هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری مجموعه تواناییها، تکنولوژی ها، ابزارها و راهکارهایی است که به درک بهتر مدیران از شرایط کسب و کار کمک می نماید. ابزارهای هوش تجاری، دیدگاه هایی از شرایط گذشته، حال و آینده را در اختیار افراد قرار می دهند. با پیاده سازی راهکارهای هوش تجاری فاصله موجود بین مدیران میانی و مدیران ارشد از دیدگاه ارتباط اطلاعاتی از میان خواهد رفت و اطلاعات مورد نیاز مدیران در هر سطح، در لحظه و با کیفیت بالا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. همچنین کارشناسان و تحلیل گران می تواند با استفاده از امکانات ساده، فعالیتهای خود را بهبود بخشند و به نتایج بهتری دست پیدا نمایند.

 332784885_112

 


هوش تجاری چطور کار می کند؟

هوش تجاری بر مبنای یک هدف ساده پیاده سازی می شود: “بهبود کارایی با ایجاد بستر مناسب برای تصمیم سازی در سازمان”. وقتی که دیدگاه مدیران نسبت به داده های سازمانی کامل وجامع است، می توان به تصمیمات اتخاذ شده اطمینان کامل داشت و مطمئن بود که این تصمیمات سازمان را در شرایط رقابتی حفظ می نماید و همچنین اهداف تعریف شده به دست خواهند آمد. اما برای استفاده کامل از قابلیتهای هوش تجاری، این راه کار باید توانایی انعطاف پذیری و در اختیار گذاشتن امکانات مختلف در سطح افراد، تیمها و کل سازمان را داشته باشد. همچنین هوش تجاری باید به نیازهای مختلف افراد در سطوح مختلف سازمان پاسخگو باشد و از تمام اطلاعات ساختار یافته (Structured Data) و یا ساختار نیافته (Unstructured Data) برای تصمیم سازی استفاده نماید.

332784885_bi-technology-stack3

 

 

چه نوع کسب و کاری می تواند از این راهکار بهره ببرد؟

 

  • شرکتهای تولیدی و فروش
    • بدست آوردن دیدگاه نسبت به افزایش یا کاهش سود حاصل از فروش. میزان فروش بر حسب نوع کالا، مناطق فروش، کانالهای فروش. پیش بینی میزان فروش و سود آوری بر مبنای داده های قبلی
    • کنترل و برنامه ریزی مناسب برای منابع فروش
    • شناسایی مشتریان با ارزش
    • هماهنگی برنامه فروش با اهداف سازمانی
  • شرکتهای سرمایه گذاری
    • بدست آوردن دیدگاه نسبت به سرمایه گذاری های انجام شده و پیش بینی سود حاصله از منابع مالی اختصاص داده شده
    • بدست آوردن دیدگاه نسبت به شرایط هر یک از سرمایه گذاری های انجام شده بصورت جداگانه
    • کنترل اهداف و یا تعیین اهداف جدید بر مبنای گزارشات بدست آمده
    • تصمیم سازی برای انجام سرمایه گذاری های جدید بر مبنای تحلیل داده های پیشین
    • هماهنگی شرایط سرمایه گذاری با اهداف سازمانی
  • شرکتها خدماتی
    • تحلیل نوع خدمات بر مبنای موقعیت های مختلف، زمان خدمت رسانی، هزینه های انجام شده و سود بدست آمده
    • بدست آوردن دیدگاه نسبت به نحوه خدمت رسانی به مشتریان
    • تصمیم سازی در جهت نحوه ارائه خدمات
    • هماهنگی خدمات با اهداف سازمانی
  • شرکتهای پروژه ای
    • بدست آوردن دیدگاه نسبت به شرایط پروژه های انجام شده در هر لحظه
    • بدست آوردن دیدگاه از بودجه و منابع تخصیص داده شده به پروژه
    • تحلیل ارزش کسب شده در طول مدت حیات پروژه
    • پیش بینی شرایط منابع موجود با پیشرفت پروژه
    • هماهنگ نمودن شرایط پروژه ها با اهداف سازمانی


چه افرادی در سازمان از پیاده سازی این راهکار بهره خواهند برد؟

 

  • مدیران ارشد
    • در اختیار داشتن محلی متمرکز برای مشاهده گزارشات مختلف از شرایط سازمان
    • افزایش ضریب اطمینان تصمیم سازی
    • کاهش هزینه ها با بدست آمدن دیدگاه نسبت به عملکرد بخشهای مختلف سازمان
    • بررسی شرایط اهداف سازمان و برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف
  • مدیران فروش، عملیات، پروژه
    • کنترل روند انجام امور با در اختیار گرفتن گزارشات تحلیلی
    • تقویت توان مشاوره به مدیران ارشد در جهت انتخاب بهترین استراتژی
  • مدیران IT
    • کاهش حجم امور تکراری با خودکار نمودن فرآیندهای جمع آوری داده ها و گزارش سازی از آنها
    • مدیریت و امنیت متمرکز
    • استفاده از دانش موجود برای راهبری ابزارها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *