بازاریابی دیجیتال در طول سال های اخیر دگرگونی قابل توجهی داشته و به عامل مهم و تائیر گذاری در ایجاد نام و نشان تجاری آنلاین تبدیل گردیده است.
مانند هر رشته ای مبتنی بر تکنولوژی ارتباطات ، بازاریابی آنلاین نیز نسبت به برخی جهات و روش های منسوخ گذشته در حال افزایش است. در سال آینده چه چیزهایی برای بازاریابی دیجیتال در فروشگاه ها وجود خواهد داشت؟
با مطالعه ادامه این مقاله ترفند ها و پیش بینی های دیجیتال مارکتینگ در سال جدید آشنا خواهید شد.
- افزایش بازاریابی محتوا
استراتژی های بازاریابی محتوا (Content Marketing) در سال آینده محبوبیت خود را از دست نخواهند داد و به این معناست که کارشناسان این حوزه، بازاریابی دیجیتال سنتی را رها کرده و به دنبال تاکتیک هایی برای ایجاد محتوای مرتبط و الهام بخش خواهند بود. شرکت ها به جای اینکه بر روش های آزموده شده تکیه کنند توجه بیشتری به تجربه مشتری خواهند داشت و محتوایی با تکیه بر روش مشتری گرا ایجاد خواهند کرد.
همزمان با افزایش اختصاص بودجه به بازاریابی محتوا و اهمیت شرکت هایی که توسط نوشتن، مشتری کسب می کنند – انتظار می رود که شرکت های تجاری با وبلاگ، 67درصد تولید بیشتری در هر ماه نسبت به سازمان هایی که وبلاگ ندارند داشته باشند. محتوای با کیفیت بالا و مرتبط نقش کلیدی در بازاریابی های آینده خواهد داشت.
- افزایش واقعیت مجازی و تکنولوژی قابل پوشش
بستن شکاف میان تجربه دنیای واقعی و مجازی نه تنها برای بازاریابی آنلاین بلکه برای اینترنت می تواند قدمی بزرگ محسوب شود. یکی از اولین ابزارهای تکنولوژیک ممکن، فناوری میکرو- لوکیشن نامیده می شود که ترکیب آنلاین و آفلاین می باشد. بخصوص iBeacon شرکت اپل که در طول سال گذشته انقلابی ایجاد کرده است، به آرامی برای تنظیمات تجاری معرفی خواهد شد.
اما این همه ماجرا نیست. تکنولوژی های قابل پوشش به اندازه کافی برای ما دیده شده است. اینترنت نوع کاملا جدیدی از محیط ایجاد می کند و بازاریابان باید با پیشرفت سریع آن به منظور در تماس بودن با نیازهای مصرف کننده هماهنگ باشند.
- آنالیز بازاریابی در حال رشد
بازاریابان از تعدادی ابزارهای آنالیز به منظور مشاهده تعامل مشتریان با شرکت های محصولات یا خدمات استفاده می کنند . اهمیت این بخش از بازاریابی در سال 2015 افزایش یافته و انتظار می رود برای رسیدن به این هدف تا 60 درصد افزایش یابد.
علاوه بر این تکنولوژی های اتوماسیون بازاریابی نیز بیشتر اعمال خواهد شد و پیش بینی خواهد شد که استفاده آنان تا 50 درصد افزایش یابد. به طور خلاصه اطلاعات به نکته ای ارزشمند در هر تلاش بازاریابی تبدیل خواهد شد و راحت تر و سریعتر کسب می شود. مصرف کنندگان میزان وسیعی از اطلاعات جزئی را تولید می کنند و از شرکت ها انتظار می رود تا از کمک نرم افزارهای تخصصی برای در دست گرفتن این اطلاعات استفاده کنند.
- اهمیت ویدئو بیشتر از همیشه
در طول سال های گذشته استفاده از ویدئو برای اهداف بازاریابی به طور پیوسته در حال رشد است. ویدئوها برای نمایش چگونگی عملکرد یک سرویس یا محصول به روشی که در تصویر و متن قابل دستیابی نیست فوق العاده هستند. این راهکار در سال 2015 نیز ادامه خواهد داشت. زمانی که شرکت های بیشتر و بیشتری به ایجاد ویدئوی توضیحی روی می آورند و نقشی برجسته در تاکتیک تجربه کاربر برعهده آنها گذاشته خواهد شد.
- شخصی سازی مساوی برتری
بازاریابان می خواهند که با محتوایشان تعامل کنند و چه راهی بهتر از ارائه مطالب مرتبط برای رسیدن به آن وجود دارد؟ با پیشنهاد محتوای شخصی شده در سال اخیر، شرکت ها قادر به افزایش تعداد فروش، کاهش هزینه های عملیاتی ، مشتاق کردن کاربران به ماندن طولانی تر در وبسایت و افزایش رضایت مشتریان شدند. می توان توقع داشت شخصی سازی به طور گسترده ای در سال 2015 پذیرفته شود که منجر به افزایش 1 به 1 بازاریابی خواهد شد.
- سروصدای بازاریابی بیشتر از همیشه
همراه با افزوده شدن علاقه مندی به ایجاد محتوا، سروصدای بازاریابی نیز بیشتر خواهد شد. نوعی از محتوای با کیفیت پایین که هیچ ارزشی اضافه نخواهد کرد- به دلیل اینکه بازاریابان بر ارائه محتوای جالب و سرگرم کننده تمرکز می کنند خواهیم دید که صدای بازاریابی به آرامی کم شده و قدرتش را از دست خواهد داد.
در طول سال های گذشته بازاریابان کپی های طولاتی را به کوتاه ترجیح داده اند و خواهیم دید که این ترفند در سال 2015 افزایش خواهد یافت. طول و ارزش محتوا باید اساسی تر از همیشه اعمال شود تا در بهینه سازی موتورسازی جستجو موثر واقع شود. گوگل قبلا محتوایی برای مقالات کمتر از 200 کلمه طراحی کرده که آن را محتوای نازک (thin) نامیده است و همچنین دو الگوریتم جستجوی خاص پاندا 4.0 و پی دی 2.0 با هدف کاهش رتبه محتوای با کیفیت پایین ایجاد شده اند.
- از کنترل خارج شدن داستان گویی تصویری
برای افزایش سروصدای بازاریابی، بازاریابان نیاز به وسیله ای دارند که کمک کند پیامشان در برابر جمعیتی که می تواند داستان سازی تصویری کند دوام بیاورد. برای ارتباط و پرورش ارتباط جامعه مصرف کننده داستان سرایی های دیداری می تواند کاملترین ابزار ارتباطی میان فلسفه برند و زیبایی شناسی را به ارمغان بیاورد.
همراه با افزایش استفاده از ویدئو، داستان های تصویری با هدف بازاریابی جرقه حرکت و الهام بخش احساسات خواهند شد، ارسال پیامی واضح درباره برند به جامعه مصرف کنندگان و به تعریف آن در برابر افزایش سروصدای اطرافیان کمک خواهد کرد.
- پول بیشتر در تبلیغات های آنلاین
وب مکانی برای افرادی است که زمان کاری و آزاد خود را می گذرانند، دادن ثروتی از فرصت های بزرگ به بازاریابان برای رسیدن به هدف، دسته بندی و ردیابی انتخاب هایی است که به سادگی در تبلیغات های آفلاین سنتی وجود دارند.
پیش بینی می شود که تبلیغات اینترنتی تا 10درصد افزایش یابد-با سرعت جهانی! علاوه بر این انتظار می رود تبلیغات موبایل نیز با رشدی معادل 48درصد در سال 2015 همراه باشد. در نتیجه صرف هزینه بر روی تبلیغات آنلاین در طول سال افزایش خواهد یافت و این راهکار نیز ادامه خواهد یافت. و برای بازاریابان این امکان را فراهم می کند که گروه کاربری خاص خود را با دقت انتخاب کنند.
- دسته بندی بزرگ و هدف بندی کوچک
بسیاری از مردم از وبسایت های متفاوتی استفاده می کنند و ثروتی کامل از اطلاعات در وب قرار می دهند- فیس بوک و توئیتر گنجینه ای با ارزش از اطلاعات درباره افراد دارند. دسترسی به این اطلاعات به بازاریابان اجازه می دهد که اندازه شنوندگان خود را با هدف بر روی محصولی خاص انتخاب کرده و از تبلیغات هدفمند کاربردی بیشتر از همیشه استفاده کنند.
به طور کلی میزان منصفانه ای از پذیرش اجتماعی برای به کارگیری اطلاعات در تبلیغات آنلاین وجود خواهد داشت –احتمالا بیشتر از آنچه انتظار دارید، از زمانی که تنها 47درصد از مصرف کنندگان با قانون محدودیت استفاده از اطلاعات برای این مقصود مخالفت می کرده اند. تبلیغات هدفمند دو برابر موثرتر از تبلیغات های بدون هدف بوده و تحقیقات ثابت کرده است که نمایش تبلیغات با هدف 1000 درصد مردم بیشتری را تشویق به تحقیق درباره آن محصول خواهد کرد! تعجبی ندارد که استراتژی های هدف در سال 2015 حرکتی رو به رشد داشته باشد.
- تمام روشها با موبایل
اهمیت موبایل در همه جنبه های تجارت و همین طور در بازاریابی آنلاین درحال افزایش است، مردم از دستگاه های موبایل در همه ساعات روز و زمینه های متفاوت استفاده می کنند که این امکان را برای بازاریابان فراهم می کند که در بازه زمانی طولانی تر و متفاوتی از روز به هدف خود دست یابند.-سرکار، اوقات فراغت یا بازی.
برخی معتقدند که استفاده از وب موبایل بیشتر از دسکتاپ در سال 2015 خواهد بود اما همه چیز واضح است- صرف زمان برای موبایل در حال افزایش است و به سرعت نیز رشد خواهد کرد. همه باور دارند که محبوبیت دستگاه های موبایل در سال 2015 افزایش خواهد یافت که توسط تلفن های هوشمند، تبلت ها و تکنولوژی های قابل پوشش هدایت می شوند.
به منظور موثر واقع شدن استراتژی های بازاریابی آنلاین باید فورا به عملکردها و رفتارهای هدف شنوندگان پاسخ داد و مصرف کنندگان را در کاربردهای روزانه شان در وب دنبال کرد . با درنظر گرفتن این ده راهکار و پیش بینی های سال 2015 شکی وجود نخواهد داشت که بازاریابان در طول سال های آینده تغییراتی عمیق در روش های تعامل خود با مصرف کنندگان در محیط انلاین ایجاد خواهند کرد.