بررسی اثرات خصوصیات تجارت اجتماعی بر اعتماد مشتری
نویسنده :
ویدا امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی)
amiri_65@yahoo.com
TMBAچکیده
تجارت اجتماعی شاخه ای از تجارت الکترونیک است که در جامعه ی کنونی به علت پیشرفت تکنولوژی، نیاز به سرعت ارتباطات و همچنین توجه به زمان در انجام معاملات، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بحث اعتماد مشتری، بحثی است که به احتمال زیاد در تجارت اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و فروشندگان در تلاش اند که عوامل افزایش اعتماد مشتریان را ارتقا دهند تا از این طریق دارای محبوبیت بیشتری میان مشتریان شوند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی مفهومی اثرات خصوصیات تجارت اجتماعی بر اعتماد مشتری انجام شده است. مدل تحقیق با استفاده از متغیرهای خصوصیات تجارت اجتماعی به عنوان متغیر مستقل و اعتماد و عملکرد اعتماد به عنوان متغیرهای وابسته، شکل گرفته است. این تحقیق بر اساس بررسی جامع تحقیقات انجام شده در گذشته مدلی مفهومی را در تجارت اجتماعی معرفی می نماید، در این پژوهش تحقیق های مرتبط از سال 2003 تا سال 2013 مورد بررسی قرار گرفته اند و اقدام به ارائه پیشنهاداتی برگرفته از روابط مورد آزمون در خصوص متغیرهای تحقیق شده است.
پژوهش حاضر می تواند ، به دلیل ارائه ی اطلاعات مفید در حوزه ی تجارت اجتماعی برای محققان و تولید کنندگانی که می خواهند از تجارت الکترونیکی استفاده کنند، ارزشمند باشد.
واژگان کلیدی: تجارت اجتماعی، اعتماد اولیه، اعتماد، عملکرد اعتماد، تمایل خرید و قصدشفاهی
مقدمه :
در دهه های اخیر، نقش اینترنت، دستخوش گذر از سادگی با یک مخزن داده به امکان دسترسی به انواع خدمات پیچیده اینترنت، مانند ایمیل، خرید، شبکه های اجتماعی و سرگرمی، شده است. تجارت الکترونیک شامل خدمات مختلف به عنوان مثال، بانکداری آنلاین و خرید که بخش قابل توجهی از خدمات ارائه شده بر روی اینترنت است، می باشد. (Totok, Karamcheti, 2010,549).
اینترنت به سکوی کسب و کار ضروری برای تجارت، توزیع و فروش محصولات میان سازمان، در میان سازمان ها و مصرف کنندگان و حتی در بین مصرف کنندگان، تبدیل شده است. اعتماد یک مفهوم مهم در الگوی بازار یابی رابطه مربوط به توسعه تجارت الکترونیکی است. اعتماد یک اصل اساسی از رابطه هر کسب و کار است. اعتماد یک فاکتور بسیار مهم در تحریک خرید از طریق اینترنت می باشد, 2003,203) همکاران(Corbitt ,. اعتماد نقش مهمی در بسیاری از تعاملات اجتماعی و اقتصادی که شامل عدم اطمینان و وابستگی است، دارد. از آن جا که عدم قطعیت در معاملات از طریق اینترنت وجود دارد، بسیای از محققان اعلام کرده اند که اعتماد یک فاکتور بسیار مهمی است که بر تکثیر موفق تجارت الکترونیک، موثر است. اعتماد مصرف کننده از جنبه های مهم تجارت الکترونیکی است. مفهوم اعتماد بسیار مهم است زیرا بر تعدادی عوامل ضروری برای انجام معاملات آنلاین، از جمله امنیت و حفظ حریم خصوصی اثر دارد. (S.H.Teo, Liu, 2007,23).
کیفیت محصولات و خدمات، واقعی بودن اطلاعاتی که دریافت می کند و همچنین هزینه مالی که مشتری انجام می دهد، گزینه هایی اند که به احتمال زیاد برای مشتری دارای اهمیت بسیار هستند و اگر حتی در یکی از این گزینه ها کوتاهی صورت بگیرد باعث شک و نگرانی مشتری می شود و این نگرانی و بی اعتمادی مهم ترین دلیل برای خرید نکردن مشتری به خصوص در خرید های آنلاین می شود پس به وضوح مشخص است که بی اعتمادی برای تمام شرکت ها به خصوص شرکت هایی که به صورت اینترنتی فعال اند بسیار مضر است.
به علت نقش پر رنگی که اعتماد مشتری در تجارت دارد می توان آن را در بسیاری از ارگان ها، شرکت ها و حتی افرادی که از تجارت الکترونیک استفاده می کنند، بررسی کرد. هدف این تحقیق بررسی اثرات خصوصیات تجارت اجتماعی بر اعتماد اولیه مشتری و همچنین بررسی اثرات اعتماد اولیه بر اعتماد و بر عملکرد اعتماد، است.