با ترسیم خطی میان شایعه پروژه خودروی الکتریکی اپل و شرکت تحقیقاتی به نام SixtyEight میتوانیم به هنر فریب اپل پی ببریم. هنری که کم و بیش در پروژههای محرمانه دیگر هم تکرار شدند تا از چشمان عمومی مخفی بمانند و اطلاعاتی به بیرون درز نکند. در واقع، اپل این هنر ذاتی را از استیو جابز به ارث برده است. جابز اعتقاد داشت باید همهچیز در یک لحظه خاص و برای اولین بار نشان داده شود تا گیرایی و تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. فرآیند ساخت هر محصول یا پروراندن ایدهای باید بسیار محرمانه و سری انجام شود. SixtyEight بهانهای شد که به سراغ ترفندهای انحراف افکار عمومی اپل برویم و یادمان بیاید که این شرکت در مخفیکاری یک سابقهدار است.
رابطه ویژهای میان شرکت تحقیقاتی SixtyEight و شرکت اپل وجود دارد که به طور بالقوه میتواند سرپوشی برای یک پروژه سری اپل باشد.
در میان مجموعه دفاتر شرکت اپل در شهر سانیویل کالیفرنیا، یک شرکت تحقیقاتی مرموز به نام SixtyEight ساکن است. اطلاعات آنلاین بسیار کمی درباره این شرکت روی اینترنت موجود است اما اخیراً امکانات خود را افزایش داده و طی یک بازسازی یک گاراژ جدید ساخته است. همین اطلاعات کافی است تا حدس و گمانها درباره اینکه این شرکت دارد روی پروژه خودروی الکتریکی اپل کار میکند، اوج بگیرد. در واقع، به نظر میرسد SixtyEight یک پوشش برای سرپوش گذاشتن روی پروژه مخفی این شرکت است. چیزهایی که ماجرا را مرموزتر میکند، ثبت شرکت SixtyEight LLC در سال گذشته در شهر کالیفرنیا است. همچنین، در سال ۱۹۵۷ خودروی فیات Multipla 600 از انگلستان وارد امریکا شد ولی جان ایو، طراح ارشد شرکت اپل به همراه مارک نیوسون بنیانگذار SixtyEight در سال ۲۰۱۳ در یک حراجی فیات Multipla 600 قرمز رنگ شرکت میکنند. ارتباط این اطلاعات با شرکت اپل از تکنیکهای خاص استتار پروژههای مخفی این شرکت پردهبرداری میکند. این روش، مشی همیشگی این شرکت است. با استفاده از شرکتها و نامهای دیگر سعی میکند پروژههای خودش را از انظار عمومی و گیرندههای بازار مخفی کند. این تکنیک یک دهه پیش توسط شرکت والتدیزنی به کار گرفته شد. یک شرکت گمنام قطعات بزرگ زمین در اطراف فلوریدا را خریداری میکرد که در نهایت مشخص شد مالک اصلی این زمینها والتدیزنی است. اگر والتدیزنی میخواست مستقیماً این زمینها را بخرد، جنجال به پا میشد و گرانتر میشدند.
این شرکت در سابقه خود انتشار اطلاعیههای گمراهکننده و اطلاعات دروغین برای پیدا کردن مظنونان یا منابع نشت اطلاعات را دارد.
هنر فریب افسانهای اپل به سال ۱۹۸۴ و زمان عرضه نسخه اصلی مکینتاش به رهبری استیو جابز برمیگردد. امروز، گفته میشود آزمایشگاههای مخفی اپل چندین در امنیتی دارند و هر کارمند باید کارت و کد امنیتی مخصوص به خودش را داشته باشد تا بتواند وارد شود. به علاوه، تمام فضای کاری به طور مدام توسط دوربینهای نظارتی رصد میشود. در حالی که اپل توسعه محصولات خود را به صورت مخفی و در اتاقهای امن و زیر کاوری سیاه در مقر اصلیاش، کوپرتینو انجام میدهد اما این محصولات برای عرضه شدن به بازار باید با جهان خارج ارتباط داشته باشند. قطعات و نمونههای اولیه باید تستهای گستردهای را پشت سر بگذارند و از مکانی به مکان دیگر حمل شوند و مراحل حقوقی و ثبت اختراع را طی کنند. اینجا است که مخفیکاری عجیب و هنرمندانه اپل بروز میکند و شاهد هستیم این شرکت چقدر در حفظ اسرار و اطلاعات حرفهای است. با وجود این، برخی اوقات شاهد نشت اطلاعاتی به بیرون هم بودیم.
iPad: این نام چیست؟
اپل دوست داشت این نام تا قبل از ارائه محصول مخفی بماند و در انحصار خودش باشد. دوست داشت iPad برای اولین بار از دهان مدیرعامل این شرکت به عنوان محصول جدید خارج شود و همه بشنوند که نام محصول جدید اپل iPad است. بنابراین، این شرکت دست به یک حرکت منحصربهفرد زد و نام تجاری iPad را به صورت مخفف I.P.A.D ثبت کرد. اما این نام قبلاً توسط یک شرکت انگلیسی به نام IP Application Development یا IPAD Ltd به ثبت رسیده بود. اینگونه بود که تلاش اپل برای مخفی کردن نام iPad نتیجه نداد و این نام قبل از انتشار رسمی فاش شد. جالب است اطلاعات و اسنادی وجود دارد که ثابت میکند اپل برای iPad یک نام تجاری دیگر هم در نظر گرفته بوده است؛ یک نام پشتیبان تا به هر دلیلی نتوانست از iPad استفاده کند، نام دوم را مطرح کند. اپل باز هم از طریق یک شرکت صوری به نام Slate Computing, LLC نامهای تجاری مانند iSlate و Magic Slate را به ثبت رسانده بود. سختگیری و مخفیکاری اپل تنها در بخشهای ایده و نام محصولات نیست بلکه درباره سختافزار هم صدق میکند. برخی توسعهدهندهگان iPad میگویند اپل نمونه اولیه این محصول را در یک اتاق محصور کرده و تمام دسترسیها و درزها، پنجرهها و هر چیزی که بتواند از آن عکسی منتشر کند را پوشانده است. افرادی هم مانند توسعهدهندهگان که باید با این محصول تماس برقرار میکردند، دهها صفحه را برای عدم افشای اطلاعات امضاء کرده و انواع مدارک و تعهدات و ثبتنامها را پشتسر گذراندهاند و حتا اعتقاد دارند از قبل احرازهویت شدهاند. اما با همهی این مخفیکاریها باز هم در سال ۲۰۱۰ تصاویری از iPad قبل از معرفی و عرضه روی اینترنت منتشر شد.
پنهانکاریهای یک ساعت
تصویری از طراحی Apple Watch لو رفته در سپتامبر
همانند iPhone و قبلتر از آن آیپد، Apple Watch نیز چندین سال مرکز شایعات و اخبار ضد و نقیض بود. این شایعهها تقریباً تا آخرین روزهای قبل از انتشار رسمی این ساعت هوشمند ادامه یافتند. در حالی که خود محصول به شدت مخفی و محرمانه باقی مانده بود ولی تقریباً همه میدانستند که اپل روی چه محصولی کار میکند. یکی از المانهایی که اپل در این پروژه سعی داشت محرمانه نگه دارد و در کنفرانس سپتامبر گذشته مشخص شد، نام این محصول بود. همانند iPad و iSlat، اپل چندین نام برای محصول ساعتش به ثبت رسانده بود تا از این طریق همه را گمراه کند. بیشترین نامی که در شایعهها دیده میشد، iWatch بود. این نام توسط خود اپل به ثبت رسیده است. چون برخلاف نامهای قبلی، iWatch به طور مستقیم تحت مالکیت اپل بود، میشد حدس زد که نام اصلی نیست و یک نام گمراهکننده است. در کشورهایی مانند امریکا، انگلیس و غیره نیز این نام توسط یک شرکت پر رمز و راز به نام Brightflash ثبت شده است که باز نشان میداد اپل به دنبال سرپوش گذاشتن روی نام اصلی است. در نهایت همه دیدیم که نام این محصول Apple Watch شد. نامی که خود اپل به ثبت رسانده است؛ قبل از زمانی که توجهها به این محصول جلب شود.
شکست آیفون ۴
بزرگترین نشت اطلاعاتی که تا کنون شرکت اپل به چشم خود دیده است، یک مانور قانونی یا علامت تجاری یا داستانی از پستوهای شرکت نبوده است و فقط یک پوشش پلاستیکی ساده بود. نسل بعدی گوشی آیفون به شدت محرمانه و در خفا توسعه داده میشد اما یکی از کارمندان اپل اشتباه بزرگی مرتکب شد و یک نمونه اولیه از iPhone 4 را در سال ۲۰۱۰ در یک کافیشاپ جا گذاشت. این نمونه اولیه آیفون ۴ به سرقت رفت و بعد به سایت Gizmodo فروخته میشود. کارمندان این سایت نیز این گوشی را تجزیه کردند تا نشان بدهند اپل در داخل آن چه چیزهایی را استفاده کرده است.
قطعات مختلفی از خودرو به دفاتر سانیویل اپل برده میشوند؛ جایی که باور دارند اپل به سختی در حال کار روی پروژه خودرو الکتریکی آینده با کدنام SG5 است.
اپل باید گوشیهای آیفون را قبل از عرضه، تحت آزمایشهای شبکههای موبایل سلولی و تماس و مکالمه قرار دهد اما به خاطر لو نرفتن مشخصات گوشی قبل از موعد مقرر، از این کار اجتناب میکند. به همین دلیل، برخی اوقات محصولات اپل با مشکلات آشکاری روانه بازار میشوند که به راحتی در مراحل تست قابل کشف بودند. اپل ترجیح میدهد ضعفهای محصولش پس از عرضه به بازار آشکار شوند تا اینکه اطلاعات محصولش قبل از رونمایی روی اینترنت پخش شود. سال گذشته، هنگامی که Apple Watch با کدنام Gizmo در معرض دید عموم قرار گرفت و بررسی شد، این دستگاه به طور کامل در یک پوسته ساختگی قرار گرفته بود تا طراحی آن از نظرها و به خصوص رقبایی مانند Samsung Galaxy Gear دور بماند. در آن زمان هنوز هیچ ساعت هوشمند شاخصی معرفی نشده بود و اپل این ترس را داشت که طراحی ساعتش را دیگران کپی کنند.
سرکوب ناشران اطلاعات
اپل هنر فریب را تنها در پروژههای محرمانه و مخفی کردن اطلاعات محصولاتش به کار نمیگیرد بلکه برای پیدا کردن منابع نشت اطلاعات نیز استفاده میکند. این شرکت در سابقه خود انتشار اطلاعیههای گمراهکننده و اطلاعات دروغین برای پیدا کردن مظنونان یا منابع نشت اطلاعات را دارد. چون این امور غالباً داخل شرکت هستند، نمیدانیم این ترفندها با موفقیت روبرو شدهاند یا خیر. اما بیش از یک دهه قبل، اپل رویکردی متفاوت را در پیش گرفته بود و سعی داشت منتشرکنندگان اخبار را وادار به اعتراف و فاشسازی منابع خود کند تا بتواند آنها را سرکوب کند. این شرکت با احضار ویراستاران AppleInsider و PowerPage تلاش کرد منابع انتشار جزئیات دقیق محصولی منتشرنشده با کدنام Asteroid را شناسایی و مجازات کند. روزنامهنگاران این دو رسانه حاضر به همکاری با سرویسهای موسسه Electronic Frontier Foundation برای لو دادن منابع و مشاوران خود نشدند. در نهایت پرونده به دادگاه رفت و اپل استدلال کرد روزنامهنگاران آنلاین نباید همانند روزنامهنگاران نشریات کاغذی از حمایت قانونی برخوردار باشد. این پرونده با سه قاضی متفاوت در مراحل تجدیدنظر دادگاه کالیفرنیا رای به حمایت از روزنامهنگاران آنلاین همانند روزنامهنگاران چاپی داد. اپل برای پیگیری این ماجرا کوتاه آمد ولی EFF مدعی پرداخت غرامت و هزینههای قانونی از سوی شرکت اپل شد. در نهایت، اپل توفیق چندانی برای تنبیه کردن ناشران اطلاعات کسب نکرد تا بتواند درسی به آیندگان بدهد.
SixtyEight و اپل
بررسیهای سایتهایی که به منابع اپل بسیار نزدیکاند نشان میدهد رابطه ویژهای میان شرکت تحقیقاتی SixtyEight و شرکت اپل وجود دارد که به طور بالقوه میتواند سرپوشی برای یک پروژه سری اپل باشد. چندین منبع گزارش دادند که قطعات مختلفی از خودرو به دفاتر سانیویل اپل برده میشوند؛ جایی که باور دارند اپل به سختی در حال کار روی پروژه خودرو الکتریکی آینده با کدنام SG5 است. اما به عنوان بزرگترین شرکت در جهان، اگر اپل اقدام به وارد کردن خودرو و قطعات آن توسط برند خودش کند، خیلی سریع اطلاعات پروژه یا محصولی به نام Apple Car لو خواهد رفت. بنابراین، استفاده از یک شرکت ظاهری و صوری به اپل کمک میکند بدون ایجاد حساسیت یا حتا مشکلات قانونی به جلو حرکت کند و یک پروژه محرمانه را بدون جلب توجه توسعه بدهد. شاید این پروژه، بزرگترین محصول اپل باشد: یک خودرو. چیزی که جهان به شدت دوست دارد درباره آیندهاش بداند.