آیا بانک‏های ایرانی ربا کارند؟

فارس: آیا بانک‏های ایرانی رباکارند؟ اگر رباکارند، چرا تا به حال جلوی این اتفاق گرفته نشده و اگر بر اساس بانکداری اسلامی است؛ چرا این همه مشکل در نظام بانکداری ایران مشاهده می‏شود. حجت الاسلام‏ و المسلمین دکتر محمدجواد محقق استاد اقتصاد دانشگاه و عضو هیأت مدیره یکی از بانک‏های دولتی در مصاحبه‏ای به این سؤالات پاسخ می‏دهد.

* آقای محقق، جناب‏عالی مهم‏ترین چالش‏ها و تهدیدات نظام بانکداری ربوی را چه می‏دانید و فکر می‏کنید نظام بانکداری ربوی چگونه می‏تواند اقتصاد یک کشور را با خطرات جدی مواجه سازد؟

همسو بودن بانک‏ها با نظام بانکداری ربوی، منجر به سقوط نظام اقتصادی یک کشور می‏شود. شما دیدید، بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۷ در راستای همسو بودن نظام بانکداری ربوی ایجاد شد. در حالی‏که بانکداری اسلامی معتقد است بازارهای اعتباری و حقیقی باید با هم حرکت کنند.

بانکداری اسلامی می‏گوید سود باید بین طرفین معامله تقسیم شود؛ اما بانکداری ربوی به این مسأله تأکید ندارد. اگر یک نگاه کلی و اجمالی با بحران مالی ۲۰۰۷ بیندازید متوجه می‏شوید که دلیل اصلی به وجود آمدن بحران در آن برهه، ایجاد یک نظام ربوی بود. البته رخ داد سال ۲۰۰۷ در جهان قابل پیش‏بینی بود و کاری کرد نظام اقتصادی جهان آسیب شدیدی احساس کند که تا به امروز نیز جبران نشده است. بانکداری ربوی، اقتصاد را به سقوط می‏برد.

* آقای دکتر، همان‏طور که مستحضر هستید، حدود دو هفته پیش آقای احمدی‏نژاد در اظهاراتی درباره‏ی وجود ربا در نظام بانکی ایران گفته است که برنامه‏ی بلند مدت دارد تا ربا را از سیستم بانکی ایران به طور کلی حذف نماید. تحلیل جناب‏عالی از اظهارات ایشان چیست؟ آیا فکر می‏کنید ربا در حال حاظر در نظام بانکی ایران وجود دارد یا ….؟

به شکل آشکار وجود ندارد اما اگر بخواهیم خیلی دقیق‏تر از این‏ها به این موضوع نگاه کنیم؛ متوجه می‏شویم که بله؛ وجود دارد.

* یعنی شما معظل ربا را در نظام بانکی ایران تأیید می‏کنید؟

بله؛ مواردی در نظام بانکی مشاهده می‏شود که شبه ربوی بودن را تأیید می‏کند. متأسفانه یک‏سری از قراردادها در نظام بانکی منعقد می‏گردد که به صورت صوری، مطرح می‏شود. به عنوان مثال در برخی قراردادها و عقود با نام مشارکت، تسهیلات اخذ شده نیست بلکه چیز دیگری است؛ و احتمالاً در قرارداد مذکور هیچ ردپایی از عقود مشارکت دیده نمی‏شود. آمارها نشان می‏دهد این نوع قراردادها و نظام بانکی که از آنها به عنوان قراردادهای صوری نام برده می‏شود متأسفانه بسیار زیاد است.

* آماری در دست دارید؟

این‏که درصد قراردادهای حضوری در سیستم بانکی چه قدر است را باید از خود مسؤولان بانکی پرسید اما اطلاعاتی دارم که نشان می‏دهد درصد زیادی از قراردادهای نظام بانکی صوری است و انجام دادن آن نوعی تخلف محسوب می‏شود. خیلی از بانک‏داران به این مسأله اقرار کرده‏اند که خیلی از قراردادهای آن‏ها واقعی نیست. این‏ها مواردی است که خیلی با بانکداری اسلامی هم‏خوانی ندارد که نشان می‏دهد باید در این حوزه کار جدی صورت گیرد.

* به نظر شما، مقصر کیست؟

نمی‏توان گفت مقصر چه کسی است. فکر می‏کنم یک نوع عدم اهتمام است. شاید بتوان اذعان کرد برخی مسؤولان بانکی، خیلی قوانین بانکداری اسلامی را جدی نمی‏گیرند و یا توجه‏ای هم به آن نمی‏کنند. شاید اگر مسؤولان به پیامدهای ربا در نظام بانکی توجه بیشتری می‏کردند شاهد این اتفاق‏ها نبودیم.

بنده فکر می‏کنم مهم‏ترین مشکل نظام بانکی ما در حال حاضر اطلاع نداشتن مردم و مسؤولان از معایب وجود ربا در نظام بانکی است. اگر مردم و به خصوص مسؤولان بدانند که وجود ربا چه مضراتی در نظام بانکداری ایران ایجاد می‏کند، سعی می‏کنند از آن به صورت ویژه دوری نمایند. مردم خیلی در زمینه وجود ربا آگاهی ندارند و نمی‏دانند در صورتی که مسایل اقتصادی آنها با موضوع ربا آمیخته شود چه اتفاق‏هایی در زندگی آنها رخ خواهد داد.

* آقای دکتر! شما گفتید خیلی از مسؤولان بانکی و حتی مدیران آن‏ها، خود می‏دانند برخی از عقودی که در بانک آن‏ها منعقد می‏شود صوری و تخلف است؛ مگر نظارتی در این حوزه صورت نمی‏پذیرد؟

همانطور که گفتم یکی از همین مشکلات عدم نظارت است. حتی به جرأت به شما می‏گویم برخی از مدیران بانکی خود می‏دانند که در عقد فلان قرارداد تخلف صورت گرفته اما هیچ اقدامی انجام نمی‏دهند. بنابراین در مرحله‏ی بعد فکر می‏کنیم بانک مرکزی در این حوزه کوتاهی می‏کند. تحلیل بنده این است که ما در این حوزه، متخصص نیز کم داریم و شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

* یعنی بانک مرکزی برای تبیین عقود اسلامی، متخصص به اندازه‏ی کافی ندارد؟

توجه داشته باشید، در بیشتر بانک‏های مرکزی کشورهای متخلف، کمیته‏هایی با عنوان کمیته‏های شرعی وجود دارد که وظیفه دارند تا عقود مبادله شده بین بانک و فرد حقیقی و یا حقوقی را ارزیابی کنند. مهم‏ترین وظیفه‏ی کمیته‏های شرعی نظارت و برخورد با موارد تخلف در بانک‏ها است. معمولاً هم دو نوع کمیته‏ی شرعی وجود دارد. یکی در بانک‏ها و دیگری در بانک‏های مرکزی.

* در ایران چه طور؟ آیا اصلاً این کمیته در بانک مرکزی ایران که مدعی است، دارای بانکداری اسلامی است، وجود دارد؟

چنین کمیته‏ای وجود دارد. البته یک چیزی شبیه به کمیته‏ی مذکور در گذشته در وزارت اقتصاد وجود داشت که هم اکنون همین کمیته با همان تشکیلات به بانک مرکزی منتقل شده است!

* چرا این کمیته در بانک مرکزی ایران به صورت جدی دنبال نشده است؟

این مسأله برمی‏گردد به سیاست‏های داخلی خود بانک مرکزی؛ قوی شدن این کمیته خیلی مدنظر سیاست‏گذاران بانک مرکزی نبوده است؛ حالا نمی‏دانم چرا فکر می‏کنیم خود بانک مرکزی ما خیلی راغب نبوده که یک کمیته‏ی شرعی قوی داشته باشد. تعبیر من این است که کمیته‏ی شرعی بانک مرکزی “زینت المجالس ” است.

* شما مهم‏ترین مشکل نظام بانکی را در رعایت نکردن مسایل شرعی در چه مواردی، می‏بینید؟

دقت داشته باشید، یکی از اشکالات اساسی این است که برخی از قوانین مورد تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی از فیلتر کمیته‏ی شرعی عبور نمی‏کند. متأسفانه خیلی از آیین نامه‏ها و دستورالعمل‏های بانک مرکزی حدود شرعی را رعایت نمی‏کنند. این یک ایراد بسیار بزرگ است. به این نکته باید توجه ویژه شود که قوانین بانکی باید پس از تصویب از لحاظ شرعی نیز مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال بسته‏ی سیاسی نظارتی بانک مرکزی باید پس از تصویب در شورای پول و اعتبار و قبل از ابلاغ آن به بانک‏ها از لحاظ شرعی نیز مورد قبول باشد تا ضمانت اجرایی کامل داشته باشد. متأسفانه جایی در نظام بانکی برای تطبیق قوانین با شرع وجود ندارد.

(*) حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد محقق،استاد اقتصاد دانشگاه و عضو هیأت مدیره‏ ی بانک دولتی

منبع: سایت برهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *