دانلود کتاب اﺳﺘﺮاﺗﮋی رﻗﺎبتی تکنیک های ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺻﻨﻌﺖ و رﻗﺒﺎ مایکل پورتر
در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺮاﻳﻂ ﻓﻌﻠﻲ اﻗﺘﺼﺎد ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای اﺳﺖ ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ رﻗﺎﺑﺘﻲ در ﺳﻄﺢ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ .د ﺑﻪ ﻃﻮر ﺳﻨﺘﻲ رﻗﺎﺑﺖ ﻳﻚ ﻋﻨﺼﺮ اﻳﺴﺘﺎ و ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ و ﻳﺎ ﺷﻜﺴﺖ ر آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﻮﻟﻴﺪ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ .ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻟﻴﻜﻦ در دﻧﻴﺎی اﻣﺮوزی و ﻣﺪرن، رﻗﺎﺑﺖ ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﭘﻮﻳﺎ اﺳﺖ و ﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺟﺪﻳﺪ، ﻣﺮزﺑﻨﺪی ﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎزار، ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪی ﺟﺪﻳﺪ و ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی، ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ از ﺑﻴﻦ ﺑﺮدن ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺖ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻣﻠﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد . ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻫﻤﭽﻮن ﭼﻴﻦ و ژاﭘﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ آن دﻫﺪ ﺗﻨﻬﺎ دﻟﻴﻞ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪن اﻳﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎ، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻫﺎ در ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺰﻳﺖ ﻧﺴﺒﻲ اﻳﺴﺘﺎ اﺳﺖ .ﻧﻮآوری ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻓﻮق از ﻃﺮﻳﻖ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﻲ و ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ، ﺑﺰرگ ﻛﺮدن ﻣﻘﻴﺎس ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮ ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻫﺎی ﻣ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻮﺟﻮد در ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺧﻮد ﻏﻠﺒﻪ . اﻳﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ درک ﻧﺎﺋﻞ ﮔﺮدﻳﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺰﻳﺖ ﻧﺴﺒﻲ ﻣﻲ ﻣﻬﺎرت ﺗﻮاﻧﺪ از ﻃﺮﻳﻖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻫﺎ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ و ﻧﻴﺮوی ﻛﺎر اﻳﺠﺎد ﺷﻮد و ﺑﺎ اﺻﻼح ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﻲ رود ﺗﻮان ﻣﺤﻴﻄﻲ را اﻳﺠﺎد ﻛﺮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﭘﻴﺶ .ﻧﻤﻲ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﻛﻪ ﺗ ﻮان ﺑﻪ داﺷﺘﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﻴﺮوی ﻛﺎر ارزان اﻛﺘﻔﺎ ﻛﺮد، ﭼﺮا ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺰﻳﺖ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﻛﺸﻮری ﻛﻪ دارای ﻧﻴﺮوی ﻛﺎر ارزان ﺗﺮ اﺳﺖ از ﺑﻴﻦ ﺧﻮاﻫﺪ رﻓﺖ و ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل وﺿﻌﻴﺖ ﺑﺎدوام و ﺑﺎﺛﺒﺎت در ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺑﻮد . اﻣﺮوزه اﺳﺘﺮاﺗﮋی رﻗﺎﺑﺘﻲ و ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی ﻣﺤﻮری آن در ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺻﻨﻌﺖ، ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻗﺒﺎ و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺨﺸﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ . اﺳﺘﺮاﺗﮋی رﻗﺎﺑﺘﻲ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪه ﭼﺎرﭼﻮﺑﻲ ﻏﻨﻲ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ زﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ رﻗﺎﺑﺖ در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺑﻮده اﺳﺖ . اﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ زﻳﺮ ﺑﻨﺎﻳﻲ در ﭘﻨﺞ ﮔﺮوه ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ .ﭼ آن ﺎرﭼﻮب ﻣﺬﻛﻮر ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﻋﻤﺪه ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﻴﻦ ﺻﻨﺎﻳﻊ و ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻫﺎ را ﻧﺸﺎن ﻣﻲ ﺷﺮﻛﺖ دﻫﺪ و ﻫﻤﻴﻨﻄﻮر ﺑﻪ ﻣﻲ ﻫﺎ ﻛﻤﻚ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺘﻲ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد دﺳﺖ . اﺳﺘﺮاﺗﮋی رﻗﺎﺑﺘﻲ، اﺑﺰارﻫﺎﻳﻲ را ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻮان و ﻣﻴﺰان ﻧﺎﻫﻤﮕﻨﻲ ﺻﻨﺎﻳﻊ و ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ دﺳﺖ دﻫﺪ . ﻫﺮ ﺷﺮﻛﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ در ﻳﻚ ﺻﻨﻌﺖ رﻗﺎﺑﺖ اﺳﺖ ﻛﻨﺪ دارای اﺳﺘﺮاﺗﮋی رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺧﻮاه آﺷﻜﺎر ﻳﺎ ﺿﻤﻨﻲ . اﻫﻤﻴﺖ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﻪ اﻣﺮوزه ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در آﻣﺮﻳﻜﺎ و دﻳﮕﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺪوﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻗﺎﺋﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺒﻴﻦ اﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻓﺮآﻳﻨﺪ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺗﺪوﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی اﺳﺖ ﻓﻮاﻳﺪ ارزﺷﻤﻨﺪی ﻧﻬﻔﺘﻪ .ﻓﻮا از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻳﺪ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻧﺘﺨﺎب ) اﮔﺮ ﻧﺘﻮاﻧﺪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﺑﺨﺶ ﻛﻨﺪ ﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ را ﺗﻀﻤﻴﻦ (ﻣﻲ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﺷﺮﻛﺖ اﻳﻦ اﻃﻤﻴﻨﺎن را ﺳﻴﺎﺳﺖ دﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﺎی اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻫﺎ دارای ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻮده و در راﺳﺘﺎی اﻫﺪاف ﻣﻌﻴﻨﻲ باشند.
جهت مطالعه کامل لطفا فایل را دانلود ۳۶۴۸۱_orig
ممنون از زحمات شما