بررسی فرآیند کسب و کار و توسعه کارآفرینی در صنعت حمل و نقل
سید ابوالحسن موسویان
اداره کل حمل و نقل و پایانه های مازندران
۰۹۱۱۱۵۵۴۷۵۷
hassanmosavian@gmail.com
چکیده
در جهان کنونی طراحی الگوهای کسب وکار بهطور فزایندهای از اهمیت برخوردار شده است؛ چرا که راهبردهای طراحی شده به آسانی قابل تکرار و تقلید شدهاند. برای اینکه صنعت حمل و نقل در این محیط متغیر، متحول، پویا و رقابتی جهان فعلی بتوانند رشد کرده و بقای خود را حفظ کند و همچنین برای رقابتی شدن و رقابتی ماندن، روی آوردن به فرآیندهای کاری امری ضروری است. خلاقیت و نوآوری کسب و کار در صنعت حمل و نقل نمایانگر حد بالای تغییرات در ایجاد و ارایه خدمات یا فرآیندهای جدید در صنعت حمل و نقل است. با توجه به نقش و جایگاه فرآیند کسب و کار در صنعت حمل و نقل؛ می بایست فرآیندها را به طور دقیق و کامل موردشناسایی قرار داده و اهمیت این فرآیندها تفهیم و ارتباطات مورد لزوم برای همه افراد مشخص و در دسترس باشد. بنابراین با بهرهگیری از مزیتهای رقابتی مختلف در حمل و نقل، یک الگو کسب و کار جدید میتواند باعث رشد و جهش قابل توجهی در این صنعت گردد. در این بین کارکنان، دست اندرکاران و متصدیان امر صنعت حمل و نقل را میتوان افراد خودکاری به حساب آورد که دارای ترکیبی از دانش حرفهای و کارآفرینی هستند بنابراین فرآیند کسب و کار و توسعه کارآفرینی در حمل و نقل، مدیریت سنتی در صنعت حمل و نقل را تغییر داده و دیدگاهی نوین را در عرصه رهبری و مدیریت این بخش به ارمغان میآورد. در نتیجه فرآیند کسب و کار و توسعه کارآفرینی در صنعت حمل و نقل به معنای انجام تمام فعالیتهای موثر فرآیندهای حمل و نقلی است که برای بهرهگیران و تمامی دست اندرکاران این بخش ارزش ایجاد کند.
واژههای کلیدی: فرآیند کسب و کار، کارآفرینی، صنعت حمل و نقل، ساختار سازمانی، مدیریت دانش