جف بزوس، باهوش ترین مرد کسب و کار

آمازون روز جمعه جهان را تکان داد با خبری که حاکی از موافقت برای خرید مجموعه زنجیره وول فود (Whole Foods) به ارزش ۱۳٫۷ میلیارد دلار بود. این قرارداد بلافاصله صنعت سوپرمارکت را به غولی در صنعت دیگر تبدیل کرده است.

شما هم وقتی این خبر را می شنوید، تعجب می کنید، اما کسانی که در آمازون کار کرده اند و یا آن را از نزدیک دنبال می کنند، کمتر شگفت زده شده اند. چرا: چون این مدل جف بزوس است.

مدیرعامل و بنیانگذار آمازون، دو دهه گذشته را صرف اثبات جاه طلبی و درنوردیدن مرزها کرده است. در اصل او ابتدا به عنوان یک کتاب فروش آنلاین شروع به کار کرد، اما بعد ها گسترش پیدا کرد به حوزه سخت افزار، خدمات ابر وارد شد، در این سال ها هم اغلب از رقبای خود جلوتر بوده است.

نادیا شورابوارا، مدیراجرایی سابق آمازون که سال ۲۰۱۲ شرکت را ترک کرده است، می گوید: جف یک دیوانه است، دیوانه مانند یک روباه. او یک چشم انداز و طرحی بزرگ و روشن دارد.

چشم انداز اصلی او در واقع دگرگون کردن صنعت خرده فروشی، یک بخش در یک زمان است. ممکن است آمازون از فروش کتاب شروع کرده باشد، اما او خط خود در فروش لباس، رزرو هتل و … ادامه داد و حالا تحویل موادغذایی از طریق آمازون تازه را ارائه می دهد.

با به دست آوردن وول فود، آمازون پتانسیل این را دارد که یک تکه بزرگتر از بازار را بردارد، جایی که  به تنهای در ایالات متحده ۶۰۰ میلیارد دلار فروش داشته است.

شورابوارا، کسی که در تیم رهبری ارشد بزوس کار و به نظارت زنجیره تامین جهانی آمازون کمک می کرده است، ادامه می دهد: مشتریان اصولا از کشیدن چرخ دستی خرید بزرگ خود در راهروهای طولانی سوپرمارکت ها لذت نمی برند. اما آنها در عین حال از چیدن گوشت های با کیفیت و سبزیجات لذت می برند. با ترکیب بهترین تجربه ها و با بهره گیری از تکنولوژی های بزرگ، سوپرمارکت ها تغییر خواهند کرد.

آمازون همچنین می تواند از جذابیت های موادغذایی برای فروختن اشتراک پریم (Prime) استفاده کند. شرکتی که آنلاین ساخته شد و با ۵۰۰ فروشگاه فیزیکی در ارتباط است و می تواند برای رشد ارتباط خود از مشتریان جدید و موجود استفاده کند.

سرمایه گذاران به سرعت درخشش بزوس در معاملات را به رسمیت شناختند. سهام آمازون در معاملات اولیه روز جمعه، ۳ درصد جهش داشت که این غیرمعمول است. در همان زمان، سهام خرده فروشان و رقبای مواد  غذایی ناموفق بوده است.

مایکل پچر، تحلیلگر Wedbush می گوید: این یک حرکت استراتژیک بزرگ است. با توجه به گسترش تحویل موادغذایی آمازون این کار پتانسیل ۲۰ برابری دارد. او ادامه داد: بزوس باهوش ترین فرد در هر کسب و کاری است.

بزوس این عنوان را به دست آورده است. اغلب کسانی که در رقابت با او هستند، در چالش به سر می برند. مرزها بسته شده اند. Barnes & Noble به مبارزه ادامه می دهند. والمارت ۳ میلیارد دلار برای پوشش سابق آمازون صرف کرده است تا به رقابت آنلاینش کمک کند.

حتی همکاران او در حال حاضر در تلاش برای عبور از مسیر هستند. گوگل و اپل، هردو در تلاش برای کپی کردن و پیدا کردن موفقت آمازون با بلندگوی هوشمند Echo هستند.

مایکروسافت و گوگل هم در  تلاش برای ساخت سرویس های ابری برای رقابت با خدمات وب سایت آمازون هستند، کسب و کاری که سود شدیدی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *