یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می باشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار های اینترنتی به شرح ذیل می باشند :
1- شناسایی مالك کسب و کار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال.
2- كامل و صحیح بودن اطلاعات كالا یا خدمات ارائه شده.
3- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
4- واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گیری پول.
5- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
6- تایید امنیت سایت توسط یك موسسه و مركز ملی اعتماد.
طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یك موسسه و مركز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شو د ، می تواند برای شكایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.
در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.
اعطای نماد اعتماد الكترونیكی برای وبسایت های تجاری با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت در بالای سایتهایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایتهای تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی بهخصوص B2C خواهد بود. به نحویكه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینكه سایتها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت میشناسند، اقدام به خرید می كنند.
خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت “نماد اعتماد الكترونیكی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.