برنامه ريزي راهبردي دولت الکترونيک

6-1- اهداف و موضوعات مورد بحث

در اين فصل، به برنامه‌ريزي راهبردي دولت الکترونيک مي­پردازيم. در ابتدا اين موضوع را بررسي مي‌كنيم كه اصولا يک برنامه راهبردي چيست؟ چه ويژگي­ها و خصوصياتي دارد و چگونه ما را در برنامه­ريزي ياري مي­کند، مولفه­ها و انوع مختلف آن را نيز بيان مي­کنيم. سپس با اين مقدمات، به سراغ اين نوع برنامه­ريزي در دولت الکترونيک مي­رويم، اينکه دولت­ها چگونه با استفاده از اين شيوه برنامه­ريزي، توانسته­اند خود را در تحقق به دولت الکترونيک ياري کنند. به چشم­اندازها، رسالت­­ها، اهداف و ديگر عناصر برنامه­ريزي راهبردي کشورهاي مختلف نيز نگاهي مي­اندازيم.

6-2- برنامه­ريزي راهبردي، تعاريف و خصوصيات

6-2-1- تعريف راهبرد و برنامه­ريزي راهبردي

ابتدا ببينبم تعريف استراتژي (يا راهبرد) چيست! فرهنگ لغت عميد، استراتژي را چنين تعريف کرده است: ” علم اداره­کردن عمليات و حرکات ارتش در جنگ.”

مفهوم استراتژي، زائيده فضاي رقابتي و محدوديت منابع است. محدوديت منابع مالي، محدوديت­هاي زماني، و محدوديت قواي فکري، برخي از وجوه بارز اين محدوديت هستند. رويکرد استراتژي، اين امکان را ايجاد مي­کند تا با شناخت موضوعات اصلي و تمرکز منابع (محدود) براي تحقق آنها به بالاترين منافع ممکن در مقابل رقيب دست يافته شود. ماهيت استراتژي، تشخيص فرصت­هاي اصلي و تمرکز منابع در جهت تحقق منافع نهفته در آنهاست. بنابراين، درون­مايه اصلي استراتژي، فرصت­ها هستند.[1]

اما برنامه‌ريزي راهبردي چيست؟ برنامه‌ريزي راهبردي (برنامه‌ريزي جامع يا برنامه‌ريزي استراتژيك)، برنامه‌ريزي در مورد هدف‌هاي بلندمدت سازمان و انتخاب فعاليت‌هاي لازم جهت تحقق آنهاست. در برنامه‌ريزي جامع، اولويت‌ها و همچنين اقدام‌هاي اصلي و كليدي براي نيل به هدف‌هاي سازمان، تعيين مي‌شوند. ويژگي‌هاي عمده برنامه‌ريزي جامع عبارتند از: 1- منعكس‌كردن ارزش‌هاي حاكم بر جامعه؛ 2- توجه به سوال‌هاي اصلي و اساسي سازمان؛ 3- تعيين چارچوبي براي برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري مديريت؛ 4- ديد درازمدت و توجه به افقهاي دورتر سازمان؛ 5- ايجاد پيوستگي و انسجام در عمليات و اقدام‌هاي سازمان در دوره‌هاي زماني طولاني؛ 6- فراگيري برنامه‌هاي عملياتي سازمان و جهت‌بخشي به آنها.[2]

برنامه­ريزي راهبردي، تعيين ماموريت[3]، چشم­انداز[4]، ارزش­ها[5]، اهداف[6]، عينيت­ها[7]، نقش­ها[8]و مسئوليت­ها[9] و خطوط زماني[10] و غيره است.[11]

مديريت استراتژيک، هنر و علم تدوين، اجرا و ارزيابي تصميمات وظيفه­اي چندگانه که سازمان را قادر مي­سازد به هدف­هاي بلندمدت[12] خود دست يابد.[13]

6-2-2- مولفه­هاي برنامه­ريزي راهبردي

يک برنامه­ريزي راهبردي داراي مولفه­هائي است. اين مولفه­ها عبارتند از:

  • چشم­انداز – دورنمائي از آنچه را که در انتظارش هستيم، چشم­انداز را مشخص مي­کند. به عنوان مثال در يک برنامه راهبردي تعيين مي­کنيم که در 10 سال آينده به چنين چشم­اندازي خواهيم رسيد.
  • ماموريت – در بحث مربوط به ماموريت، تعيين مي­شود که رسالت سازمان کدام است و ابعادي که در اين رسالت مشخص مي شود چيست؟ در واقع، در اين بخش وظايف تعلق گرفته مورد بررسي قرار مي­گيرند.
  • ارزش­ها – ارزش­ها، تعهدات و ايمان لازم در طي اجراي برنامه­ها است. به عنوان مثال، ارزش­گذاري به اعتقادات و احترام به مشارکت مردم، نمونه­هائي از ارزش­ها هستند.
  • راهبردها (استراتژي­ها)متدها و روش‌هائي هستند که سازمان مي­تواند بدان وسيله به هدف­هاي بلندمدت خود دست يابد.
  • اهداف – هدف، يك عنصر مهم در برنامه­ريزي است. مشخص‌کردن اين که به دنبال چه چيزي هستيم و با چه هدفي کارهايمان را دنبال مي­کنيم مهمترين مساله است.

6-2-3- انواع راهبرد (استراتژي)[14]

  1. راهبردهاي يکپارچگي
  • يکپارچگي عمودي به بالا؛ بدست آوردن مالکيت با افزايش کنترل بر سيستم توزيع يا خرده­فروشي
  • يکپارچگي عمودي به پائين؛ بدست آوردن مالکيت يا افزايش کنترل بر عرضه­کنندگان مواد اوليه
  • يکپارچگي افقي؛ بدست آوردن مالکيت يا افزايش کنترل بر شرکت­هاي رقيب
  1. راهبردهاي متمرکز
  • رسوخ در بازار؛ بالابردن سهم بازار براي محصولات يا خدمات کنوني، از مجراي افزايش تلاش­هائي که در زمينه بازار يابي انجام مي­شود
  • توسعه بازار؛ عرضه خدمات و محصولات کنوني به مناطق جغرافيائي جديد
  • توسعه محصول، بالابردن فروش از طريق بهبودبخشيدن به محصولات و خدمات کنوني يا عرضه نوع جديد آن محصولات و خدمات
  1. راهبردهاي تنوع
  • تنوع همگون، افزودن محصولات و خدمات جديد ولي مرتبط
  • تنوع ناهمگون؛ افزودن محصولات و خدمات جديد و غيرمرتبط
  • تنوع افقي، افزودن محصولات و خدمات جديد و غيرمرتبط براي مشتريان کنوني
  1. راهبردهاي تدافعي
  • مشارکت؛ يک يا دو شرکت تشکيل يک سازمان جداگانه مي­دهند تا به هدف­هاي مشترک خاصي دست يابند
  • کاهش؛ گروه­بندي جديد در هزينه و دارائي براي معکوس­کردن سير نزولي فروش و سود
  • واگذاري؛ فروش يک واحد مستقل يا بخشي از يک سازمان
  • انحلال؛ با توجه به ارزش يکايک دارائي­ها، فروش تمام دارائي­هاي شرکت
  • ترکيب؛ ترکيب دو يا چند راستراتژي به صورت همزمان

6-2-4- ماموريت سازمان[15]

پيتر دراکر، پدر مديريت نوين، مي­گويد که طرح اين پرسش که “فعاليت ما چيست؟” مترادف است با اين پرسش که “ماموريت ما چيست؟”. بيانيه ماموريت سازمان، عبارتي است که بدان وسيله مقصود يک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمايز مي­شود و در واقع بيان­کننده “علت وجودي” سازمان است. بيانيه ماموريت، بيانگر چشم­اندازهاي بلندمدت سازمان در قالب آنچه که مي­خواهد باشد و کساني که مي­خواهد به آنها خدماتي را ارائه نمايد، است.

بنابراين در بيانيه ماموريت، دنبال پاسخ به اين پرسش هستيم که “ما به چه کاري مشغول هستيم؟”. يک رسالت بيانگر ارزش­ها و اولويت­هاي يک سازمان است. ماموريت يا رسالت باعث مي‌شود که درباره ماهيت و دامنه فعاليت­هاي کنوني سازمان بينديشيم و نيز جذابيت­هاي بالقوه بازارها و فعاليت­هاي آن را مورد ارزيابي قرار دهيم. رسالت يا ماموريت سازمان، نموداري است که مسير آينده سازمان را مشخص مي‌کند.

6-2-5- اجزاي تشکيل دهنده ماموريت سازمان[16]

  1. مشتريان: مشتريان سازمان چه کساني هستند؟
  2. محصولات يا خدمات: محصولات و خدمات عمده سازمان چيست؟
  3. بازارها: از نظر جغرافيائي، سازمان در کجا رقابت مي­کند؟
  4. فن­آوري: آيا سازمان از پيشرفته­ترين فن­آوري­ها استفاده مي­کند؟
  5. توجه به بقا، رشد و سودآوري: آيا سازمان براي رشد و سلامت مالي از تعهد لازم برخوردار است؟
  6. فلسفه: باورها، ارزش­ها، آرزوها، و اولويت­هاي اخلاقي اصلي سازمان چيست؟
  7. ويژگي ممتاز: سازمان داراي چه مزيت رقابتي يا شايستگي ممتاز است؟

6-3- راهبرد دولت الكترونيك[17]

“مديريت راهبرد[18]” مي‌تواند اينگونه تعريف شود كه مجموعه‌اي است از تصميمات و عمليات‌ كه در تعيين و پياده‌سازي راهبردها تاثير مي‌گذارد و براي رسيدن به عينيت‌هاي سازمان طراحي مي‌شود. گام‌هاي اصلي در ترسيم يك راهبرد براي دولت الكترونيك، تقريبا مشابه با هر فرآيند تصميم‌سازي كسب‌وكار در محيط كسب‌وكار يك شركت است، علي‌رغم اينكه يك فرآيند ويژه‌گرائي براي مجموعه ويژه‌اي از رويدادها در دولت الكترونيك وجود دارد.

در مفاهيم دولت الكترونيك، “مديريت راهبرد” درميان ديگر حوزه‌ها، مي‌تواند به صورت زير مورد بررسي قرار گيرد:

  • طرح يك بيانيه ماموريت و چشم‌انداز از سازمان دولتي، كه دربردارنده مقاصد، فلسفه و اهداف آن باشد.
  • توسعه چشم‌انداز IT به عنوان بخشي از چشم‌انداز كلي
  • تعيين حطيه‌هاي خارجي و داخلي دولت
  • توسعه عينيت‌هاي بلندمدت و كوتاه‌مدت
  • گزينش يك تيم دولت الكترونيك
  • ترسيم يك راهبرد براي برنامه‌ها و پروژه‌هاي دولت الكترونيك
  • پياده‌سازي پروژه‌هاي دولت الكترونيك، مبتني بر تخصيصات منابع
  • نظارت و ارزيابي دائمي از پروژه‌ها، به منظور تطبيق با چشم‌اندازهاي كسب‌وكار و IT، و يا به منظور مبنائي براي كنترل.

به طور خلاصه، مديريت راهبرد در دولت الكترونيكي، شامل عمليات طراحي[19]، سازمان‌دهي[20]، هدايت[21]، ارتباط‌دهي و كنترل تصميمات مرتبط با كسب‌وكار دولت الكترونيكي است.

براي رسيدن به موفقيت در مديريت راهبرد، موارد زير مورد نيازند:

  • يك راهبرد منسجم[22] و بااساس[23] كه از تحليل دقيق كسب‌وكار، و با توجه به روش‌هاي تازه، جريان پيدا كند.
  • يك ديد راهبردي به استلزامات گسترده تصميمات، از ميان سازمان و شركاي آن.
  • يك چارچوب براي دولت در همه سطوح
  • مالكيت IT و IS [24] مربوط به كسب‌وكار
  • مالكيت ديگر مولفه‌هاي كليدي از قبيل HR و سرمايه[25]
  • مديريت موثر دانش
  • مشاركت‌هاي كاري
  • تطبيق دائمي با راهبرد و آمادگي براي تحول

6-4- بررسي برنامه‌هاي راهبردي در برخي دولت­ها

در اين قسمت، برنامه­ريزي­هاي راهبردي اي كه در کشورهاي مختلف جهان انجام گرفته است خواهيم پرداخت. به همين منظور برنامه راهبردي چند شهر، بخش، ايالت و کشور را انتخاب کرده و به بررسي آنها مي­پردازيم.

6-4-1- شهر Mesa [26]

6-4-1-1- چشم­انداز

شهر Mesa، دولت الکترونيکي انعطاف­پذير[27]، يکپارچه[28]، و پاسخگو[29] براي شهروندان، کسب­وکارها، بازديدكنندگان، و کارمندان است.

6-4-1-2- ارزش­هاي راهنما[30]

  • ما به دنبال خدمات يکپارچه و آسان براي عموم و کارمندان هستيم. شهروندان و کارمندان بدون اينکه حضور فيزيکي در دپارتمان­هاي مختلف داشته باشند، و يا اينکه بدانند اطلاعات مورد نياز به کدام دپارتمان تعلق دارد، خواهند توانست تراکنش­هائي را انجام دهند.
  • ما در جستجوي فرآيندهاي کسب­وکار ساده و موثر هستيم، تا بطور خودکار، زمان و هزينه خدمات­رساني کاهش پيدا کند.
  • ما در جستجوي همکاري شراکتي با ديگر آژانس­ها هستيم، تا خدمات دولتي يکپارچه را به اجرا در آوريم.

6-4-1-3- ماموريت

نقش تيم e-Mesa در دولت الکترونيک اين شهر: اين تيم در سپتامبر 2000 براي پاسخگوئي به نيازمندي­هاي موجود در چشم­انداز شهر و براي پشتيباني از شالوده و اقدامات جديدي که موجب ايجاد دولت الکترونيک Mesa مي­شوند، تاسيس گشت. تيم e-Mesa ، مسئول ايجاد و راهنمائي طرح راهبردي دولت الکترونيک است.

ماموريت­هاي تيم e-Mesa عبارتند از:

  • پشتيباني از اقدامات الکترونيکي و اولويت­هاي شهر
  • پيشنهاددهي خط­مشي­ها، استانداردها و هدايت در خدمات­رساني شهر از طريق اينترنت و اينترانت.
  • شناخت و پشتيباني از قابليت­هاي اصلي مورد نياز در شهر Mesa براي تدارک الکترونيکي[31]
  • فراهم­آوردن هدايت راهبردي براي تصميمات بودجه­اي مرتبط با اقدامات دولت الکترونيک
  • اطلاعات شهري

6-4-1-4- اطلاعات و خدمات جاري قابل دسترسي

شهر Mesa،‌ اكنون هزاران صفحه اطلاعات درخصوص خدمات و اطلاعات شهري در وب‌سايت خارجي[32] تدارك مي‌دهد.

اطلاعات مربوط به كليه امور متداول، در اين سايت قرار گرفته‌اند و همه عموم مي‌توانند مشترك يك سرويس خبري شوند تا به هنگام رسيدن يك خبر، مورد اطلاع و آگاهي قرار گيرند. ترسيمات تجزيه و تحليل مربوط به شهر، توسعه اقتصادي، و جرم و جنايت، در بخش ترسيمات شهري تدارك ديده شده است.

در ژانويه 1998، وب‌سايت شهر، به طور متوسط 450 بازديدكننده در روز داشت و بيش از 250000 hit توسط سايت دريافت گرديد.در ژوئيه 2001، وب‌سايت شهر، بطور متوسط 6000 تا 7000 بازديدكننده در روز و بيش از 6 ميليون hit داشت. استفاده از اين وب‌سايت به رشد خود ادامه مي‌دهد.

  • خدمات

شهروندان مي‌توانند سيستم كاتالوگ كتابخانه‌اي را مورد جستجو قرار دهند و مضامين[33] را مورد تجديد قرار دهند يا اطلاعاتي را در خصوص حساب كتابخانه‌اي خود كسب كنند، مانند تعداد و عناوين موضوعات بررسي‌شده، جريمه‌ها، دريافت‌ها، و ديركردها. اين كار مي تواند از طريق اينترنت و يا خدمات تلفني خودكار، انجام گيرد.

پارك‌ها و مناطق تفريحي، عمليات ثبت تلفني را فراهم مي‌كنند تا سطح دسترسي عموم افزايش پيدا كند و فعاليت‌هاي عمومي با آسودگي و تسهيلات بهتري انجام گيرد.

عموم مردم مي‌توانند جلسات شورا را كه در كانال شماره 11 پخش مي‌شود ببينند، و يا از طريق فن‌آوري video streaming در رايانه‌هايشان، آن جلسات را مشاهده كنند.

  • بازخورد و ورودي

شهروندان مي‌توانند به رياست شهرداري و اعضاي شورا پيام الكترونيكي بفرستند و يا براي ارسال اطلاعات يا درخواست‌هاي اطلاعاتي و خدماتي، به كارمندان شهر، پيام الكترونيكي بفرستند. كارمندان شهر، بطور متوسط حدود 320 پست الكترونيك در هر ماه دريافت مي‌كنند. فرم‌هاي بازخورد، در صفحات وب قابل دسترس است و اين راه آساني براي عموم است تا با كارمندان بگويند كه چه اطلاعاتي را در وب‌سايت نياز دارند.

6-4-2- بخش Washtenaw [34]

6-4-2-1- چشم­انداز

بخش Washtenaw خدمات دولتي را به گونه­اي توسعه خواهد داد تا در هر زمان، در هر مکان، و از طريق فن­آوري­هاي مبتني بر وب انجام­پذير باشند.

6-4-2-2- اهداف

هدف 1 : جوابگو بودن در برابر نيازمندي­هاي هيات موسسان بخش Washtenaw

هدف 2 : مهندسي مجدد و سازماندهي مجدد فرآيندهاي سازماني

هدف 3 : اجراي برنامه مديريتي براي بهبودسازي فرآيندهاي کسب­وکار

هدف 4 : بهبود و اصلاح عمليات­هاي جمع­آوري و ذخيره­سازي داده­ها

هدف 5 : ايجاد و ساخت فراساختار شبکه­اي قابل اطمينان

هدف 6 : تعيين خدمات دولت الکترونيک

6-4-2-3- راهبردهاي کليدي

با ارائه مدل جديد خدمات­رساني در دولت الکترونيک، بخش Washtenaw، سه راهبردي کليدي براي هدايت در عمليات اجرائي مشخص نموده است:

  • مشاركت عموم[35]

بخش Washtenaw بايستي عموم را در تعيين و توسعه دولت الكترونيك مشاركت دهد.

  • اجراي مرحله به مرحله[36]
    • اطلاعات الكترونيكي[37]، فراهم­كردن اطلاعات به عنوان جزئي سازنده
    • تجارت الكترونيكي، قادرنمودن مردم و كسب­وكار براي تراكنش­هاي كامل برخط، حتي پرداخت
    • مردم­سالاري الكترونيكي، ارائه خدمات بدون هزينه براي افزايش مشاركت مردم در دولت محلي
  • دستيابي به پورتال[38]

6-4-2-4- عوامل کليدي موفقيت

پياده­سازي دولت الکترونيک در بخش Washtenaw پرهزينه و زمان­بر خواهد بود. در اين راستا موضوعاتي وجود دارد که بايستي مورد توجه قرار گيرند تا اينکه اين تلاش موفقيت­آميز شود. اين عوامل کليدي موفقيت بطور خلاصه عبارتند از:

  • محرمانگي و پوشيدگي

براي اطمينان از صحت داده­هاي عمومي و خصوصي، بايستي به فکر راه­هاي جديدي در مورد چگونگي هدايت کسب­وکار، بود. اين موضوع، با قابليت­هاي زير در ارتباط است:

  1. شناخت درست از شخص فرستنده اطلاعات
  2. اطمينان از اينکه اطلاعاتي که ارسال­شده­اند مورد تغيير قرار نگرفته­اند
  3. بررسي پيام­هاي دريافت شده
  4. بايگاني و اداره­نمودن رکوردهاي الکترونيکي
  5. ايجاد يك خط‌مشي براي امضا و تصديق اعتبار الکترونيکي
  6. محافظت‌نمودن اطلاعات در مقابل دستبرد[39]

بطور معمول، محرمانگي داده­ها از طريق شبکه، سرويس­دهنده[40]، و سطوح پايگاه داده اعمال مي­شود. هر يک از سيستم­هاي موجود در بخش Washtenaw، مجموعه مشخصات IDها [41] و کلمه عبور[42] منحصربفرد خود را در اختيار دارد. دايرکتوري[43] مرکزي براي همهIDها و کلمات عبور دستيابي وجود ندارد، و نيز استاندارد يکنواختي در يک دپارتمان براي شناسائي سطح محرمانگي اطلاعات در خود اين دپارتمان و يا در دپارتمان ديگر وجود ندارد.

براي تامين محرمانگي و پوشيدگي، لازم براي حمايت از چشم­انداز بخش Washtenaw در فن­آوري، بايستي يک خط­مشي يکسان، کنترل­شده و اجباري وجود داشته باشد. اين خط­مشي بايد محرمانگي و پوشيدگي شبکه، خدمات­دهنده­ها، و سيستم‌‌ها و به همان نسبت نيز داده­هاي موجود در شبکه را در اين بخش به اجرا در آورد. در مجموع، نقاط دستيابي به اينترنت بايستي از طريق ايجاد ديوارهاي آتش[44] امنيتي مورد حراست قرار گيرند، که اين ديوارهاي آتش هم از طريق سخت­افزار و هم از طريق نرم‌افزار ايجاد مي­شوند.

  • تامين وجه[45] دولت الكترونيك

بخش Washtenaw، بايد از اين موضوع مطمئن باشد كه مكانيزم‌هائي وجود دارد كه بطور مناسب هزينه‌هاي پياده‌سازي و نگهداري مداوم در راه‌حل‌ها و اقدامات را مورد سرمايه‌گذاري قرار مي‌دهند. اكثر حوزه‌هاي قانوني، چاره‌هائي براي اين تامين‌وجه درنظر گرفته‌اند. برخي از آنها عبارتند از:

  • سنتي[46]: به طور سنتي، دپارتمان IT سرمايه­اي را در شروع انجام هر فعاليت يک فن­آوري به عنوان بخشي از تقاضاي بودجه­اي مدير بخش، درخواست مي­کند. از اين رو، دپارتمان IT ناگزير به تعيين بازدهي مبلغ سرمايه­گذاري و بهره‌وري‌هائي است كه از طريق اجراي موفق اين عمليات تحقق پيدا مي‌كند.
  • سنتي اصلاح­شده[47]: تحت اين پيشنهاد، دپارتمان خدماتي يا خطي که منفعت­هائي را از اقدامات فن­آوري کسب مي­کند بايد اداره و سرپرستي آن را تقبل نمايد. دپارتمان IT، دپارتمان تامين‌كننده وجه است كه مورد كسب‌وكار را براي مبادرت به تلاش‌ها توسعه مي‌دهد، تقاضاي وجه مي‌كند، فرآيندهاي كسب‌وكار خود را براي تطبيق با فن‌آوري جديد تنظيم مي‌كند و برگشت سرمايه‌گذاري را مطابق با پياده‌سازي موفق تعيين مي‌كند.
  • سرمايه‌گذاري در خود[48]: در اين مدل،‌ شركاي دولت با يك خدمات‌رسان بازرگاني[49]، براي تسهيم در خطرات احتمالي[50] و هزينه‌هاي توسعه و پشتيباني از دولت الكترونيك مشاركت مي‌كند. در نتيجه، اگر مديريت مناسبي صورت گيرد، يك وضعيت “برد-برد”[51] بوجود خواهد آمد.
  • آموزش و تعليم

دولت الكترونيك، يك تحول مهم در شيوه خدمات‌دهي بخش Washtenaw به موسسان اصلي آن ارائه مي‌دهد. براي مجهزنمودن يك كارمند با منابع ضروري و علم حركت به سمت اين فاز جديد از دولت الكترونيك، بخش Washtenaw بايد آمورش مشخصي را در آكادمي رهبري و برنامه توسعه حرفه‌اي خود داخل نمايد.

  • بيانه­هاي قانوني[52]

دولت الكترونيك، يك ايده و طرز فكر نسبتا جديدي است، و همانند همه فن‌آوري‌هاي جديد، چندين بيانيه قانوني از آن ناشي خواهد شد. و اين عمل بايد در حين فرآيند به صورت تجربي از طريق دولت الكترونيك و تجارت الكترونيك تشخيص داده شد و مفاهيم قانوني مربوط به اين پروه را حل نمايد.

6-4-3- کشور نيوزلند

6-4-3-1- چشم­انداز

نيوزلند پيشتاز دولت الکترونيک در دنيا است.

6-4-3-2- ماموريت

از سال 2004 اينترنت برجسته­ترين ابزار مهياشده براي برقراري دستيابي به اطلاعات، خدمات و فرآيندهاي دولتي است

6-4-3-3- اهداف

  • خدمات بهتر- آسان­تر و مطمئن­تر، باهزينه­هاي کمتر، و با کيفت و ارزش بالاتر
  • اثردهي و کارائي باارزش­تر – اطلاعات و خدمات ارزان­تر و بهتر براي مشتريان، و ارزش بهتر براي ماليات­دهندگان
  • ترقي و افزايش شهرت – تجسم­سازي از نيوزلند به عنوان يک ملت مدرن، يک مکان جذاب براي مردم و کسب­­وکار
  • مشارکت بيشتر مردم در دولت – ايجاد مشارکت آسان­تر براي آنهائي که قصد همکاري دارند
  • رهبري[53] – حمايت از جامعه مبتني بر دانائي[54] از طريق نوآوري بخش عمومي

6-4-3-4- فاکتورهاي کليدي موفقيت و قابليت­هاي دولت الکترونيک

فاکتورهاي بسياري وجود دارند که تعيين­کننده موفقيت در برنامه­ريزي هستند. تعداد زيادي از آنها عبارتند از:

  • افزايش افراد و کسب­وکارهائي که خواستار رويکرد همه­جانبه دولت از دولت الکترونيک هستند، و بکارگيري قابليت­ها براي ايجاد؛
  • سرمايه­گذاري اوليه در يک کانال خدمات­رساني اضافي (برخط) جزء هزينه اصلي کسب­وکار آژانس نيست، هرچند ساير هزينه­ها در آژانس­ها بدليل رشد و توسعه بکارگيري برخط کاهش پيدا کند؛
  • ارزش­گذاري و کيفيت خدمات، براي خدماتي که بصورت برخط ارائه مي­شوند، مي­تواند براي اطمينان از مطالبات مکرر، بواسطه کانال خدمات­رساني مديريت شود.
  • آژانس­ها اين توانائي را دارند که تغييرات را از آژانس­هاي مهم به خدمات مهم در تدارک به منظور خدمات­رساني اشتراکي و يکپارچه، سازگار کنند.
  • آژانس­ها اين توانائي را دارند که رخدادهاي حيات اجباري[55] و عملي[56] و يا نيازمندي­هاي خدماتي که کاربران آنها را به عنوان ابزاري براي دسترسي به دولت بکار مي­گيرند، مشخص سازند.
  • آژانس­ها اين توانائي را دارند که فرآيندهائي را به منظور برقراري پيوند رخدادهاي حيات يا نيازهاي خدماتي نهائي[57] با فرآيندهاي ميراثي موجود و سيستم­هاي غيرنهائي[58]، مهندسي دوباره کنند.
  • سازمان بخش Wider State و دولت محلي، در همه سطوح آماده­اند تا خط­مشي­ها، استانداردها، راه­حل­هاي ممکن را مورد پذيرش قرار دهند.
  • واحد دولت الکترونيک مي­تواند پوشيدگي و امنيت قابل قبولي را به همراه تصديق اعتبار، مورد توسعه قرار دهد و آژانس­ها آنها را بپذيرند.
  • آژانس­ها مي­توانند تساوي دسترسي به اطلاعات و خدمات را تامين کنند.
  • واحد دولت الکترونيک مي­تواند هماهنگي، تطبيق، و تماميت در ابتکارات شهروند الکترونيکي و تجارت الکترونيکي را تامين کنند.
  • واحد دولت الکترونيک و آژانس­ها مي­توانند تغييرات و تجديدات راهبردي را پيش­بيني نمايند.

6-4-4- ايالت نبراسکا [59]

6-4-4-1- چشم­انداز

با بکارگيري دولت الکترونيک، ايالت نبراسکا در هر مکان و در هر زماني براي کسب­وکار آماده خواهد بود.

6-4-4-2- اهداف

  1. دولت به شهروندان، و دولت به کسب­وکار

هر شخصي که کسب­وکاري را با دولت ايالت انجام مي­دهد، مي­تواند به وب­سايت ايالت برود، به آساني اطلاعات يا خدماتي را که مي­خواهد پيدا کند، و در صورت تمايل تراکنش­هايش را بطور کامل الکترونيکي انجام دهد.

  1. دولت به دولت

آژانس­هاي ايالتي، خدمات را بهبود خواهند داد، و موجب بالابردن کارائي و تاثيردهي عمليات دولتي از طريق همکاري، ارتباط، و اشتراک داده مابين آژانس­هاي دولتي در همه سطوح مي­شوند.

  1. دولت به کارمند و عمليات داخلي

آژانس­ها عمليات داخلي را بررسي مي­کنند تا برنامه­ها و راه­هاي موثر و ارزشمند دولت الکترونيک را تعيين کنند. هدف از اين تلاش، اصلاح کارائي و تاثيردهي به وسيله تعويض عمليات دستي با تکنيک­هاي خودکار است.

6-4-5- کشور برونئي دارالسلام (Brunei Darussalam)[60]

6-4-5-1- چشم­انداز

يک دولت هوشمند الکترونيکي[61] با چشم­انداز خدمات­رساني مدني در قرن 21.

6-4-5-2- ماموريت

دولت مقتدر برآن است تا براي دادن بهترين خدمات به ملت، حکومت­گري و خدمات الکترونيکي ارائه کند.

6-4-5-3- راهبردها

چارچوب راهبردي، تعيين­گر يک نقشه راه[62] قوي، با تجسم بر يک دولت هوشمند الکترونيکي و با چشم­انداز خدمات مدني در قرن 21ام است. مبتني بر فاکتورهاي کليدي موفقيت مشخص، هم راهبردهاي هسته­اي و هم چارچوب راهبردي قاعده­مند، خصوصا اهداف و عمليات راهبردي، بايستي موافق با نتايج تعيين­شده باشند.

راهبرد هسته­اي 1: تاسيس چارچوب ساختاري دولت الکترونيک براي تحقق و حمايت از نتايج مهم.

هدف1 – زيرساخت بنيادي

هدف2 – معماري دولت الکترونيک

هدف3 – مکانيزم­هاي نظارت[63] و بازبيني و تنظيم­کننده[64]

راهبرد هسته­اي 2: تزريق Smart Capital براي ايجاد زيرساخت مطمئن و مضامين مورد دسترس

هدف4 – زيرساخت دولت الکترونيک

هدف5 – عمليات و خدمات رايج دولت الکترونيک

هدف6 – عمليات و خدمات ويژه دولت الکترونيک

راهبرد هسته­اي 3: توسعه منابع اجتماعي براي بکارگيري ظرفيت­ها، استعدادها، و نوآوري­ها در فراسوي اقتصاد ICT-LED .

هدف7 – اقدامات اقتصادي و اجتماعي مبتني بر دانش.

6-4-5-4- اهداف

  • هدف راهبردي اول: ايجاد چارچوب رسمي و بنيادي
    • برپائي كميته اجرائي دولت الكترونيك، به همراه دبيران آن، براي بهبود در طرح عملياتي دولت الكترونيك (2000)
    • برپائي مركز IT بروئني دارالسلام (مركز EG) به همراه نيروي انساني DIT&SS (2001)
    • برپائي مركز IT در همه وزارت­خانه­ها (MIT) و واحد IT (IUT) سازماني در همه دپارتمان­ها به همراه نيروي انساني MSD (2001)
  • هدف راهبردي دوم: ايجاد معماري دولت الکترونيک
    • بازبيني و تحول مداوم در خط­مشي­ها، رويه­ها، آئين­نامه­ها و قانون­هاي مناسب با نيازمندي­هاي HRM/HRD (2001)
    • بازبيني و تحول مداوم در خط­مشي­ها، رويه­ها، آئين­نامه­ها و قانون­هاي مناسب با نيازمندي­هاي HRM/HRD (2001)
    • بازبيني و تحول مداوم در خط­مشي­ها، رويه­ها، آئين­نامه­ها و قانون­هاي مناسب با نيازمندي­هاي HRM/HRD (2001)
    • بازبيني و تحول مداوم در خط­مشي­ها، رويه­ها، آئين­نامه­ها و قانون­هاي مناسب با نيازمندي­هاي مالي MOF (2001)
    • برپائي چارچوب امنيتي در رابطه با دولت الكترونيك و شامل خط­مشي و استانداردهائي به منظور بهترين عملكردها (2001)
    • برپائي چارچوب قانوني متناسب با دولت الكترونيك (2001)
    • برپائي ارتباطات چارچوب معماري باز و شبكه­سازي، به همراه خط­مشي و استانداردهائي به منظور بهترين عملكرد (2001)
    • برپائي چارچوب معماري باز در پلاتفرم محاسباتي[65] شامل خط­مشي و استانداردهائي به منظور بهترين عملكرد (2001)
    • انجام تداركات ارزيابي، سرمايه­گذاري، تامين وجه، و رديابي سريع (2001)
    • پياده­سازي طرح IT خدماتي (2001)
  • هدف راهبردي سوم: برپائي مکانيزمهاي نظارتي و تنظيماتي
    • بازبيني و تنظيم مداوم مجريان خدماتي و تدارك­دهندگان مرتبط بادولت الكترونيكي از طريق انجمن BIT (2002)
    • بررسي و بازبيني از عملكرد مداوم ساليانه IT در آ‍ژانس­هاي دولتي (2002)
  • هدف راهبردي چهارم: برپائي زيرساخت دولت الکترونيک
    • توسعه ارتباط شبكه­ مركزي[66] براي همه وزارت­خانه­ها و دپارتمان­ها(2002)
    • توسعه سيستم­هاي شبكه مركزي با امكان استفاده از اينترنت و اكسترانت در همه وزارت­خانه­ها و دپارتمان­ها (2002)
  • هدف راهبردي پنجم: گسترش خدمات و عمليات رايج و متعارف دولت الکترونيک
    • راه­اندازي عمليات داده­اي و شبكه­اي دولت به وسيله مركز EG (2001)
    • راه­اندازي مديريت شبكه­اي به وسيله مركز EG (2001)
    • راه­اندازي طراحي شبكه­اي به وسيله مركز EG (2001)
    • زيرساخت كليدي عمومي و امضاي ديجيتالي به وسيله مركز EG (2001)
    • راه­اندازي خدمات Help-Desk به وسيله مركز EG (2001)
    • راه­اندازي خدمات پست الكترونيك و پيام­رساني به وسيله مركز EG (2001)
    • راه­اندازي ميزباني وب­سايت رسمي دولت الكترونيك به وسيله مركز EG (2001)
    • راه­اندازي پورتال­هاي دولت الكترونيك به وسيله مركز EG (2001)
    • توسعه خدمات بهبودرساني و بازيابي حوادث و اتفاقات به وسيله مركز EG (2001)
    • توسعه خدمات رسيدگي به امور اضطراري به وسيله مركز EG (2001)
    • توسعه خدمات مربوط به نگهداري[67] از داده­ها به وسيله مركز EG (2001)
    • توسعه خدمات عملياتي عمومي به وسيله مركز EG (2001)
  • هدف راهبردي ششم: گسترش خدمات و عمليات ويژه دولت الکترونيک
    • سيستم اطلاعاتي مالي و حسابداري خرانه­اي[68] به انضمام مديريت پروژه و تداركات الكترونيكي (2002)
    • مديريت منابع انساني به انضمام تبادلات كاري و آموزشي (2002)
    • كارت هوشمند چندكاره[69] (2002)
    • Net (2002)
    • مركز EG (2002)
    • عمليات و خدمات اينترانتي و اكسترانتي مخصوص آژانس­ها(2002)
  • هدف راهبردي هفتم: ايجاد اقدامات اقتصادي و اجتماعي مبتني بر دانش[70]
    • اقدامات بازاريابي جامعه اطلاعاتي به وسيله دبيرخانه BIT (2001)
    • برپائي آموزش IT براي خدمات مدني به انضمام برنامه آموزش مبتني بر رايانه و آموزش الكترونيكي به وسيله مركز EG، CSI، و وزارت­خانه­ها (2001)
    • برپائي مهارت­هاي IT در همه برنامه­ها به وسيله MOE (2001)
    • برپائي پارك سايبر[71] به وسيله MOC (2001)
    • برپائي شبكه ملي اطلاعاتي و اقدامات جامعه مبتني بر دانش با مركز پشتيباني محلي به وسيله MIPR (2001)
    • برپائي مركز چندرسانه­اي[72] الكترونيكي محلي و كيوسك­هاي هوشمند[73] به وسيله MOC (2001)

6-4-5-5- ساختار

6-4-6- نقش راهبردي دولت الکترونيک INK [74]

INK [75] يک نقش منحصر بفرد دولت الکترونيک در دولت Kansas دارد. در سال 1998، قوه قانونگذار، لايحه­اي براي برپائي يک سازمان فن­آوري اطلاعات حکومتي براي دولت ايالتي تصويب کرد و فرماندار اين لايحه را به عنوان يک قانون تائيد کرد. اين قانون جديد، يک انجمن اجرائي فن­آوري اطلاعات (ITEC) [76] با 17 عضو براي اداره و طراحي سازماني فن­آوري اطلاعات تاسيس کرد. ITEC اعضاي کابينه بخش اجرائي و صاحب­منصباني از همه بخش­هاي دولت مثلا مجرياني از بخش خصوصي دارد. مدير اجرائي INKعضوي از ITECاست. ITEC مسئول پذيرش موارد زير است:

  1. سياست­هاي منابع فن­آوري اطلاعات و متدولوژي­هاي مديريت رويه­ها و پروژه­ها براي همه آزانس­هاي ايالت.
  2. يک معماري فن­آوري اطلاعات، شامل سيستم­هاي ارتباطاتي، شبکه­ها و تجهيزات، که همه آژانس­هاي ايالت را دربر دارد.
  3. استانداردهائي براي مديريت داده­ها در سطح همه آژانس­هاي ايالت.
  4. يک طرح مديريت فن­آوري اطلاعات راهبردي براي ايالت..

قانون مورد نظر، همچنين يک معماري فن­آوري اطلاعات پايه يا CITA [77] را ايجاد کرده است. CITA مسئول معماري فن­آوري اطلاعات ايالت است. CITA همچنين به عنوان عضوي در ITEC خدمت مي­کند. همچنين اين قانون متصديان فن­آوري اطلاعات پايه يا CITO ها[78] را براي هر شاخه از دولت ايجاد کرد. CITO ها مسئول بازبيني و مشاوره با آژانس­ها در شاخه­هاي مربوطه­شان جهت کنترل از اينکه آژانس خط­مشي ITEC و رويه­هاي CITA را پذيرفته­اند، هستند. هيات کميسيون و مشاوران ايجادشده به وسيله ITEC يا به وسيله اساسنامه قانوني، به عنوان کارشناسان اصلي در يک مقام مشورتي براي ITEC بکار مي­روند.

6-4-6-1- طراحي ITEC

طبق توضيحات داده شده در قمست قبل، CITA که با کميته طراح فن­آوري اطلاعات ايالت کار مي­کند، مسئول طراحي مديريت اطلاعات راهبردي يا SIM [79] است. طرح SIM به وسيله ITEC تصويب گشته و به کميسيون مشترک فن­آوري اطلاعات قانونگذار يا JCIT [80] ارائه شده است. JCIT کميته­­اي مشتمل بر 5 سناتور[81] و 5 نماينده[82] است و کارش پرداختن به اشتباهات در مصوبات مربوط به فن­آوري اطلاعات Kansas است.

طرح جاري SIM ، شامل 15 عينيت در دولت الکترونيک و 21 اقدام اوليه ويژه براي فن­آوري اطلاعات ايالت است. INK مسئوليت رهبري 5 اقدام اوليه زير را بر عهده دارد:

  • مرکز کسب­وکار Kansas
  • پورتال معاملات الکترونيکي[83]
  • استانداردهاي وب موجود در سراسر ايالت
  • سيستم مکان­ياب اطلاعات دولتي Kansas[84] (KGILS، فهرست شاخص­داري از اطلاعات و خدمات عمومي ارائه شده به وسيله آژانس­هاي ايالت است)
  • طراحي و معماري بازاريابي خدمات پورتال INK براي دسترسي بي­سيم

INK، همچنين مسئوليتي براي 11 اقدام اوليه ديگر تخصيص داده است. اين اقدامات شامل قراردادن همه فرم­هاي دولتي بصورت برخط و توسعه يک پورتال کارمندي براي منابع انساني[85] و مساعده­هاي کارمندي است. اين طرح مستلزم آن است که INK با بخش قضائي[86] در يکپارچگي برخط همه موارد اطلاعاتي محکمه­اي ايالتي و محلي کار کند؛ و INK مشخصه­هاي ويژه­گرائي را که کاربران توسط آنها مي­توانند ديدگاه­هاي خود را از خدمات INK در وب شخصي­سازي کنند، کشف نمايند. اقدامات ديگر طرح SIM که INK با آنها سروکار دارد عبارتند از: زيرساخت کليد عمومي[87] براي امن­سازي تراکنش­ها و بررسي اعتبارات، شبکه آموزش و پروش Kansas [88] ، و ارائه برخط خصوصيات جغرافيائي Kansas است. سرانجام، طرح SIM، اجراي يک شبکه هوشيار سلامتي[89] براي بيمارستان­ها و سازمان­هاي سلامتي عمومي مطرح مي­کند. طرح راهبردي INK، از اين اقدامات طرح SIM پشتيباني مي­کند.

6-4-6-2- چشم­انداز، ماموريت و عينيت­هاي INK

سرپرست هيات مديره[90] INK، يک هيات 10 نفره از دبيران کابينه و اعضاي اجرائي از واحدهاي ايالتي و محلي، بخش خصوصي، و گروه­هاي کاربري ايالت هستند.

اين هيات، چشم­انداز و ماموريت زير را پذيرفته است:

چشم­انداز هيات INK : دگرگوني مثبت رابطه بين شهروندان، کسب­وکارها، و دولت­ها از طريق عمليات و خدمات دولت الکترونيک با خصوصيات يکپارچه و کارآمد.

ماموريت هيات INK : تدارک دروازه الکترونيکي به اطلاعات و خدمات دولتي Kansas

براي رسيدن به اين چشم­انداز و ماموريت، INK، عينيت­هاي قانوني[91] زير را در اختيار دارد و سه عينيت راهبردي[92] ديگر را نيز پذيرفته است.

6-4-6-4- عينيت­هاي قانوني

  1. مشورت و رايزني با آژانس­هاي عمومي و ايالتي؛
  2. تدارک دسترسي الکترونيکي به دولت Kansas ؛
  3. فراهم­کردن و بهينه­سازي تعامل آسان با شهروندان، کسب­وکارها، و دولت تا اطلاعات و خدمات Kansas تحت تضمين پوشيدگي، امنيت، وقابليت دسترسي قرار گيرد؛
  4. افزايش مقدار، کيفيت، و ارزش اطلاعات و خدمات Kansas ؛
  5. هماهنگ­کردن خدمات INK با اقدامات ايالتي و انجام مديريت در اطلاع­رساني و خدمات­رساني؛
  6. انجام يک طرح سرمايه­گذاري در خود[93] که رشد خدمات اطلاعاتي را بطور هميشگي توسعه مي­دهد؛
  7. اکتشاف و اجراي فن­آوري­هائي براي بهبود دسترسي به خدمات و اطلاعات Kansas.
  8. توسعه عمليات تماما يکپارچه برخط؛
  9. اجراي خدمات برخط که پتانسيل پذيرش بازار و نرخ مصرف بالائي داشته باشد؛
  10. ايجاد عملياتي که بتواند به آساني و با استفاده از معماري­هاي رايج، کدهاي(اشياي) قابل استفاده مجدد، و فن­آوري­هاي توسعه­پذير، به عمليات آينده توسعه يابد.

6-4-6-7- عينيت­هاي راهبردي

6-4-7- شهر Redondo Beach [94]

6-4-7-1- چشم­انداز

دولت الکترونيکي، ابزاري است که آژانس­ها را قادر مي­سازد تا نيازمندي­هاي مشتريان را از طريق خدمات­دهي و اطلاع­رساني دولتي فراهم کنند. مشتريان ما، چه داخلي و چه خارجي، مي­توانند به آساني به خدمات و راه­هاي آسان ارتباطي که ما آنها را تهيه ديده­ايم دسترسي پيدا کنند.

دولت الکترونيک، فرصتي را براي ما فراهم مي­کند تا ماموريتمان را با خدمات سطح بالا، کارا، و قدرتمند انجام دهيم. از طريق فن­آوري، ما قادر خواهيم بود هنگامي که مشتريان به اطلاعاتي نياز دارند آنها را فراهم کنيم. در اين صورت شهروندان از طريق اين کارائي مفيد دولت، مي­توانند خدمات بهتري دريافت کنند.

همچنين دولت الکترونيک وسيله­اي است براي اعمال اين تفکر که چگونه آژانس­هاي دولتي محلي عمليات کسب­وکار خود را سازماندهي و توسعه دهند. شهروندان ما بطور فزاينده بدنبال خدمات و اطلاعات­گيري آسان، سريع، سالم و به گونه برخط هستند.

در پاسخگوئي به نيازهاي در حال افزايش براي خدمات برخط، اين شهر مي‌تواند از فن‌آوري‌هاي اينترنتي به عنوان نيروي محركي براي تجديدنظر اينكه چگونه كسب‌‌وكار مورد عمل قرار گيرد، استفاده نمايد. سيستم‌هاي كسب‌وكار مهندسي مجدد شده، مي‌توانند نتايح حقيقي و ملموس دولت الكترونيك باشند.

براي دست‌يابي به موفقيت، دولت الكترونيك بايد در اموري كه به كاربران اين امكان را داده كه توسط يك رسانه با يك طريق آسان و شهودي تعامل داشته باشند، از فن‌آوري استفاده كند. از اين رو، نه تنها بايد در روياروئي با نيازهاي در حال تغيير گروه‌ها و اشخاص، انعطاف داشته باشد، بلكه بايد همچنين فن‌آوري جاري را نيز سرلوحه كار خود قرار دهد. سيستم‌‌هاي ما بايستي به روشي طراحي شوند كه اجازه دهند با تغييرات غيرقابل پيش‌بيني در فن‌آوري انطباق و سازگاري داشته باشند.

اينترنت و اينترانت شهري، مي‌توانند به عنوان ابزارهاي بسيار موثري براي كارمندان شهر مطرح باشند تا با شهروندان، با يكديگر، و با اشخاص ارتباط برقرار سارند و كسب‌وكار خود را انجام دهند. اطلاعات، به سرعت مي‌توانند از طريق دستيابي الكترونيكي قابل دسترس قرار گيرند، و در نتيجه هزينه‌ها كاهش يافته و كارائي بالا مي‌رود.

تسهيلات موجود در اينترنت، با قابليت دسترسي 24/7 ذاتي خود، مشاركت در امور شهري را براي بسياري از خانواده‌ها كه اكنون ملزم به “ساعت‌هاي اداري” هستند، ممكن مي‌سازد.از اين رو، شهروندان، درك بهتري از اجتماع‌شان و پيچيدگي بيانيه‌هاي دولتي خواهند داشت. در هر صورت، براي اينكه خدمات شهري برخط موفق عمل نمايد، كاربران بايد از جهت پوشيدگي و امنيت خدمات اطلاعاتي مبتني بر وب مطمئن باشند. توقع عمومي آن است كه خدمات دولت الكترونيك هميشه در دسترس باشد، تراكنش‌ها مطمئن باشند، و سازمان‌هاي دولتي اطلاعات مربوط به شهروندان را مورد اشتراك قرار ندهند.

6-4-7-2- موفقيت‌هاي اخير

اين شهر، اخيرا گام‌هاي زير را در پيمودن بسوي دولت الكترونيك كسب كرده است:

  • اجاره سه‌ساله رايانه‌هاي Dell به منظور بروزرساني رايانه‌هاي روميزي[95] با تجهيزات سريع‌تر، فراگيرنده‌تر، و كاراتر در مصرف انرژي.
  • پياده‌سازي شبكه رسمي[96] (NET)، مجهزشده با ارتباطات Adelphia، براي اتصال تاسيسات 12گانه و عمارت شهري. I-NET، اين امر را ممكن مي‌سازد كه شهر از منفعت‌هاي تازه‌ترين فن‌آوري براي بهبود و اصلاح ارتباطات داخلي و نقل‌وانتقالات داده‌اي استفاده كند.
  • كنابخانه عمومي شهر، در حال حاضر دسترسي عمومي با قابليت برخط به كاتالوگ كتابخانه‌اي تدارك مي‌دهد. به علاوه مشتريان مي‌توانند بطور 24/7، به خدمات مرجعي متصل شوند و در انجمن كتاب “Chapter-a-day” ثبت‌نام نمايند.
  • در طول سال گذشته، اداره امور شهري[97]، با استفاده از فن‌آوري، اسناد را به صورت شبيه‌‌سازي‌شده درآورد، بطوري كه عموم مردم و كارمندان مي‌توانند به آساني برنامه كاري، صورت جلسات، گزارشات، و ديگر اسناد برخط را جستجو و بازيابي نمايند.
  • دپارتمان فن‌آوري اطلاعات، اخيرا سيستم پستي Group-Wise را پياده‌سازي كرد، بطوري كه اكنون كارمندان مي‌توانند از طريق اينترنت به صندوق پست الكترونيكشان دسترسي داشته باشند.
  • همچنين، در طول سال گذشته، دپارتمان پليس اسناد خود را با استفاده از فن‌آوري به صورت شبيه‌سازي‌شده درآورد. اين دپارتمان، همچنين واحدهاي داده‌اي سيار را در ماشين‌هاي پليس راه‌اندازي كرد و اخيرا تجهيزات دوربين ويدئوئي درون‌ماشيني را به آنها اضافه كرد.
  • دپارتمان‌هاي شهري، اطلاعات و فرم‌هاي خود را به صورت برخط در دسترس قرار دادند. مثلا، دپارتمان مهندسي و ساختمان، اطلاعات ساختماني و نظارت را به صورت برخط ارائه نموده است.

6-4-7-3- نيازمندي‌هاي اجتماع[98]

بيانيه نيازمندي‌هاي اجتماع، به وسيله شهروندان و كسب‌وكارها كه در گزارش “Connecting Redondo Beach” گردآوري شده است، از سوي اين شهر در اكتبر 2001 منتشر شده است. ارتباطات بي‌درنگ، متمركز بر يك صفحه وب تعاملي است كه دسترسي برخطي به برنامه عملياتي اجتماع شهري، صورت جلسات، نظام شهرداري، اسناد، و گزارشات؛ يك تقويم اجتماعي، و قابليت پست الكترونيكي اعضاي انجمني مهيا مي‌سازد. يك موتور جستجوي قوي، براي بكارگيري خدمات و اطلاعات برخط مورد نياز است كه به وسيله اين گروه مورد جستجو قرار مي‌گيرد: نقشه‌ها؛ اطلاعات توسعه دهنده اقتصادي؛ ماموريت‌هاي شغلي؛ شناسائي خدمات قابل دسترسي؛ درخواست خدمات؛ پيوندهائي به ديگر صفحات وب انجمن؛ تراكنش‌هائي شامل پرداخت اجرت‌ها و جريمه‌ها؛ تداركات مربوط به گواهي‌نامه‌ها و جوارها؛ و خلق مجدد عملبات ثبتي دپارتمان.

اين شهر، به عنوان زيربنائي براي ايجاد خدمات ذكرشده، يك سيستم مديريت مضامين (CMS)[99]، طراحي مي‌كند. سه فاز دولت الكترونيك، عبارتند از: اطلاعات، ارتباطات، و تراكنش. CMS، ستادهاي شهري را به سوي دو مولفه نخستين، يعني اطلاعات و ارتباطات، حركت مي‌دهد. اين سيستم، مديريت داده‌ها را آسان مي‌نمايد و موجب نمايش اطلاعات به گونه موثر و بهنگام مي‌شود. سومين مولفه دولت الكترونيك، يعني تراكنش، در زمان بعدي، هنگامي كه يك سيستم مديريت مالي جديد در فرآيند عمليات قرار مي‌گيرد، تحقق پيدا مي‌كند.

6-4-7-4- نيازمندي‌هاي داخلي

توسعه يك سيستم مديريت مالي (FMS)[100] جديد، در بيشتر دپارتمان‌ها براي ارائه خدمات برخط مبتني بر تراكنش[101]، اساسي است. به علاوه، براي قادرنمودن شهروندان به منظور انجام تراكنش در كسب‌وكار برخط شهري، اين FMS جديد اجازه مي‌دهد گزارش‌گيري اعتباري و مالي، تداركات، فرآيند پرداخت، فرآيند پرسنلي، زمان‌بندي و غيره ساده و موثر شوند.

ديگر عمليات كاربردي با الويت بيشتر، يك سيستم مديريتي مولفه‌هاي روابط (CRM)[102] است. CRM، اين امكان را مهيا مي‌سازد كه همه كميته‌هاي شهري بتوانند درخواست‌هاي خدماتي شهروندان، نظرات، و بيانيه‌ها را رديابي كنند، و گزارشات موجود در اطلاعات را با سهولت و كارائي بيشتري جمع‌آوري نمايند.

سرانجام، برنامه دولت الكترونيك Redondo Beach، بايد يك اينترانت را راه‌اندازي نمايد. با استفاده از يك اينترانت، اطلاعات منتشر مي‌شود، ارتباطات تقويت مي‌شود، و تراكنش‌ها هدايت مي‌شوند، و از اين رو، فرصت بسيار مهم و بزرگي براي شهر مهيا خواهد شد. هزينه‌هاي مرتبط با انتشار اطلاعات، ارتباطات، و تراكنش‌ها، با استفاده از اينترانت مي‌تواند كاهش پيدا كند. اطلاعات ايجادشده، مي‌تواند به آساني هرچه تمام‌تر در دسترس كارمندان قرار گيرد، و با آسان‌شدن ارتباطات، اخبار و وقايع مهم و اطلاعات از طريق سازمان‌ها مي‌تواند به گونه مهمي تقويت شود و موجب كارائي در خدمات خواهد شد.

6-4-8- ايالت آندراپرادش[103]

6-4-8-1- چشم­انداز

اين ايالت، اولين ايالتي بود كه در كشور هند پتانسيل­هاي موجود در ICT را براي بكارگيري آن در بهبود دولت تائيد كرد.

دولت آندراپرادش براي ارائه خدمات موثر به شهروندان با استفاده از ابزارها و اهرم­هاي مختلف فن­آوري ارتباطات و اطلاعات جهت ايجاد دولت الكترونيك تدبيري انديشيد.

چشم­اندار دولت الكترونيك، بر استقرار دولت SMART بنا نهاده شده است. SMART مخفف كلمات زير است:

  • Simple : دولت ساده و غيرتجملي
  • Moral : دولت بااخلاق و وجدان
  • Accountable : دولت مسئول
  • Responsive : دولت پاسخگو
  • Transparent : شفافيت در امور دولت

استراتژي دولت الكترونيك، اهرم مدبرانه­اي است در رسيدن به اوج دولت SMART. استفاده از فن­آوري اطلاعات توسط دولت آندراپرادش، يك موقعيت پيشتاز و برتر را در عصر اطلاعات و انتقال به جامعه اطلاعاتي فراهم كرده است.

6-4-8-2- چارچوب­ها و راهبردها

راهبرد دولت آندرپرادش جهت تحقق دولت الكترونيك تدريجا طي چند سال مشخص شده است. برخي از نتايج زودرس عبارتند از:

  • پروژه CARD[104]– پروژه پياده­سازي و مكانيزاسيون ثبت اسناد قانوني مثل انتقاد اسناد، گرو گذاشتن اسناد، وقف املاك، و … است.در طي سه سال از شروع طرح، 239 اداره ثبت اسناد مكانيزه شده و 2.8 ميليون سند رايانه­اي­شده و 2.1 ميليون اموال و دارائي ارزيابي شده است.
  • MPHS[105]– پروژه بررسي چندمنظوره خانوارها كه در آن بانك اطلاعاتي جهت 75 ميليون شهروند و 35 ميليون ركورد زمين ايجاد شده است.
  • C-TAS[106]– تحت اين پروژه، مكانيزاسيون 233 منطقه دارائي و 300 اداره زيرمجموعه آن انجام گرفت.
  • Compact[107]– سيستم ثبت فروشندگان و مغازه­دارها و پرداخت ماليات بر فروش آنها كه بصورت مكانيزه انجام مي­شود

دولت آندراپرادش پتانسيل­هاي موجود در بكارگيري ارتباطات اينترنتي و فن­آوري­هاي وب را براي بهبود خدمات دولتي جهت بكارگيري آن در خدمات­دهي با سرعت بالا به شهروندان و در راستاي توسعه اقتصادي بررسي كرد.

دولت، جهت تبديل اين پتانسيل­ها به واقعيت با چالشهائي مواجه بود كه از جمله آنها عبارتند از:

  • فن­آوري – گستره سريع تغييرات فن­آوري، انتخاب روشي جهت اختصاص هزينه مناسب در بين راه­حل­هاي ممكن را شامل مي­سازد.
  • منابع – احتياج به سرمايه­گذاري منابع كلان، يك قدم اساسي و موثر براي اجراكردن پروژه­هاي وابسته به هم در يك زمان مشخص است.
  • اولويت­بندي – اولويت­بندي برنامه­هاي كاربردي دولت الكترونيك، يك نياز ضروري است، چرا كه حدود 1500 نوع خدمات در حوزه ICT قابل اجرا است.
  • روش اجرا – تضميني لازم است كه پروژه­هاي دولت الكترونيك با يك روش حداقل هزينه و با محوريت خدمات­رساندن به شهروندان آماده شوند.

دولت آندراپرادش، سپس چارچوب و راهبرد مناسبي براي چالش­هاي فوق درنظر گرفت كه در جدول زير آمده است:

راهبرد چارچوب
معماري ICT فن­آوري
مدل PPP منابع
برنامه كاري دولت الكترونيك اولويت­بندي
مدل 6c اجرا

دولت آندراپرادش، جهت انجام پروژه­هاي دولت الكترونيك در يك حوزه، دريافت كه سيستم­هاي پيچيده را در قالب پروژه­هاي مجزا و به صورت سيستم­هاي خوداتكا اجرا كرده و در نهايت، آنها را به هم مرتبط كند. اين روش، از روش ايجاد سيستم­هاي موقت و جزيره­اي كاملا متفاوت و داراي مزيت­هاي بسيار است.

در ژوئن سال 2001، دولت آندراپرادش به مدت 5 ماه با ياري از مشاورين بين­المللي، استاندارهاي فن­آوري، سياست­هاي امنيتي و راهبردي زيرساختار Public Key را آماده كرد. مدل­ها و برنامه­هاي مشترك تبادل اطلاعات در دولت و ساختار فن­آوري كه پيشنهاد شد، بسيار روشن و شفاف بود و بي­شك اينها كليدهاي موفقيت در حين اجرا بود. استانداردهاي تعريف­شده براي هريك از بخش­ها، قادر بودند بصورت تضميني و مطمئن دو سيستم رايانه­اي را به هم متصل كرده و يكپارچه­سازي انجام گيرد. استانداردهاي ماحصل مصوبه­اي بود كه همه سازمان­ها، وزارت­خانه­ها و دست­اندركاران توسعه دولت الكترونيك آن را قبول داشتند و آن را در پروژه­هاي دولت الكترونيك بكار مي­بستند.

پژوهش­ها نشان مي­دهند كه دولت آندراپرادش براي تدوين چارچوب ICT، سه نكته مفيد و اساسي زير را مدنظر داشت:

  • ديدگاه سازماني[108]: در حالتي كه هر سازماني مستقل و جدا از ديگر سازمان­ها و وزارت­خانه­ها عمل كند، هيچ نفع و مزيتي در ايجاد دولت الكترونيك ندارد. هيچ اداره­اي به تنهائي در ارائه خدمات الكترونيكي موفق نيست. سازمان­ها به تشريك مساعي نياز دارند و نبايد خودمحور و مستقل عمل كنند.

بنابراين بايد ضمن ارائه يك راهبرد مشخص، همزمان چندين برنامه كاربردي را كه در راستاي حركت به سمت دولت الكترونيك است با يك سياست متمركز اجرا كرد، هدف نهائي برنامه­هاي كاربردي و ساختار ICT، آن است كه در زمان معيني همه سازمان­ها خدمات دولت به شهروندان را تنها از يك پنجره واحد ارائه دهند.

  • دستورالعمل­ها و استانداردهاي اينترنت: دستورالعمل­ها و استانداردها، مطئنا بايد قابليت توسعه خدمات اداره­ها و سازمان­ها را بر روي وب دارا باشند. اين موضوع، يك نياز ضروري است كه همه برنامه­هاي كاربردي، مطابق با استانداردهاي فن­آوري اينترنت توسعه يابند. واضح است كه استفاده از فن­آوري اينترنت در پروژه­ها و برنامه­هاي گوناگون، منجر به يك دگرگوني بنيادين در آنها مي­شود.
  • يكبارساختن، هميشه استفاده­كردن: گسترش و توسعه يك معماري ثابت و ساختار مشترك عملياتي، به بخش­ها و سازمان­هاي دولتي اجازه خواهد داد كه سازمان­ها فقط يكبار زيرساختي را بنا كنند و سپس آن را در برنامه­هاي كاربردي گوناگون بكار گيرند. ساختار برنامه بايد قادر باشد برنامه­هاي جاري را پشتيباني كرده، و پايه­گذاري براي نوآوري­ها و برنامه­هاي آينده باشد. همچنين، هسته برنامه­هاي كاربردي بايد بصورتي طراحي شده باشد كه علاون بر استفاده در يك اداره، قابل استفاده در ادارت گوناگون و سازمان­هاي بزرگتر نيز باشد. نتايج بكارگيري اين روش آن است كه بطور چشم­گيري هزينه­هاي طراحي، توسعه، پياده­سازي، آموزش و نگهداري سيستم­ها كاهش پيدا مي­كند.

6-4-9- سازمان تنظيم آئين­نامه آفت­كشي ايالت كاليفرنيا[109]

برنامه راهبردي دولت الكترونيك، چشم‌انداز ما را براي بكارگيري خدمات الكترونيكي به منظور تحولي در چگونگي انجام كسب‌وكار تعيين مي‌كند. به عبارت ديگر، برنامه راهبردي دولت الكترونيك، يك راهبرد چشم‌اندازانه[110] براي تحول عمليات كسب‌وكار دپارتمان تنظيم آئين­نامه آفت­كشي (DPR)[111] ارائه مي‌نمايد. اين طرح، پاسخي به اين چالش از طريق انجام ماموريتي براي دولت الكترونيك (يعني eDPR) است تا كل خدمات آفت­كشي را با بكارگيري راه‌حل‌هاي موثر، مفيد، و قابل دسترس فن‌آوري دولت الكترونيك مهيا نمايد كه مي‌تواند ماموريت ما را در حفاظت محيط مورد پشتيباني قرار دهد.

اين برنامه، همچنين راهبردها و اقداماتي را براي جنبش DPR به سمت عمليات پيشرفته الكترونيكي از طريق فرآيندهاي كسب‌وكار اصلاح‌شده و فن‌آوري‌هاي داخلي مهيا مي‌كند.

6-4-9-1- اهداف راهبردي eDPR

سه هدف راهبردي eDPR، عبارتند از:

  1. با پياده‌سازي راه‌حل‌هاي مناسب دولت الكترونيك،‌ كارمندان دپارتمان­ها بتوانند عمليات خود را بطور موثر و با كارائي بيشتر انجام دهند.
  2. دسترسي فوري به همه اطلاعات دپارتمان در مورد اثرات محيطي و منفعت‌هاي استفاده از آفت­كشي در كاليفرنيا.
  3. ارائه همه موجوديت‌هاي كنترل‌شده با قابليت اجراي همه تراكنش‌هايشان با اين دپارتمان و بطور الكترونيكي، با استفاده از روش‌هاي مطمئن، آسان، و مناسب براي نيازمندي‌هايشان.

6-4-9-2- چشم‌اندازي براي eDPR

براي رسيدن به پتانسيل كاملي از دولت الكترونيك و به منظور بهبود و اصلاح راهي كه مشتريان در تعامل با DPR دارند، بايستي ابتدا ماموريت، چشم‌انداز و اهداف راهبردي‌مان را تعيين كنيم تا راهي در اين اقدام مهم مهيا كنيم:

  • ماموريت ما، بيانگر آن است كه ما چگونه عهده‌دار تعيين دوباره روابط بين مشتريانمان باشيم و اينكه چطور با بكارگيري دولت الكترونيك انجام آن را بيشنهاد دهيم.
  • چشم‌انداز ما بيانگر آن است كه اگر ما بتوانيم در پياده‌سازي راهبردهايمان و كسب كامل پناتسيل دولت الكنرونيكمان موفق باشيم، راضي مي­شويم.
  • اهداف راهبردي ما، نتايج نهائي را كه دولت الكترونيك در تحقق چشم‌اندازمان به آنها خواهد رسيد، تعيين مي‌كنند.

همچنين، تعيين مي‌كنيم كه چگونه راهبرد دولت الكترونيكي‌مان، از چشم‌اندازي كه دولتمردان از دولت الكترونيكي دارند پشتيباني مي‌كند. اينگونه تطبيق‌دهي با چشم‌انداز دولتمردان، براي تضمين آنكه ما با ديگر دپارتمان‌ها كار خواهيم كرد، تلاش‌هاي مضاعف را به حداقل خواهيم رساند، راه‌حل‌هاي فن‌آوري عمومي را به اشتراك خواهيم گذاشت، نوآوري‌ها را پرورش خواهيم داد، و بقيه تمركزمان را بر صاحبان دولت، شهروندان كاليفرنيا، خواهيم گذاشت، حياتي محسوب مي‌شود.

6-4-9-2- 1- ماموريت eDPR

رساندن همه خدمات طيق برنامه، با بكارگيري راه‌حل‌هاي فن‌آوري دولت الكترونيك موثر، مفيد، و قابل‌دسترس، تا ماموريت حفاظتي محيطي‌مان تحقق پيدا كند.

6-4-9-2- 2- چشم‌انداز eDPR

مردم، دسترسي فوري و مطمئني به اطلاعات منظم داشته باشند و بتوانند براحتي كسب‌وكارشان را با DPR به انجام برسانند.

چشم‌انداز ما، چشم‌انداز دولتمردان را مورد پشتيباني خود قرار داده و دربردارنده عناصر مهم زير است:

  • رهبري. چشم‌انداز ما، نياز به آن دارد كه ما يك نوع رهبري در تحولات داشته باشيم، اينكه چگونه يك مورد بيروني را با تمركز بر مشتري بپذيريم و چطور بر روي آن عمل كنيم. ما بايستي از بهترين تجربيات استفاده كنيم، موارد كسب‌كار را براي پشتيباني تجهيزاتي مشخص كنيم، بطور مستقيم مشتريانمان را براي شور و مشورت و آگاهي‌رساندن از اقداماتي كه انجام مي‌دهيم درگير كنيم، و فرصت‌هاي پروژه‌اي[112] ثابت، وليكن واقع‌بينانه‌اي داشته باشيم.
  • به‌اشتراك‌گذاري اطلاعات و دانش. دولت الكترونيك، بيانگر مشاركت مستقيم عموم در تصميم‌گيري، و بيانگر دولتي باز است. نوع، مقدار، و مناسبت دسترسي اطلاعات و بازبودن تصميم‌گيري، تصميماتي كه مي‌گيريم را به شدت مورد تجلي قرار مي‌دهد.
  • تحول‌دهي به فرآيندهاي كسب‌وكار و سازماندهي. چشم‌انداز ما، بطور مستقيم، بيانگر آن است كه ما بطور پيوسته فرآيندهاي كسب‌وكارمان را براي رويارويي با نيازمندي‌هاي مشتريان و كاهش مدت زمان عمليات و هزينه‌هاي غيرضروري، مورد اصلاح قرار مي‌دهيم. سپس، بايستي بطور كامل اين اصلاحيات را به همراه تحولات فن‌آوري و سازماندهي، مورد اتكا قرار دهيم. همچنين بايستي به ايجاد يك مديريت سلف‌سرويس يكجا[113] تمركز كنيم، چرا كه اين راه بسيار مهمي براي كسب منفعت‌هاي دولت الكترونيك است.
  • راه‌حل‌هاي توام[114]. توسعه اينترنت، اين امكان را فراهم مي‌آورد تا دسترسي وسيعي براي دولت الكترونيك فراهم آيد، و به آن قابليت بازترشدن، ارزانترشدن، و آسان‌تر شدن در بكارگيري مي‌دهد. با آگاهي از اين موضوع، ما نبايد راهبردهائي را ارائه دهيم كه گروهي بر گروهي ديگر در محيط تجاري رقابتي، مورد توجه و طرفداري قرار گيرد. تمام اقدامات دولت الكترونيك ما بايد از ابزارهاي باز، ارزان، و قابل دسترس براي عموم استفاده كنند.
  • شراكت و همكاري با افراد، سازمان‌ها، كسب‌وكارها، و دولت. در مسير انجام اقدامات دولت الكترونيك، ما بايد به عنوان شريكاني با شهروندان، مسئولان كشاورزي بخش[115]، انجمن‌هاي نظارتي، شريكان صنايع، و S.EPA عمل كنيم. اين شريكان مي‌توانند حمايت‌هائي در اصلاح مداوم فرآيندهاي ما داشته باشند، راه‌حل‌هاي يكپازچه‌اي كه نيازهاي مشتريان‌مان را مورد نظر قرار مي‌دهد را مهيا كنند، و فن‌آوري‌هاي قابل دسترسي گسترده‌اي را فراهم سازند تا اين امكان به مردم داده شود كه صرفنظر از موانع فيزيكي يا دانشي كه با آن سازماندهي شده‌ايم با ما تعامل برقرار سازند.

6-4- نتيجه­گيري

در اين بخش، به برنامه­ريزي راهبردي دولت الكترونيك، چه بصورت محلي (سازمان، شهر، بخش، ايالت) و چه بصورت مركزي (دولت ملي) پرداخته شده است. بسياري از كشورها براي توسعه دولت الكترونيك خود، اقدام به ايجاد يك برنامه راهبردي نمودند. چشم­انداز، اهداف، ماموريت، اولويت و ارزش­ها، از مهمترين ابعادي بودند كه در سندهاي مختلف مورد تبيين قرار گرفتند.

مشاهده شده كه با توجه به ابعاد وسيع دولت در سطح يك كشور، تنها با يك سند راهبردي بخوبي نمي­توان ابعاد دولت الكترونيك را در سطوح مختلف و جزئيات منطقه­اي و محلي تعيين كرد. لذا برخي كشورها، براي دولت محلي خود نيز اقدام به توليد سند راهبردي دولت الكترونيك نموده­اند.

[1] – [غفاريان 80]

[2] – [زاهدي 79]

[3] – mission

[4] – vision

[5] – values

[6] – goals

[7] – objectives

[8] – roles

[9] – responsibilities

[10] – timelines

[11] – www.nonprofits.org/npofaq/03/22.html

[12] – منظور از دوره بلند مدت، دوره­اي است که بيش از يک سال باشد.

[13] – [فرد 82]

[14] – [فرد 82]

[15] – [فرد 82]

[16] – [فرد 82]

[17] – [Gupta 2004]

[18] – Strategy Management

[19] – planning

[20] – organising

[21] – directing

[22] – coherent

[23] – well-founded

[24] – Information Systm

[25] – finance

[26] – [Mesa 2001] ، شهري در ايالت Arizona در ايالات متحده امريكا است.

[27] – flexible

[28] – seamless

[29] – responsive

[30] – Guiding Values

[31] – e-prepare

[32] – www.ci.mesa.az.us

[33] – materials

[34] – [Washtenaw 2003] ، بخشي در ايالت ميشيگان در ايالات متحده آمريكاست.

[35] – Community engagement

[36] – Phased implementation

[37] – E-information

[38] – Portal access

[39] – fraud

[40] – Server

[41] – Identifications

[42] – password

[43] – Directory

[44] – firewalls

[45] – Funding

[46] – Traditional

[47] – Modified Traditional

[48] – Self-Funding

[49] – commercial provider

[50] – risks

[51] – win-win

[52] – Legal issues

[53]Leadership

[54] – knowledge society

[55] – compelling

[56] – practical

[57] – front end

[58] – back end

[59] – [Nebraska 2003]

[60] – [Brunei 2005]

[61] – E-SMART

[62] – roadmap

[63] – Monitoring

[64] – Regulatory

[65] – computing

[66] – Net-centric

[67] – Warehousing

[68] – Treasury Accounting and Financial Information System (TAFIS)

[69] – Multipurpose Smart Card

[70] – Knowledge-based

[71] – Cyber Park

[72] – Multimedia

[73] – Smart Kiosks

[74] – [Ron 2003]

[75] – Information Network of Kansas (INK)

[76] – Information Technology Executive Council (ITEC)

[77] – Chief Information Technology Architect (CITA)

[78] – Chief Information Technology Officers (CITOs)

[79] – Strategic Information Management Plan (SIM Plan)

[80] – Joint Committee on Information Technology (JCIT)

[81] – Senator

[82] – Representative

[83] – e-Trucking

[84] – Kansas Government Information Locator System (KGILS)

[85] – Human Resources

[86] – Judicial Branch

[87] – Public Key Infrastructure (PKI)

[88] – KanEd

[89] – Health Alert Network

[90] – Board of Directors

[91] – statutory objectives

[92] – strategic objective

[93] – self-funded

[94] – [Redondo 2002] ، شهري در ايالت كاليفرنيا در ايالات متحده آمريكاست.

[95] – desk- top computers

[96] – Institutional Network

[97] – City Clerk’s Office

[98] – COMMUNITY NEEDS

[99] – Content Management System (CMS)

[100] – financial management system (FMS)

[101] – transaction-based

[102] – constituent relationship management system

[103] – [Satyanarayana 2002]

[104] – Computer-aided Administration Of Registration Department

[105] – Multi Purpose Household Survey Project

[106] – Computerized Treasury Accounting System

[107] – Computerized Administration Of Commercial

[108] – Enterprise approach

[109] – [Paul 2002]

[110] – visionary

[111] – Department of Pesticide Regulation (DPR)

[112] – deadlines

[113] – one-stop

[114] – Integrate Solutions

[115] – County Agricultural Commissioner (CAC)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *