دستورالعمل تنظيم و صدور بارنامه هاي متحدالشكل FBL
قرارداد بيمه مسئوليت شركتهاي حمل و نقل بين المللي كالا (فورواردر) براساس شرايط بارنامه حمل چند شيوه اي فياتا (FBL)
به موجب قرارداد بيمه بارنامه هايFBL منعقده فيمابين انجمن شركتهاي حمل و نقل بينالمللي ايران و شركت سهامي بيمه ايران :
مسئوليت صادركنندگان كليه بارنامه هاي FBLكه از تاريخ 10/12/1384صادر ميشوند براساس
مفاد شرايط بارنامه هاي FBL به بهترين وجه ممكن بيمه شده است . بديهي است عمل به وظايف و تعهدات صادركنندگان اين بارنامهها ( مانند هر قرارداد بيمه ديگر ) ضامن ايفاي تعهدات بيمهگرخواهد بود .
شركت كارگزاري بيمه ايران حامي كه از اين پس در اين دستورالعمل ” ايران حامي ” ناميده مي شود بعنوان كارگزار بيمهاي انجمن انتخاب گرديده و در حدود وظايف محوله و توافقات انجام شده با بيمهگر امور اجرائي اين طرح را برعهده خواهد داشت .
از آنجا كه قرارداد بيمه فوق الذكر توسط انجمن و به نمايندگي از طرف شماامضاء شده است لطفاً هميشه هر خواسته يا خسارتي را فقط به انجمنيا شركت ايرانحامي اطلاع دهيد و در صورت مواجه با سوال يا ابهام يا مسالهايحسب مورد با انجمن يا ايران حامي تماس حاصل نموده و دركسب اطلاع و راهنمائي لازم ترديد نفرماييد . در جهت ايفاي وظايف و تعهداتي كه به موجب قرارداد بيمه مذكور به عهده شركتهاي حمل و نقل( بيمهگزاران )مي باشدرعايت دقيقو انجام به موقع نكات اين دستورالعمل به حفظ حقوق بيمهگزاران كمك موثري خواهد نمود :
1- شركتهاي حمل و نقل تعداد بارنامه هايFBL مورد نياز خود را طبق پيوست شماره 1 دستورالعمل از انجمن درخواست و هزينه خدمات ماشيني و اداري را ( كه بابت تهيه , تكثير و توزيع فرمهاي متحدالشكل بارنامه هاي FBL تعلق ميگيرد ) به انجمن پرداخت و ذيل همان فرممراتب دريافت بارنامه را گواهي مي نمايند .
2- شركتهاي حمل و نقل بايستي از بارنامه هايFBL واگذار شده به ايشانمراقبتنموده و از واگذاري بارنامه هايFBL سفيد به اشخاص حقيقي يا حقوقي ديگر اكيداً خودداري نمايند ( بهمان نحو كه آژانسهاي هوائي از بليطهاي stock خود مراقبت مي نمايند ) .
توجـه :شركتهاي حمل ونقل بين المللي كه مستقيماًبا صادركننده ، وارد كننده يا صاحب كالا طرف قرارداد ميباشند (حتي اگر كرير باشند) بعنوان فورواردر عمل مي نمايند از اينرو ميبايست بارنامه حمل صادر و به صاحب كالا تسليم نمايند . البته ايفاي تعهدات بيمه گر در قالب بارنامه FBL صادره مشروط به بيمه بودن راهنامه CMR خواهد بود . در اين خصوص به شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايراني توصيه ميشود به مصوبه يكصد و سيزدهمين شورايعالي هماهنگي ترابري كشور مراجعه و مواد مورد نظر را به دقت مطالعه فرمايند. و قطعا در قبال دريافت اصل راهنامه كرير به نفع خود مبادرت به صدور و تسليم بارنامه FBL به صاحب كالا نمايند.
3- شركتهاي حمل و نقل ميبايست توجه نمايند كه در مقابل صاحبان كالا اعم از صادر كننده يا
وارد كننده و غيرهبعنوان متصدي حمل و نقل عمل مي نمايند و مشتري در هر صورت متصدي حمل را مسئول مي شناسدلذا توصيه مي شود در مورد انتخاب شركت كرير ، نوع وسيله حمل ، بارگيري و حمل كالاهاي سريع الفساد ملاحظات عرف مدنظر قرار گيرد.
4- شركتهاي حمل و نقل بايستي قبل از اقدام به حمل كالاي ” با ارزش اظهار شده ” (مبلغي بالاتر از تعهد براي هر كيلوگرم از وزن ناخالص كالا بيشتر از 2SDR يا بازاي هر بسته 67/666 SDR هر كدام كه بيشتر باشد ) نسبت به بيمه نمودن ارزش مازاد كالاطبق فرم پيوست شماره 4 قرارداداقدام و فرم تكميل شده را براي ايران حامي ارسال نمايند و در موعد مقرر به اضافه حق بيمه متعارف حق بيمه مازاد ارزش را نيز پرداخت فرمايند. بديهي است در صورت عدم تمايل به پوشش بيمه مازاد مي بايست تأييديه كتبي و رسمي صاحب كالا مبني بر انصراف از مطالبه بيش سقف تعهدات نرمال FBL را اخذ نمايند..
5- شركتهاي حمل و نقل بايستي گزارش بارنامه هاي FBL صادره خود در خاتمه هر ماه ميلادي را , با تكميل فرم پيوست شماره 3 قراردادحداكثر تا روز دهم ماه ميلادي بعد براي انجمن ارسال و حق بيمه مربوطه را پرداخت نمايند .
توجـه : شركتها مي بايستي براساس بخشنامه هاي داخلي انجمن , گزارش فوق الذكر را در خاتمه هر هفته براي انجمن ارسال نمايند . بهرحال گزارش كامل ماهانه ( شامل بارنامههاي صادره از اول تا آخر هر ماه ميلادي ) مي بايستي تا قبل از روز دهم ماه بعد به انجمن تحويل شده باشد .
1/5- چنانچه بنا به عللي بارنامه اي ابطال شود بايستي تمام نسخ بارنامه باطل شده به ضميمه پيوست شماره 2 دستورالعمل براي ” انجمن ” ارسال شود .
2/5- چنانچهبارنامه اي مفقود شود شركتهاي حمل و نقل بايستي فرم تعهدنامه (پيوست شماره 3 دستورالعمل ) را تكميل و اصل آن را براي ايران حامي ارسال نمايند .
6- شركتهاي حمل و نقل بايستي حق بيمه بارنامه هايFBL صادره خود در هر ماه ميلادي را براساس
هر تن وزن ناخالص كالا به مبلغ 000 4 ريال ( حداقل حق بيمه براي هر بارنامه FBL مبلغ 000ر10 ريال ) محاسبه و حداكثر تا روز دهم ماه ميلادي بعد , معادل ريالي آن را به حساب جاري شماره 33029039انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران نزد بانك تجارت- شعبه ملائك (كد 050) واريز و رسيد بانكي مربوطه را به انجمن تحويل و رسيد دريافت نمايند.
توجه : حق بيمه اصولاً بايستيهمزمان باصدور بيمه نامه (دراينجا صدور بارنامه)به بيمهگرپرداخت شود. از جمله تسهيلاتي كه در طرح بيمه بارنامه هاي FBL براي شركتهاي حمل و نقل اخذ شده موافقت بيمه گر با پرداخت حق بيمه بارنامه صادره ازاول تاسيام ( يا سي و يكم ) هر ماه ميلادي، تاروزدهم ماه ميلادي بعد مي باشد از اينرو عدم پرداخت حق بيمه درفرجه زماني مذكور مسئوليت جبران خسارت وارده را متوجه شركتهاي حمل و نقل مي نمايد . هر چند در نهايت تأديه حق بيمه هاي معوقه به عهده شركتهاي حمل و نقل خواهد بود و بايستي تسويه بشود .
7-به حق بيمه بارنامههاي حمل كالا با “ارزش اظهار شده”( تعهد براي هر كيلوگرم از
وزن ناخالص كالا بيشتر از2 SDR يا هر بسته 67/666 SDR هر كدام بيشتر باشد ) علاوه بر مبالغ حق بيمه طبق بندهاي فوق الذكر ، حق بيمه اضافي برابر 2 در هزار مازاد حداكثر ارزش مندرج در شرايط بارنامه هاي FBLنيز تعلق مي گيرد كه به شرح ذيل محاسبه خواهد شد :
الف – ابتدا ارزش كالا به ماخذ هر كيلوگرم از وزن ناخالص آن معادل 2SDR هر بسته 67/666 SDRمحاسبه و ارزش بالاتر مشخص شود ( هر SDR تقريباً برابر 35/1 دلار است ولي نرخ دقيقتر آنرا در هنگام صدور بارنامه با ارزش اظهار شدهبايد از بانك مركزي استعلام نمود ) .
توضيح : طبق بند 4/8 شرايط بارنامه وقتي كه كانتينر ، پالت يا لوازم حمل و نقل مشابه آن كه خود حاوي چند بسته يا واحد كالاست براي حمل ، بارگيري شده و در سند حمل به تعداد بسته ها يا واحدها قلم به قلم اشاره شده باشد هر كدام از آنها يك بسته يا واحد كالا تلقي ميشود در غير اينصورت هر پالت يا كانتينر يك بسته محسوب خواهد شد .
ب – مبلغ معين شده در بند الف( به دلار ) را با ارزش اظهار شده ( به دلار ) كه قرار است در بارنامه درج گردد مقايسه و چنانچه كمتر از مبلغ اظهار شده باشد اختلاف ايندو مبلغ در عدد 2 ضرب و حاصل آن بر 1000 تقسيم گردد . عدد بدست آمده اخير مبلغحق بيمه اضافي خواهد بود .
ج – مبلغ حق بيمه اضافي ( به دلار ) بايستي در نرخ تسعير اعلام شده ضرب و حق بيمه اضافي علاوه بر حق بيمه معمول به ريال ، به انجمن پرداخت شود . ضمناً ارزش اظهار شده كالا و مبلغ حق بيمه اضافي بايستي درگزارش بارنامههاي صادره در ستونهاي مربوطه درج شود .
توضيح : در خصوص محمولات گروپاژ با ارزش اظهار شده , بايستي ارزش هر كيلوگرم از وزن ناخالص هر محموله , با حداكثر مسئوليت براساس ماده 8 “شرايط بارنامه” مقايسه شود .
توجـه ويژه :
نرخ تسعير ارز مورد تاييد بيمهگر در حال حاضر برابر با هر دلار 000ر9ريال مي باشدولي هرگاهنرخ جديدي از طرف بيمهگر اعلام شودنرخ جديدبه موقع توسط انجمن به كليه شركتهاي حمل و نقل اعلام وملاك عمل قرار خواهد گرفت .
8- شركتهاي حمل و نقل ميبايستي در صورت اطلاع از حوادث منجر به خسارت به كالاي موضوعبارنامه هاي FBL، در خصوص انجام اقدامات لازم به شرح ذيل توجه هاي لازم و ضروري را به شركتهاي كرير زير مجموعه خود ارائه نمايند :
الف-در محل وقوع حادثه حداكثر سعي و كوشش جهت جلوگيري از توسعه خسارت وارده به كالاي موضوع بارنامه بعمل آيد . بهمان نحو كه هر شخص از اموال خود مواظبت مي نمايد .
ب-وقوع حادثه به اطلاع مقامات انتظامي و يا مراجع ذيصلاح برسد و از آنان درخواست تنظيم گزارش شود .
ج- در صورت وقوع حادثه در خارج از كشور بايستي ترتيبي اتخاذ شود كه حتيالامكان يكي از كارشناسان صلاحيتدار بين المللي , مانند نمايندگان ” لويدز ” از كالاي خسارت ديده در محل وقوع حادثه بازديد كرده و در مورد علت و چگونگي حادثه و ميزان خسارت گزارش تهيه نمايند . چنانچه در محل حادثه امكان بازديد كالا توسط كارشناس مستقل وجود ندارد بايستي از نزديكترين گمرك خواسته شود تا از كالا بازديد و ميزان دقيق خسارت را مشخص نمايندگزارش گمرك بايستي به تاييد كنسولگري جمهوري اسلامي ايران برسد . در ضمن لازم است كه به تعداد كافي عكس يا فيلم از كالاي خسارت ديده تهيه شود .
9- اقداماتي كه شركت هاي حمل و نقل صادر كننده بارنامه FBL در صورت اطلاع از حوادث بايستي انجام دهند به شرح ذيل است :
الف- بلافاصله و يا حداكثر ظرف مدت پنج روز ( بدون احتساب تعطيلات رسمي) پس از اطلاع ازوقوع حادثه مراتب را با استفاده از نمابر به ” ايران حامي ” اعلام نمايند .
1/ الف – اعلام وقوع حادثه در داخل كشور طبق فرم پيوست شماره 1/5قرارداد (كه متعاقباً هماهنگي لازم جهت اعزام كارشناس بيمه به محل حادثه , توسط ” ايران حامي ” به عمل خواهد آمد ) .
2/ الف – اعلام وقوع حادثه در خارج از كشور طبق فرم پيوست شماره 2/5 قرارداد .
3/ الف – چنانچه پس از رسيدن كالا به مقصد ( خارج از ايران ) در آن خسارت يا كسري مشاهده
شودبايستي مراتب طي فرم پيوست شماره 2/5قرارداد به ” ايران حامي” گزارش شود . در ضمن از گيرنده كالا خواسته شود تا جهت اثبات ادعاي خود از يكي از كارشناسان صلاحيتدار بين المللي بخواهند تا درخصوص علت و چگونگي و ميزان دقيق خسارتگزارش تهيه نمايد . چنانچه در مقصد كارشناسان صلاحيتدار بين المللي وجود نداشته باشدگزارش مقامات ذيصلاح ( از جمله گمرك در صورتيكه به ميزان دقيق خسارت اشاره شده باشد ) جايگزين گزارش كارشناس خواهد شد .
ب – صرفاً و بطوركلي وقوع حادثه و آسيب ديدگي يا سرقت يا …… كالا را گواهي كند ولي به هيچ عنوان نبايد نسبت به ميزان و مقدار و چگونگي خسارت بدون موافقت بيمهگر قبول مسئوليت نمايدمگر اينكه مسئوليت ، بدون قبول وي نيز محرز بوده باشد . در غيراينصورت بيمهگر ميتواند از پرداخت خسارت مربوط به مسئوليت پذيرفته شدهخودداري نمايد .
10–شركتهاي حمل و نقل بايستي اسناد و مدارك زير را در مورد خسارت تهيه و در اختيار” ايران حامي ” قرار دهند :
- اصل بارنامه FBL .
- اصل راهنامه CMRيا هر سند حمل كريري ديگري كه صادر شده است .
- اصل يا فتوكپي برابر با اصل گزارش مقامات انتظامي محل وقوع حادثه .
- اصل قرارداد حمل كالا فيمابين شركت حمل و فرستنده ( مندرج در بارنامه ) .
- اصل گزارش كارشناس يا شركت بازرسي مستقل مبني بر چگونگي بروز حادثه و ميزان خسارت وارده .
- فتوكپي بيمه نامه باربري كالا ( در صورت وجود ) .
- عكس يا فيلم در ارتباط با حادثه ( در صورت امكان ) .
- اصل صورتحساب هزينههايي كه احتمالاً براي نجات كالا وجلوگيري از توسعه خسارت انجام شده و تشريح اقداماتي كه بعمل آمده است .
- اصل سند و ادعاي خسارت توسط مطالبه كننده ( خواهان ) .
- اصل يا رونوشت برابر اصل صورت مجلس گمركي .
- اصل يا تصوير برابر اصل شده (توسط صادر كننده) فاكتور خريد و صورت بسته بندي كالا .
- فتوكپي اظهار نامه كالاي خروجي يا پروانه ترانزيت .
- اصل گواهي كسر تخليه ( در صورت احراز گواهي كسر تخليه ) .
11- به شركتهاي حمل و نقل توصيه مي شود كه موارد زير را به كاركنان ذيربط خود و شركتهاي حمل و نقل ديگري كه در طول عمليات حمل به نحوي از خدمات آنها استفاده ميكنند آموزش داده و متذكر شوند :
الف-چنانچه پس از رسيدن كالا به مقصد در آن خسارت مشاهده شودبايستي سريعاً مراتب خسارت وارده توسط تلفن يا فاكس به اطلاع شركتهاي حمل و نقل رسانده شود.
ب – هزينه نجات و جلوگيري از توسعه خسارت فقط در ارتباط با هزينه انجام شده در رابطه با نجات كالا مي باشد كه با ارائه مدارك مستند ( از جمله اصل فاكتور كه در آن تاريخ و شماره و مهر و امضا دقيقاً مشخص شده باشد ) توسط بيمه گر قابل پرداخت مي باشد . لذا شايسته است در اين مورد تذكرات لازم ارائه و توجه شود كه هزينه هاي انجام شده در ارتباط با وسائط مورد استفاده در عمليات حمل و نقل مورد قبول بيمه گر نمي باشد .
پيوست شماره 1 (دستورالعمل تنظيم و صدور بارنامه)
قرارداد بيمه مسئوليت موسسات حمل و نقل بين المللي كالا ( فوروارد ) بر اساس شرايط بارنامه حمل چند شيوه اي فياتا ( FBL )- فرم درخواست بارنامهFBL
تاريخ :
شماره :
به : انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران
از : شركت حمل و نقل بين المللي …………………….
موضوع : درخواست بارنامهFBL
با سلام ,
خواهشمند است تعداد …………… فقره بارنامه FBL را در ازاء دريافت وجه آن به آقاي /خانم …………………. نماينده اين شركت تحويل نمايند .
شركت حمل و نقل بينالمللي
…………………………………..
تائيد دريافت :
بدينوسيله گواهي ميشود كه تعداد ………….. فقره بارنامه FBLاز شماره سريال ……………………االي ……………………… در تاريخ ……………….. تحويل اينجانب نماينده شركت ……………………………………………. گرديد .
با احترام
نام
امضا
پيوست شماره 2 (دستورالعمل تنظيم و صدور بارنامه)
قرارداد بيمه مسئوليت موسسات حمل و نقل بين المللي كالا ( فورواردر ) بر اساس شرايط بارنامه حمل چند شيوه اي فياتا FBL ) )- فرم اعلام بارنامه هاي ابطالي
تاريخ :
شماره :
انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران
موضوع : بارنامه هاي ابطالي
با سلام , ضمن ارائه تعداد ………… فقره نسخ كامل بارنامه هاي ابطالي شامل ……………………….. برگ
به شماره هاي زير :
1-
2–
3-
4-
بدينوسيله درخواست ابطال آنها را دارد .
با احترام
شركت حمل و نقل بينالمللي ……………………….
رونوشت :
شركت كارگزاري بيمه ايران حامي .
پيوست شماره 3 (دستورالعمل تنظيم و صدور بارنامه)
قرارداد بيمه مسئوليت موسسات حمل و نقل بين المللي كالا ( فورواردر ) بر اساس شرايط بارنامه حمل چند شيوه اي فياتا ( FBL )-فرم اعلام بارنامه هاي مفقودي
تاريخ :
شماره :
شركت كارگزاري بيمه ايران حامي
موضوع : تعهدنامه در قبال بارنامه هاي FBL مفقودي
با سلام , به استحضار مي رساند تعداد …………… فقره بارنامه واگذار شده به اين شركت به شماره هاي زير مفقود شده است :
1 –
2 –
3-
بدينوسيله تعهد مي نمائيم در صورت پيدا شدن بارنامه هاي مذكور , سريعاً آنها را جهت ابطال به انجمناعاده و در صورت بروز هر گونه سوء استفاده اي از بارنامه هاي مذكور كه موجب خسارت وارده به اشخاص ثالث شوداين شركت كليه خسارات مزبور را تقبل و تامين نمايد . خواهشمند است دستور فرمائيد برابر مقررات كليه اقدامات لازم را در اين خصوص معمول فرمايند .
رونوشت :
انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران.