الگوریتم جدید گوگل ( گوگل پنگوئن )

گوگل پنگوئن بحث این روزهای وبمسترها میباشد.الگوریتم جدید گوگل که بسیاری را Penalized کرد و بسیاری را هم خوشحال کرد.در این پست به بررسی نکات مهم و روش های Recovery میپردازیم.

گوگل پنگوئن نامی رسمی میباشد برای الگوریتم جدید گوگل که در تاریخ ۲۴ آپریل سال ۲۰۱۲ منتشر شد.هدف از این الگوریتم جدید برخورد با وبسایت هایی میباشد که در آنها اصولی که گوگل به انها اعتقاد دارد رعایت نشده است.توجه اصلی گوگل به وبسایت هایی میباشد که در انها اصول Black Hat SEO رعایت شده است و این اصول براساس Google’s Webmaster Guidelines تعریف میشوند.از این نوع تکتیک ها میتوان به Keyword Stuffing , Cloacking و شرکت در تبادل لینک هایی که به نام Link Schemes معروف هستند اشاره کرد.
گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم جدید تا کنون نزدیک به ۳.۱ درصد از نتایج زبان انگلیسی و حدود ۳ درصد از زبان هایی مانند آلمانی و عربی را تحت تاثیر قرار داده است.البته این درصد در زبان هایی که محتوای اسپم ( Spammy Content ) انها بیشتر است بیشتر میباشد.
دومین اپدیت پنگوئن در تاریخ ۲۵ می کار خود را شروع کرد و طبق گفته مسئولان گوگل در حدود یک دهم درصد از نتایج زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار داده است.که میتوانید در لینک زیر در این مورد اطلاعاتی به دست آورید:
پنگوئن ۱.۱ شروع به کار کرد
اولین سوالی که پرسیده میشود در مورد این اپدیت جدید این میباشد که آیا فرقی میان پنگوئن و پاندا وجود دارد؟
اولین هدف از ایجاد پاندا برخورد با وبسایت هایی بود که باعث میشدند کاربر در آنها احساس راحتی نکند.این احساس ناراحتی را میتوان در بخش های مختلفی از اپدیت های پاندا مشاهده کرد مانند اپدیتی که در ژانویه ۲۰۱۲ انجام شد و در ان برخورد با وبسایت هایی انجام شد که تبلیغات فراوان داشتند ( Page Layout Algorithm Update )
و یا برخورد به وبسایت هایی که دارای محتوای ضعیف هستند ( Poor Content ).میتوان گفت این الگوریتم کاربر محور بود

اما در الگوریتم پنگوئن اپدیت ها زیاد کاربر محور نمیباشد هرچند تاثیر مستقیم ان بر نتایج جستوجوهای کاربران میباشد اما گوگل سعی دارد در این اپدیت سایت هایی که واقعا اسپم هستند و سعی در گول زدن گوگل دارند را حذف کند.

سوال مهم تر و اخر هم این میباشد که چگونه از مشکلات پیش آمده سرافراز خارج شویم؟ چگونه Recovery کنیم؟
در انجمن Warrior Forum یک پاسخ جالب به این پرسش داده شده است:
پاسخ به این سوال این میباشد که به بازدیدی که از طرف گوگل به سمت شما می آید اهمیت ندهید و براساس آن برنامه ریزی نکنید.سعی کنید به جای گوگل با کاربران و همکاران خود رابطه برقرار کنید.نظر دادن در وبلاگ های دیگران و ارسال پست مهمان میتواند برای ایجاد محبوبیت در مدت زمان کم میتواند بسیار مفید باشد.اما نکته اینجاست که شما در این مدت به گوگل اهمیت نمیدهید اما کم کم گوگل به شما اهمیت میدهد.
مقالات بسیاری در مورد ریکاوری از پنگوئن منتشر شد اما واقعا میتوان متن بالا را راهکاری برای ریکاوری از تمام اپدیت ها دانست.
اما به طور کلی دلایل و روش های ریکاوری از این اپدیت ( پنگوئن ) را میتوان در موارد زیر دسته بندی کرد:

۱. بهینه سازی بیش از اندازه ( Over Optimization ) این میتواند اولین دلیل و به نظر من رایج ترین دلیل برای تمامی وبسایت ها باشد.بسیاری از وبمستران ما با مباحث سئو آشنا نیستند و وقتی هم که آشنا میشوند روش استفاده از آن را نمیدانند.به طور مثال بسیاری براین باور هستند که تک تک اصول سئو باید در یک وبسایت رعایت شود به طور مثال خیلی دقت میکنند که از تگ h1 بیشتر از یک بار در هر صفحه استفاده نشود این موضوع بد نیست اما یکی از مدیران گوگل در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر از یکی بودن بد است یا نه گفت در وبلاگ خودش بیشتر از ۲ تگ h1 در یک صفحه دارد.این مورد و موارد مشابه از جمله مواردی هستند که به انها بهینه سازی بیش از جد گفته میشود. میتوان گفت شما سایتی بهینه سازی کرده اید که اصلا برای کاربر نمیباشد و فقط هدف شما خوشحال کردن موتورهای جستوحو میباشد.
شما باید متوحه باشید در ایجاد هر وبسایتی یک هدف دلیل اصلی ایجاد آن میباشد.اگر هدف اول شما راضی کردن موتورهای جستوجو باشد و سعی کنید خودتان را به شکلی نشان بدهید که بهترین هستید به این کار شما Over Optimization گفته میشود.
برای ریکاوری از این مشکل قبل از وبسایت خودتان را چک کنید ببینید واقعا شما در وبسایتتان Over Optimization انجام داده اید؟ اگر پاسخ مثبت است راه خود را عوض کرده و به سمت ایجاد محتوای جدید بروید.

۲. درصد بالای Anchor text یکسان یکی دیگر از دلایلی است که در اپدیت پنگوئن شما را دچار مشکل خواهد کرد.این مشکل بیشتر در وبسایت های خدماتی میباشد.به طور مثال شما ممکن است در بخش طراحی وبسایت مشغول به فعالیت باشد و در پایین تمامی قالب هایی که طراحی کرده اید یک متن یکسان با نام شرکتتان زده باشید.این ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند.سعی کنید زیاد با Anchor text ها بازی کنید یعنی آن ها را تغییر بدهید و یکسان ننویسید. وبسایت Search Engine Watch آماری منشتر کرده است که در ان اشاره کرده اگر ۶۰ درصد Anchor Text ها یکسان باشد شما Penalized خواهید شد.

۳. لینک های فوتر ( Footer Links ) نسبتا مشابه مورد شماره ۲ میباشد اما با این تفاوت که لینک هایی که در این بخش قرار میگیرد میتواند هر نوع لینکی باشد از لینک های داخلی تا خارجی.توجه داشته باشید که اگر از لینک های Random استفاده کنید بهترین حالت میباشد و همچنین با ۱ یا ۲ لینک هم کار شما به Penalized ختم نخواهد شد.

۴. لینک های اسپم ( Spammy Links ) این مورد هم بسیار رایج میباشد متاسفانه جمعیت بزرگی از وبمسترها فارسی زبان هر جا لینک میبینند که رایگان هست لینک وبسایت خود را آنجا ثبت میکنند.رایج ترین این مشکلات زمانی است که به دایرکتوری هایی برمیخورند که لینک را رایگان ثبت می کنند و فکر میکنند هر دایرکتوری Dmoz است.این بدترین اشتباه ممکن است زیرا بسیاری از این لینک ها اسپم هستند و ارزشی ندارند.
تا قبل از الگوریتم پنگوئن گوگل میگفت ما فقط لینک های خوب را مورد بررسی قرار میدهیم و از لینک های بد و ضعیف میگذریم.اما در این الگوریتم گفت تمامی لینک ها بررسی میشود و براساس اهمیت و قدرت ( Authority ) به انها امتیاز داده میشود.برای ریکاوری از این مشکل شما باید با ابزارهای گوناگونی مانند Open Site Explorer یا Ahrefs لینک های ورودی خود را بررسی کنید و انهایی که ضعیف هستند حذف کنید.بله باید لینک های خود را حذف کنید تعجیب نکنید.
۴ مورد بالا دلایل اصلی Penalize شدن وبسایت ها میباشد.اما دلایلی مانند لینک های ورودی از وبسابت های غیرفعال و یا لینک از مطالب نامرتبط یا لینک های داخلی ضعیف هم جزو مواردی هستند که در بعضی وبسایت ها به انها اشاره شده است.
حال این بخش صحبت ما با انهایی میباشد که مشکلی نداشته اند با پنگوئن اما حس میکنند از موارد بالا که ذکر کردیم در وبسایت انها ممکن است باشد.اول از همه سریعا مشکل را حذف کنید دچار نشدن به مشکل به معنی دور بودن از چشمان گوگل نیست.
اما شاید شما شامل هیچ کدام از حالت های بالا نباشد و یک White Hat میانه رو باشید برای شما هم توصیه هایی داریم:
الف) سعی کنید از وبلاگ های هم موضوع و از پست های هم موضوع لینک بگیرید.
ب) اهمیت Google Webmaster Tools را فراموش نکنید و حداقل هفته ۲ ۳ بار به آن سر بزنید و تغییرات را همیشه آنالیز کتید.
ج) پاک سازی مطالب دوقلو ( Duplicate Content ) را سریعا انجام دهید.سعی کنید بین مطالب ارتباط برقرار کنید.
د) حداقل ماهی یک بار لینک های خود را دوباره بررسی کنید و لینک های اسپم و ضعیف را حذف کتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *