نحوه فعالیت شرکت های خدمات فنی پشتیبانی کانتینر

آیین نامه صدور مجوز ونظارت بر  نحوه فعالیت شرکت های خدمات فنی پشتیبانی کانتینر

 

در اجرای وظایف مذکور در ماده واحده ی قانون راجع به اجازه تأسیس سازمان بنادر و کشتیرانی مصوب
خرداد ماه ۱۳۳۹ و آیین نامه سازمان بنادر و کشتیرانی مصوب بهمن ماه ۱۳۴۸ این آیین نامه
تهیه و تأیید شد . ( بر اساس مصوبه مورخ ۱۰/۲/۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی سازمان
بنادر و کشتیرانی به سازمان بنادر و دریانوردی تغییر نام یافت .
)

 

مقدمه :

تصدی انجام خدمات فنی پشتیبانی کانتینر در محدوده های بندری مستلزم اخذ مجوز فعالیت از سازمان
بنادر و دریانوردی است . سازمان با توجه به مقتضیات اجتماعی ، ‌اقتصادی و کفایت یا عدم کفایت تعداد شرکت های موجود و با رعایت مفاد این آیین نامه اقدام به صدور مجوز خواهد نمود .

 

فصل اول : تعاریف ، وظایف و مسوولیت ها

ماده اول – تعاریف ؛

  • سازمان : در این آیین نامه ، منظور سازمان بنادر و دریانوردی است .
  • شرکت خدمات فنی پشتیبانی کانتینر: شخص حقوقی است که مجاز به انجام خدمات فنی پشتیبانی کانتینر شامل تعمیرات ، نوسازی ، تخمین و ارزیابی میزان خسارت وارده ،  تبدیل کانتینر ( تغییر طرح ) ، شستشو و گاز زدایی بر اساس الزامات ایمنی ساختاری است .
  • تضمین : وثیقه ای است که برای حسن اجرای تعهدات و الزامات به سازمان تودیع می شود و
    می تواند بصورت وجه نقد ، ضمانت نامه بانکی ، سفته ، وثیقه ملکی یا بیمه نامه معتبر باشد .
  • دستورالعمل آموزشی : منظور دستورالعمل دوره های آموزشی شرکت های کارگزاری ترابری دریایی مصوب هیأت عامل سازمان است .


ماده دوم – وظایف شرکت ها ؛

  • رعایت قوانین ، مقررات ، آیین نامه ها و دستورالعمل های سازمان و کنوانسیون های بین المللی مرتبط‌ به ویژه کنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن ( CSC ) ، مفاد  مرتبط با موضوع این
    آیین نامه در آیین نامه حمل و نقل بین المللی کالاهای خطرناک (
    IMDG CODE  ( ،  گمرک و مناطق آزاد و ویژه در زمینه فعالیت مرتبط .

۲ – انجام عملیات خدمات فنی پشتیبانی کانتینر .

۳- نظارت بر عملکرد کارکنان تحت پوشش .

۴-رعایت ضوابط و مقررات کار بویژه از نظر ایمنی ، بهداشت ، محیط زیست و اقدامات پیشگیرانه از خطرات احتمالی در محیط کارگاه .

  • بکارگیری کارکنان مجرب و آموزش دیده به تعداد کافی با ارائه گواهینامه های معتبر .
  • رعایت الزامات قوانین کار و تأمین اجتماعی درخصوص کارکنان تحت پوشش و نظارت بر عملکرد آنان .

تبصره : در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رعایت مقررات کارگری منطقه لازم الاجرا است .

  • اعزام کارکنان برای طی دوره های آموزشی مرتبط .
  • استفاده از نرم افزار و سیستم های سخت افزاری مناسب جهت تسهیل در انجام وظایف .
  • تجهیز کامل کارکنان عملیاتی به البسه ، وسایل و امکانات ایمنی .
  • ایجاد فضای کارگاهی متناسب با حجم عملیات و تأمین تجهیزات و مواد استاندارد برای انجام تعمیرات و اندازه گیری با رعایت حداقل استاندارد ذکر شده در کنوانسیون بین المللی
    کانتینرهای ایمن (
    CSC)

۱۱- استقرار واحد کنترل کیفیت در اجرای مأموریت تعریف شده .

۱۲- شرکت های موضوع این آیین نامه مکلفند هنگام اخذ مجوز به سازمان گواهی نمایند که از مفاد کلیه دستورالعمل ها و مقررات مربوط اطلاع حاصل نموده و متعهد به انجام آنها می باشند .

۱۳-  از نظر اجرای مقررات این آیین نامه یک شخص حق تصدی تنها یکی از سمت های مدیر عامل و یا مدیر کارگاه را دارد.

 ماده سوم – مسوولیت شرکت ها ؛

۱-  شرکت ها در مقابل اشخاصی که برای ارائه خدمات با وی قرارداد منعقد نموده اند مسوول می باشند .


۲-شرکت ها مسوول اعمال و رفتار کارکنان خود در ارتباط با وظایف محوله خواهند بود .

۳- شرکت ها مکلفند کارکنان و مسوولیت خود را بیمه نمایند .

۴- شرکت ها ملزم به استفاده از امکانات و تجهیزات متناسب با نوع ارائه خدمات منطبق با استانداردهای

  بین المللی و با رعایت الزامات کنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن  CSC)) و آیین نامه حمل و نقل
بین المللی کالای خطرناک  (
IMDG  CODE ) می باشند .

۵-در صورتی که به تجهیزات ، امکانات ، تأسیسات بندری ، دریایی و نیروی انسانی در اثر عملکرد شرکت خسارت وارد شود شرکت ملزم به جبران خسارت بر اساس نظریه کمیته سوانح بندر است .  

۶- مدیرعامل شرکت ها در مقابل سازمان ، مراجع دولتی و قانونی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط مسوول خواهند بود .

 

 

فصل دوم : شرایط و صلاحیت

ماده چهارم – شرایط عمومی مدیرعامل ؛‌

۱- حداقل سن ۲۵ سال

۲-  انجام خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم

۳-  عدم اشتغال به کار در دستگاه های دولتی ، مؤسسات عمومی غیر دولتی و نیز شرکت هایی که بیش از پنجاه درصد از سرمایه یا سهام آنها متعلق به مراجع مزبور باشد و نداشتن سمت مشابه در سایر
شرکت ها .

تبصره : اعطاء مجوز برای شرکت های خارجی منوط به رعایت ضوابط و مقررات جاری کشور بوده و شرایط ماده چهارم این آیین نامه در خصوص مدیرعامل لازم الرعایه نیست .

 

ماده پنجم   شرایط حرفه ای مدیرعامل و مدیرکارگاه ؛

الف : شرایط مدیرعامل

مدیرعامل باید دارای مدرک تحصیلی لیسانس با چهارسال ،‌ فوق دیپلم با شش سال و یا دیپلم با
هشت سال سابقه کار مفید اجرایی
 و همچنین معلومات لازم در زمینه امور فنی مرتبط باشد .

 


ب:  شرایط مدیر کارگاه

مدیر کارگاه باید دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و دو سال سابقه کار مفید اجرایی و همچنین معلومات لازم در زمینه امور فنی مرتبط باشد .

تبصره ۱ : تحصیلات لحاظ شده برای مدیرعامل و مدیر کارگاه از طریق ارائه گواهی از مراکز علمی
حرفه ای و آموزشی داخلی و خارجی مجاز معتبر با تأیید نهایی سازمان احراز می شود .

تبصره ۲ : نحوه ارزشیابی گواهینامه مؤسسات آموزشی ، چگونگی برگزاری آزمون کتبی ، عناوین و محتوای دوره های آموزشی مورد نیاز به موجب دستورالعمل سازمان خواهد بود .

ج : نحوه احراز شرایط:  به منظور احراز سابقه کار مفید ارائه یکی از مدارک ذیل ضروری است :

  • تأییدیه یا حکم کارگزینی یا بازنشستگی صادر شده از دستگاه های دولتی یا عمومی که مبین سوابق
    مرتبط اجرایی متقاضی در زمینه خدمات فنی پشتیبانی کانتینر در آن دستگاه ها باشد .
  • روزنامه رسمی کشور مبنی بر عضویت متقاضی به عنوان مدیرعامل شرکت های مرتبط با موضوع این آیین نامه .
  • تأییدیه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر اینکه متقاضی در شرکت های مرتبط اشتغال داشته و حق بیمه پرداخت نموده است .
  • تأییدیه سابقه کار در خارج از کشور توسط سازمان های دولتی ، عمومی ، مراکز خصوصی معتبر در آن کشور با گواهی سفارت جمهوری اسلامی ایران

ماده ششم –  تطبیق شرایط و الزامات ؛

  • مدت اعتبار مجوز صادر شده چهار سال تمام است و تمدید آن منوط به احراز شرایط مندرج در این آیین نامه خواهد بود .
  • در صورتی که شرکت های موضوع این آیین نامه در مدت چهار سال متوالی هیچ گونه فعالیتی نداشته باشند ، سازمان در زمینه پروانه فعالیت آنها خودداری خواهد نمود .

۳- کلیه شرکت ها اعم از شرکت هایی که قبل از تصویب این آیین نامه مجوز فعالیت دریافت نموده اند یا شرکت هایی که بعداً مجوز دریافت خواهند نمود ، مکلفند به منظور جبران خسارت احتمالی ناشی از انجام


وظایف و فعالیت های خود و کارکنان شان در اسکله، اماکن و محوطه های بندری نسبت به سپردن تضمین به مبلغ پنجاه میلیون ریال اقدام نمایند.

۴-  دارا بودن دفتر مرکزی مستقل با کاربری اداری برای انجام فعالیت .

۵- دارا بودن کارگاه مستقل در هر یک از بنادر مورد نظر برای انجام فعالیت .

۶- شرکت هایی که وضعیت آنها با این آیین نامه مطابقت ندارد ، موظفند حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این آیین نامه وضعیت خود را با مفاد آن تطبیق دهند در غیر این صورت مجاز به فعالیت نخواهند بود.

۷- به منظور ساماندهی فعالیت شرکت ها و ترغیب آنها به رعایت هر چه بهتر بیشتر استانداردها و توجه به صلاحیت های تخصصی کارکنان و تجهیز امکانات ، سازمان نسبت به طبقه بندی شرکت های موصوف براساس دستورالعمل مربوطه اقدام خواهد نمود . شرکت ها مکلفند اطلاعات مربوطه را در اختیار سازمان قرار دهند .

۸- کلیه شرکت ها باید در سربرگ های مکاتباتی خود به فعالیت خدمات فنی پشتیبانی کانتینر نیز اشاره نمایند .

۹- شرکت ها موظفند تغییر مدیرعامل ، مدیر کارگاه ، هیأت مدیره ، اساسنامه و هر گونه تغییر در نشانی مرکز اصلی ، کارگاه و تلفن شرکت را به طور کتبی به اطلاع سازمان رسانده و تأییدیه های لازم را اخذ نمایند .

۱۰- شرکت ها مکلفند دارندگان امضای مجاز را رسماً به سازمان معرفی نمایند .

۱۱- تغییر مدیرعامل و مدیر کارگاه منوط به احراز شرایط مذکور در این آیین نامه و اعلام به سازمان
و تأیید صلاحیت سیاسی و امنیتی آنها بر اساس ماده هشتم آیین نامه خواهد بود  .

۱۲- مدیرعامل ، مدیر کارگاه و کارکنان  عملیاتی موظفند براساس دستورالعمل سازمان کلیه دوره های آموزشی و توجیهی لازم را با موفقیت طی نمایند.

۱۳- کلیه فعالیت شرکت باید تحت مفاد مندرج و منطبق با کنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن ( CSC ) و مفاد مرتبط با موضوع این آیین نامه در آیین نامه حمل و نقل بین المللی کالاهای خطرناک ( IMDG CODE  ) انجام پذیرد .


۱۴- شرکت ها موظفند است جهت رعایت الزامات کنوانسیون های مرتبط از جمله کنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن ( CSC ) و آیین نامه حمل و نقل بین المللی کالاهای خطرناکIMDG CODE))   ( از خدمات موسسات رده بندی و بازرسی مورد تأیید سازمان استفاده نمایند .

فصل سوم  : نظارت ، نحوه صدور ، تعلیق و لغو مجوز فعالیت

ماده هفتم  – نظارت ؛

۱- سازمان به منظور اطمینان از اجرای کامل و موثر مقررات و دستورالعمل های مصوب و انجام مطلوب وظایف و رعایت مفاد این آیین نامه اقدام به نظارت مستمر و منظم از فعالیت شرکت ها می نماید و
شرکت ها باید همکاری های لازم را در این زمینه مجری دارند .

۲- شرکت ها مکلفند در پایان هر سال ضمن ارائه گزارش عملکرد سالانه خود به امور شرکت ها نسبت به تسویه حساب و رفع مغایرت های احتمالی اقدام نمایند .

ماده  هشتم–صدور مجوز فعالیت ؛  

صدور مجوز فعالیت در زمینه خدمات فنی پشتیبانی کانتینر منوط به احراز صلاحیت های مذکور در این
آیین نامه و ارائه اساسنامه و مدارک ثبت و آخرین روزنامه رسمی شرکت که مبین صلاحیت و اهلیت شرکت در زمینه خدمات فنی پشتیبانی کانتینر باشد، خواهد بود.  

تبصره ۱ : قبل از اعطاء پروانه فعالیت به منظور رعایت مقررات داخلی و مفاد آیین نامه بین المللی امنیت
کشتی ها و تسهیلات بندری  (
ISPS-CODE ) مراتب از دفتر مرکزی حراست سازمان در مرکز و
اداره حراست بنادر تابعه در مورد صلاحیت سیاسی و امنیتی مدیرعامل ، اعضاء هیأت مدیره و مدیر
کارگاه شرکت های موضوع این آیین نامه استعلام شود .

تبصره ۲ : در صورت عدم تأیید صلاحیت مدیران شرکت ، سازمان تکلیفی به منظور صدور مجوز فعالیت خدمات فنی پشتیبانی کانتینر نخواهد داشت . سازمان یا اداره حراست بنادر تابعه مکلفند ظرف یک ماه نسبت به ارائه پاسخ اقدام نمایند . بدیهی است چنانچه حراست سازمان یا اداره حراست بنادر تابعه به علت مفتوح بودن پرونده مدیران شرکت های موضوع این آیین نامه در مراجع قضائی ، نظارتی و سایر


مراجع قانونی ، قادر به ارائه پاسخ قطعی نباشند تا تعیین تکلیف نهایی پرونده ، از صدور مجوز فعالیت خودداری خواهد شد .

تبصره ۳ : مرجع تشخیص کمی و کیفی صلاحیت و تجربه کارکنان ، تجهیزات عملیاتی ، وسایل ایمنی و سایر موارد مربوط به امکانات شرکت های موضوع این آیین نامه ، سازمان خواهد بود .

ماده نهمتعلیق و لغو مجوز فعالیت ؛

۱-در صورتی که بنا به تشخیص سازمان هر زمان محرز شود که شرایط و صلاحیت شرکت های موضوع این آیین نامه به طور کلی یا جزئی زایل شده است . سازمان می تواند ضمن صدور اخطار کتبی ، اقدام به تعیین مهلت مناسب نموده تا ظرف آن مدت شرکت مزبور اقدام به کسب شرایط یا صلاحیت لازم نماید .

تبصره ۱ : تا زمان کسب شرایط یا صلاحیت لازم ، انجام هرگونه فعالیت موضوع این آیین نامه برای شرکت ممنوع است .

تبصره ۲ : در صورتی که شرکت نتواند ظرف مهلت تعیین شده اقدام به کسب شرایط یا صلاحیت لازم نماید . موضوع به کمیته بند ۴ این ماده ارجاع خواهد شد . بدیهی است تا تعیین تکلیف نهایی انجام هرگونه فعالیت موضوع این آیین نامه توسط شرکت مزبور ممنوع است .

۲- در صورتی که محرز شود مدیرعامل ، اعضای هیأت مدیره و مدیر کارگاه فاقد شرایط بر شمرده در این آیین نامه بوده یا شده اند . موضوع جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون بند ۴ این ماده ارجاع خواهد شد و تا اتخاذ تصمیم در آن کمیسیون،  انجام هرگونه فعالیت موضوع این آیین نامه برای شرکت ممنوع است .

۳- در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات حاکم از جمله ضوابط و مقررات حاکم بر سازمان و همچنین
آیین نامه حاضر از طرف شرکت ها و یا عدم اقدام به موقع شرکت در رفع مغایرت های قانونی که در ممیزی های سازمان اعلام می شود ، شرکت از آن زمان حق هیچ گونه فعالیتی را در زمینه موضوع این
آیین نامه ندارد . همچنین مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه ضمن رعایت مقررات حاکم ، تکالیف مقرر را انجام دهد در صورت تداوم تخلف یا تکرار ، موضوع برای اتخاذ تصمیم لازم به کمیسیون مذکور در بند ۴ این ماده ارجاع خواهد شد .


۴- به منظور رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی ادامه فعالیت شرکت مبنی بر تعلیق یا لغو مجوز فعالیت ، مراتب به کمیسیونی مرکب از نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی ،وزارت صنایع ( مؤسسه استاندارد ) و اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران  احاله شود .  

تبصره ۱ : تصمیمات کمیسیون با اکثریت آراء معتبر است .

تبصره ۲ : تصمیم کمیسیون مانع تعقیب متخلف در مراجع قانونی صلاحیت دار نخواهد بود .

تبصره ۳ : محل تشکیل جلسات کمیسیون و دبیرخانه آن برای ارسال دعوت نامه و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و پیگیری آن در سازمان خواهد بود .

تبصره ۴ : رسیدگی به تخلفات شرکت ها باید با حضور نماینده قانونی شرکت صورت پذیرد و برای انجام این امر دبیرخانه کمیسیون ، وقت تعیین شده را به ذینفع ابلاغ می نماید . عدم حضور ذینفع یا نماینده قانونی آن در زمان مقرر مانع از رسیدگی کمیسیون نخواهد شد .

تبصره ۵ : درمواردی که شرکت مزبور از شرکت های تعاونی باشد نماینده اتاق تعاون بجای نماینده
اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در کمیسیون شرکت می نماید .

تبصره ۶ : در صورت تعلیق ، لغو و یا قطع خدمات ، شرکت موظف است ظرف مهلت تعیین شده توسط کمیسیون در مورد قراردادهای قبلی تعیین تکلیف نماید .

تبصره ۷ : در صورت وصول گزارش و مدارک از ارگان های ذیصلاح و یا صدور رأی قطعی در مراجع قضایی نسبت به شرکت های موضوع این آیین نامه مراتب از طرف سازمان به کمیسیون موضوع بند ۴ این ماده  ارجاع خواهد شد.

این آیین نامه طی ۹ ماده و ۱۶ تبصره در اجلاس شماره ۰۱/۱۱۰/۱۲۸۳۱مورخ ۷/۳/۹۱ شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی تصویب شد .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *