امنیت حملونقل : چالش المپیک
بازیهای المپیک سال ۲۰۱۲ بازیهای “حملونقل عمومی” خواهد بود که در آن تقریباً ۱۰۰% تماشاگران برای رسیدن به پارک المپیک واقع در شرق لندن از حملونقل عمومی استفاده خواهند کرد. اگرچه حضور پلیس در بخش حملونقل خود بخشی از برنامه جامع و یکپارچه امنیتی را تشکیل میدهد در عین حال بازیهای المپیک محل ویژهای است که خود نیازمند اقدامات متفاوتی جدا از استقرار ثابت نیروهای پلیس در نقاط دیگر میباشد.
بازیهای موسوم به “المپیک لندن” در واقع در ۳۴ نقطه مختلف در کشور انگلستان، اسکاتلند و ولز برگزار میشود. از اینرو پلیس حملونقل بریتانیا برنامه امنیتی و پلیسی در ابعاد ملی را به اجرا خواهد گذارد.
همواره تصور و برداشت اولیه از واژه پلیس حضور او در محل جنایت و یا صحنه تصادف است که باید آنرا از بقیه جاها جدا نموده و با استقرار کمربند محافظتی فرآیند تحقیق و جستجو آغاز نمود.
زمانی که این رویکرد را بخواهیم در بخش حملونقل اعمال نماییم در اغلب موارد بهجای حل مشکلات مواجه با معضلات بیشتری میشویم. باتوجه به آنکه در هر ۱۳ ثانیه قطارهای شهری در ساعات اوج شلوغی به ایستگاههای پارک المپیک وارد میشود ، هرگونه تاخیر در انجام مراقبتهای امنیتی میتواند اثرات قابلتوجهی در پی داشته باشد.
اگرچه بازیهای المپیک ۲۰۱۲ را بازیهای المپیک لندن میگویند اما در واقع این بازیها در ۳۴ منطقـه مختلف در انگلستــان ، اسکاتلند و ولز برگزار شده و پلیس حملونقل بریتانیــا نیز برنامه امنیتــی خـود را در سطح ملـی به اجرا خواهد گذارد. در این ارتباط برنامههای جــامع و کامــل امنیتی دردست انجام بوده و به همین منظور نیز “برنامه عملیاتی” برای ارائه خدمات امنیتی درنظر گرفته شدهاست.
نکته دیگر اینکه اگرچه بخش مدیریت المپیک خود جزو زیرمجموعه سازمان ضدتروریستی است که خود بیانگر توجه اساسی به تهدیدات است اما مقوله تروریسم بینالمللی تنها موضوع مدنظر این مجموعه نیست. برنامههای مدیریتی به مسائل عادی و معمولیتر نیز میپردازد که شامل اقداماتی است که پلیس روزانه درگیر آن میباشد مانند جرم و جنایت ، نظم و یا اختلال در بین جامعه و عموم مردم.
کدام موارد بینظمی و ناآرامی را باید پیشبینی نمود؟
درحال حاضر مسئله تروریسم بینالمللی یک واقعیت معمول و پذیرفته شدهاست که در این ارتباط استراتژی امنیت المپیک نیز با استراتژی ضدتروریستی دولت بریتانیا در یک راستا دیده شدهاند. استراتژی ضدتروریستی موسوم به CONTEST* و دیگر روشهای امنیتی متعارف از جمله موارد مربوط به حفظ امنیت از سوی دولت در شبکه حملونقل همگی در قالب یک برنامه جامع و منسجم دیده شدهاست.برقراری انضباط و نظم عمومی دارای سناریوهای مختلف است که مهمترین آنها عبارت از فعالیتهای اعتراضی است . از آنجاییکه این واقعه ورزشی بینالمللی توسط رسانههای جهان تحت پوشش خبری قرار میگیرد بدون شک در بازیهای المپیک تعدادی از معترضین در شکلهای مختلف بهویــژه در قالب گروههـای سیاسـی و گروههـای زیست محیطــی وجـود خواهـد داشت کــه فعالیتهای آنان در اغلب با هدف ایجاد اختلال و آشوب بیشینه صورت میگیرد. علاوه بر بینظمیهای ناشـی از افراد معترض حوادثی چون شیوع بیماریهای واگیردار ، موج هوای گرم و یـــا
*Counter – Terrorism Strategy (CONTEST)
بینظمیهای ناشی از افراد معترض حوادثی چون شیوع بیماریهای واگیردار ، موج هوای گرم و یا تلفات جانی معمول در جاده و مسیرها همگی شرایط احتمال بروز بینظمیهای جدی را بهوجود خواهند آورد.
علاوهبر برنامهریزی در زمینه کنترل و پیشگیری از بروز چنین وقایعی ، استراتژی المپیک ۲۰۱۲ پلیس حملونقل بریتانیا را متعهد و موظف مینماید تا امنیت این بازیها را بهگونهای برقرار نماید که گویی همانند برگزاری مراسم جشن ورزشی است. لذا باید اقدامات پلیسی و امنیتی در متن مراسم و وقایع المپیک به مورد اجرا گذاشته شود.
برنامهریزی در زمینه تجمعات و منابع
پلیس در چارچوب بسته بودجه امنیتی دولت که معادل ۶۰۰ میلیون پوند میباشد که از این مبلغ ده درصد برای حفظ امنیت حملونقل تخصیص داده شدهاست.
اگرچه بازیهای المپیک در مقیاس و ابعاد گستردهای برگزار میشود اما نیروهای پلیس و بهویژه پلیس حملونقل بریتانیا برای فعالیت در چنین رویداد بزرگ مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
باید اطمینان حاصل کرد که در بازیهای المپیک ۲۰۱۲ مامورین به تعداد کافی و با مهارتهای لازم بهکار گرفته شده و از تجهیزات و وسایل نیز بهگونهای موثر استفاده گردد. هماکنون پلیس با تمامی نیروها و تجهیزات لازم مسئولیت امنیت بازیهای المپیک را بهعهده گرفته است.
چارت سازمانی پلیس امنیت حملونقل برای بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن
بازیهای المپیک در قالب اعداد و ارقام
|
در روزهای اوج و شلوغی بازیها ، ۱۰۰۰۰ نفر پلیس مسئولیت برقراری نظم بهعهده دارند که کاملاً نسبت به شرایط توجیه بوده و تدارکات غذا و مکان نیز برای آنها دیده شدهاست. تعداد ۱۰۰۰ نفر از این افسران پلیس برای تامین امنیت سیستم حملونقل درنظر گرفته خواهد شد. هشتاد درصد از تماشاچیان برای حضور در محل برگزاری مسابقات از حملونقل عمومی ریلی استفاده میکنند که این مسئله خود چالش بزرگی برای پلیس و شرکتهای بهرهبرداری بهشمار میرود. البته علاوه بر بازیهای المپیک ، در سال ۲۰۱۲ شاهد مراسم جشن تابستانی و نیز سالگرد تولد ملکه ، یورو ۲۰۱۲ و رویدادهای فرهنگی المپیک نیز خواهیم بود. از دیگر وظایف و مقدمات ، کارهایی مانند تامین منابع لازم در مراسم و وقایع بزرگ و مهم در لندن و دیگر نقاط و اموری نظیر برگزاری مسابقات داخلی فوتبــال است کــه خـود یـکـی از مـوضــوعـــات مهـم بـرای پــلـیس حمـــلونقـل و شـــرکتهـایحملونقل بهشمار میرود.
سیستم متروی زیرزمینی لندن حجم انبوهی از مسافرین را با بهرهگیری از ایستگاههای StratFord و WestHam به پارک المپیک جابهجا مینماید هر کس که از مترو استفاده کرده باشد بهخوبی آگاه است که مامورین حملونقل و پلیس در برخورد با تجمعات شلوغ دارای تجربه و آموزش لازم میباشند. همچنین قطارهای جدید پرسرعت Javelin از ایستگاه بینالمللی St.Pancrasبه Stratford با ظرفیت حمل ۲۵۰۰۰ مسافر در ساعت در فواصل زمانی هر ۷ دقیقه اعزام خواهد شد.
هماهنگی با مسئولین بخش حملونقل در تمامی شیوههای پلیسی و امنیتی امری ضروری است و درخصوص لندن و پارک المپیک نیز الگوهای حملونقل مناسب و خوبی پیشبینی شده بهطوریکه سازمان برگزاری المپیک (ODA) و کمیته سازماندهی لندن برای بازیهای المپیک (LOCOG) بهعنوان بخشی از تدارکات ارائه بلیت مسیرهای پیشنهادی سفر خود را ارائه میدهد.
با بهرهگیری ساختارها ، استراتژی و برقراری روابط کاری در محل برگزاری مراسم جهت ارائه خدمات مطلوب امنیتی حملونقل هماینک ما وارد جزئیات دقیق برنامهریزی شدهایم.
پلیس حملونقل بریتانیا برای بازیهای المپیک و پاراالمپیک اقدام به تهیه برنامه امنیتی ۶۴ روزه نموده است که در آن از فناوری روز ، اقدامات امنیتی و روشهای عملیاتی مفید و کارآمد استفاده خواهد شد.اینها تنها بخشی از عوامل و عناصری هستند که برای دستیابی به اهداف ما بهعنوان میزبان بازیهای المپیک مورد نظر میباشد. در واقع هر فردی میتواند با اطمینان و ایمنی کامل در این مراسم و رویداد ورزشی شرکت کرده و در عین حال کمترین میزان بینظمی و اختلال در روند زندگی معمول مردم شهر لندن و دیگر شهرهای بریتانیا بهوجود آید.
ترجمه شده در روابط عمومی و بین الملل
شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)
ماخذ:
Public Transport International, Jan./Feb. 2010 Pages:14-16