم بکار گرفته شود ،و فضای غیرواقعی و دور از حقیقت را به سمت فضای واقعیات مورد نظر سوق دهند و نقاط ابهام و گنگ ذهن مردم را بر طرف نمایند. و مورد دیگر اینکه آموزش درون سازمان که شامل کلیه کارکنان ، سربازان و خانواده های کارکنان مخصوصا فرزندان،میشود را تقویت نمایند . و با هماهنگی آموزش و پرورش، آموزش عملیات روانی را در دروس آمادگی دفاعی مدارس از سطوح راهنمایی به بالا تا سطح دانشگاهی بگنجانند .

منابع:

در فصلنامه موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *