زامبی های شبکه های اجتماعی

فرهنگ نیوز، گرگ ها در ضمیر ناخوداگاه انسان ها ناگهان بیدار می شوند و با پیدا کردن همتایان خود چون گله ای بزرگ از گرگ ها، شکار را محاصره کرده و نیست و نابودش می کنند. انسان هایی که در فضای بیرونی سعی می کنند یک “دیگری” باشند و قواعد و قوانین اجتماعی را بالاجبار پذیرفته اند، زمانی که درخود فرو می روند یا محیط را برای بروز دادن “خود واقعی”، مهیا می بینند، هیچ قاعده و قانونی جلودار گرگ درون آنها نیست.
با پیشرفت تکنولوژی های نو و پاگذاشتن دنیای مجازی به دنیای واقعی انسان ها، حد و مرزها برداشته شد و در دنیای مجازی دیگر هویت های بیرونی انسان ها پنهان ماند و فضایی برای درنوردین مرزهای اخلاق و انسانیت، ایجاد شد. با ورود شبکه های اجتماعی جدید به فضای زندگی انسان ها، محیطی مهیا شد تا میلیون ها نفر بدون توجه به جایگاه، مکان و زمان در ارتباط با یکدیگر قرار گیرند و نسل جدید ارتباطات رقم بخورد.
شبکه های اجتماعی در انواع و اقسام سبک ها و منتطبق با سلیقه ها متولد شدند و سرزمین جدیدی برای سکونت مجازی بشر تاسیس شد. این شبکه ها بسیار گسترده و بزرگ هستند. آنها دارای این قابلیتند تا با دوستان اوقات سرگرم کننده سپری کنید، با آدم های جدید روبه رو شوید و به سرعت زیاد درباره دنیای فراوری صفحه نمایش اطلاعات کسب کنید. شبکه های اجتماعی پر از محتوای سرگرم کننده و جذاب است که بیشتر اوقات سخت است که انسان ها چشمانشان را از روی نمایشگرهای تبلیت، لپ تاپ و  گوشی های هوشنمند بردارند و ذهن خود را درگیر آن نکنند.
در خانه ها، خیابان ها و هر نقطه ای که سر را بچرخانید با آدم هایی روبه رو می شوید که دستگاه ارتباطی یا در شکل معمولتر آن در سال های اخیر، گوشی های هوشمند، از آنها جدا نمی شود. چشمانشان بدون وقفه بر صفحات نمایش گوشی است. اگر سوالی از آنها بپرسید تنها با یک جواب کوتاه یا تکان دادن سر به شما جواب می دهند. کاملا در گوشی ها ذوب شده اند، آنها در خیابان ها به صورت تلو تلوکنان و با گام های نامنظم حرکت می کنند.
به طور خلاصه این انسان ها به شکل زامبی های شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند، مرده نیستند بلکه کاملا هم زنده به نظر نمی رسند! زامبی ها در شبکه های اجتماعی فیسبوک، لینکدین، توئیتر، تلگرام، وایبر، واتس آپ و … حضور دارند و در آن غرق شده اند.
شبکه های اجتماعی تمامی ابعاد زندگی واقعی زامبی ها را در برگرفته و به شکل غیرقابل باوری، در حال گسترش هستند. آنها در شبکه های اجتماعی پرسه می زنند و به هر اکانتی بخواهند سر می زنند. زامبی ها افراد را در فیسبوک، توئیتر و تلگرام دنبال می کنند تا جدیدترین پست را شکار کنند و از همه چیز سر در بیاورند. زامبی ها هیچ فعالیتی ندارند اما عشق، حماقت و هر آن چیزی را که آرزو می کنند در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند.
موجودات تغییر هویت داده شبکه های اجتماعی خواب کمی دارند یا به طور کلی نمی خوابند. تنها فعالیتشان  پرسه زدن در شبکه ها در تمام طول شب است. آنها با دیگر زامبی های موجود در فضای مجازی، شبکه سازی می کنند و لشکری از زامبی ها در محیط شبکه اجتماعی شکل می گیرد. تغییرات صورت گرفته در این انسان ها به شدت واگیردار است و کسانی که کوچکترین برخوردی با آنها داشته باشند ممکن است مبتلا شوند. اگر با گروهی از این زامبی ها برخورد داشته باشید و آنها گوشی های تلفن هوشمند، لپ تاپ و تبلت های خود را به جای صحبت با یکدیگر بیرون بیاورند، این خطر وجود دارد که شما هم به ناگهان همان کار را انجام دهید و قدرت مقاومت نداشته باشید.
رشد قارچ گونه شبکه های اجتماعی و ورود افراط گونه آن به زندگی بشر، سبک های زندگی را تغییر داده و هویتی پوچ و بی محتوا را رقم زده است. انسان های درگیر با این شبکه ها دیگر کمتر فکر می کنند و بیشتر خوراک مغزی آنها پست ها و علایق فکری و اکثرا تهی، افراد دیگر است. تشابه این انسان ها با زامبی ها سخن گزافی نیست. پست ترین پست ها و تهی مغزترین تفکرات افراد مشهور، محل تجمع زامبی هاست. کافی است یک فرد مشهور اما تهی مغزی، درباره یک رویداد یا نظریه ای پستی بگذارد، به ناگهان هزاران هزار، زامبی شبکه اجتماعی در آن مکان جمع می شوند و ساعت ها و گاهی روزها، به تغذیه می پردازند. فعالیت این زامبی ها به حدی جدی می شود که موج به راه افتاده در شبکه اجتماعی به دنیای واقعی نیز سرایت می کند و رسانه های خبری به آن می پردازند.
%image_alt%
می توان زامبی های شبکه های اجتماعی را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول کسانی هستند که به شکل فردی حرکت می کنند و در تمامی شبکه های اجتماعی دارای اکانت هستند و کار روزمره آنها گذاشتن پست و مشاهده نتایج آن است. دسته دوم به صورت گله ای حرکت می کنند و بیشتر با هشتگ ها و پست های افراد مشهور سرکار دارند. شبانه روز فعالیت آنها چرخیدن در این محیط برای گرم کردن سر است.
زامبی های شبکه اجتماعی در ایران نیز رو به ازدیاد هستند. اینستاگرام و تلگرام دنیای محبوب زامبی های ایرانی است. شبکه هایی که با محدودیتی روبه رو نیستند و زامبی ها به راحتی می توانند خود را مشغول کنند. محدودیت هم ایجاد شود، راهی را پیدا می کنند و وارد آن دنیای تودرتو و بی انتهای شبکه اجتماعی می شوند. بیش از ۴۵ میلیون ایرانی گوشی هوشمند دارند و اکثرا نیز از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. فراگیر شدن این شبکه ها در کشور، تحولی است که بدون در نظر گرفتن تبعات آن صورت گرفته و در میان ۴۵ میلیون کاربر شبکه های اجتماعی، هزارن هزار زامبی شبکه اجتماعی وجود دارد که با اعتیاد افراط گونه خود به مشغولیت در این شبکه ها، یک زندگی کاملا بی محتوا و بی هویتی را در پیش گرفته اند.
زامبی های ایرانی همچون همتایان خارجی خود به دنبال شکار سوژه ها و پست ها در شبکه های اجتماعی اند و دسته بندی مشابهی دارند. با جستجوی ساده در اکانت های معروف و پربازدید شبکه های اجتماعی، محل تجمع زامبی های ایرانی مشخص می شود و آنها خود را به نمایش می گذارند. زامبی هایی که هیچ حد و مرز اخلاقی را نمی شناسند و بیشتر درنده خویی گرگ درون آنها به مغزشان فرمان می دهد.
به هر حال زندگی بشر در طول سال های اخیر دچار تحولات عمده ای شده که رونق شبکه های اجتماعی در زندگی انسان ها، با شتاب زائدالوصفی در حال وقوع است و تشکیل اجتماعات زامبی های شبکه های اجتماعی نیز، یکی از معضلات عمده چنین سبکی از زندگی است. آموزش و فرهنگ سازی می تواند بخشی از این معضل را مرتفع سازد اما راه حل اساسی آن است که کاربران شبکه های اجتماعی اراده کنند تا زامبی شبکه اجتماعی نباشند و خود را در ورطه چنین دنیای بی محتوایی غرق نسازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *